Tuinbankje welke houtsoort

Winner950

Actieve deelnemer
21 jan 2015
32
2
Capelle a.d. IJssel
Mijn najaarsproject wordt een tuinbankje maar ik ben er niet uit welke houtsoort.
Het zou buiten moeten kunnen staan, enkel behandeld met olie.
Teak ligt voor de hand maar dat is nogal prijzig.
Robinia lijkt geschikt maar werkt blijkbaar nogal.
Ik heb ook aan Jatoba gedacht.
Er zijn ook gemodificeerde houtsoorten , misschien is dat wat. ( Accoya?)

De poten worden 65mm dik, is het aan te raden op dunnere delen op elkaar te lijmen?

Suggesties? Ik hoor het graag,

Harry
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Probeer tropisch hardhout te vermijden, dus Douglas, Eiken, Red Cedar, Robinia of inderdaad gemodificeerd hout zoals Accoya;)
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Robinia heeft bij mij geen enkel probleem gegeven, mogelijk wat afhankelijk van de constructie zit alles goed in de verbindingen en is geschroefd. Zie in dit topic bankjes en de complete tuinset die ik gemaakt heb. Het bankje is inmiddels 17 jaar oud....

Succes! Fons
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.603
Ik gebruik bij voorkeur tropische hardhoutsoorten voor buitenwerk. Oude deuren en kozijnen zijn een gratis bron van prima hout, wat anders opgestookt gaat worden.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
307
Rosmalen
Zelf heb ik een paar bankjes gemaakt uit Douglas, maar mijn lering daar was dat het heel belangrijk het hout zelf te bekijken en niet gewoon planken te bestellen (wat ik had gedaan). Ik heb echt beroerd hout gekregen, de nerven ver uit elkaar, scheuren, krom noesten, drama.
Tropische houtsoorten zijn denk ik wat minder kritisch wat dat betreft, maar voor alle inheemse soorten ga ik voortaan zelf kijken.
 

Winner950

Actieve deelnemer
21 jan 2015
32
2
Capelle a.d. IJssel
Zelf heb ik een paar bankjes gemaakt uit Douglas, maar mijn lering daar was dat het heel belangrijk het hout zelf te bekijken en niet gewoon planken te bestellen (wat ik had gedaan). Ik heb echt beroerd hout gekregen, de nerven ver uit elkaar, scheuren, krom noesten, drama.
Tropische houtsoorten zijn denk ik wat minder kritisch wat dat betreft, maar voor alle inheemse soorten ga ik voortaan zelf kijken.
Dat was ik toch wel van plan, mijn ervaringen online zijn ook niet super
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.