Tuinbankje extra poot ja/ nee?

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.041
896
Oss
2 schuine balkjes van de poten naar onderkant zitting werkt prima en valt niet echt op.

Miller_wood

Nieuw lid
14 mrt 2025
17
8
Zevenhuizen
Om het geheel stabieler te maken kun je wellicht achter de rugleuning een kruis maken. Het lijkt er op dat de poten door lopen tot bovenkant rugleuning, dat is handig want stabiliteit haal je het liefst uit het onder stel. Tussen de poten kun je 2 diagonalen maken, die je stevig bevestigd aan de poten. Zoiets (maar dan wel aan de achterzijde van de rugleuning):

Bekijk bijlage 155554

Het zal niet geheel onzichtbaar zijn, en ik vind zelf dat een paar diagonalen niet echt bij het strakke ontwerp passen. Misschien eerst maar zonder deze versteviging proberen? Mocht het later blijken dat extra versteviging nodig is zijn die diagonalen redelijk eenvoudig later te plaatsen.

Wat betreft die 45 x 95 balk, afhankelijk van de hout kwaliteit zal de breekkracht bij 1.4 m overspanning al snel >250-300 kg per balk liggen.
Thanks voor de tip, deze had ik nog niet aan gedacht. Ik moet zeggen dat met de 150cm brede versie het bankje erg stabiel is. Ik (kleine 100kg) en mijn vrouw (65 kilo) zitten er prima samen op en ook met wat geforceerd bewegen naar links en rechts geen beweging in te krijgen.

Ik ga het X in ieder geval wel even verder uittekenen. Better safe then sorry :)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.