Tubby tug

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Ik heb een nieuwe boot gemaakt. Het is mijn tweede boot. De vorige was een speedboot model. Ik heb er erg veel van geleerd en daarom wou ik deze nog beter maken.


De tekeningen voor deze boot zijn afkomstig van het bedrijf “Glen-L”. De link naar te tekening vind je hier. De boot wordt gemaakt van 5mm triplex met een bodem van 10mm triplex. De randen worden voorzien van een filet laag met daaroverheen een laagje glasweefsel. De hele boot is bewerkt met impregneer en epoxy hars. Als laatst komt er een dd lak overheen. Deze bouw methode word Stich en glue genoemd.



tubby.jpg

tubby1.jpg

tubby2.jpg

tubby3.jpg

tubby4.jpg

tubby5.jpg

tubby6.jpg

tubby7.jpg

tubby8.jpg

tubby9.jpg

tubby10.jpg

tubby11.jpg

tubby12.jpg

tubby13.jpg

tubby14.jpg

tubby15.jpg

tubby16.jpg

tubby17.jpg

tubby18.jpg

tubby19.jpg

tubby20.jpg

tubby21.jpg

tubby22.jpg

tubby23.jpg

tubby24.jpg

tubby25.jpg

tubby26.jpg

tubby27.jpg

tubby28.jpg

tubby29.jpg

tubby30.jpg

tubby31.jpg

tubby32.jpg

tubby33.jpg

tubby34.jpg

tubby35.jpg
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Hoi Bram,
Welkom op het forum.

Zo zien wij dat hier graag, direct een hele mooie serie foto's :)
Ziet er echt heel leuk uit dat boot(je)...
Hoelang ben je er mee bezig geweest?
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Bedankt voor de reactie.

Ik ben met de totale bouw van de boot een maand bezig geweest. Echter ben ik geen 40 uur per week bezig geweest aan deze boot omdat ik ook school ernaast had. Het bouw proces is heel makkelijk en je maakt snel meters. Het meeste werk zit hem nog in het juist uitzagen van de onderdelen en het schuren.
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
De lengte van de boot is net iets langer dan 3 meter. Hierdoor stuurt deze boot nogal direct. Het is echter een ideaal bootje om lekker rustig mee door de grachten te varen of door kanalen. Ik heb er iedergeval een record aantal omhoog gestoken duimen mee gehaald.
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hoi Bram,

Echt mooi gemaakt zeg!
Je hebt zo wel heel veel plezier van je zelf gemaakte werkstukken.

Hoe ben je aan de bouwtekeningen gekomen?
Lijkt me ook wel leuk om in de winter maanden aan zo een project te werken.

Echt vakwerk!
 
A

Athanor

Guest
Mooie en stoere boot Bram!

Ga je op de steven nog een fender plaatsen? Zoiets van gevlochten sisal of een halve kruiwagenband, voor het betere opduwwerk ;)

Fons
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Ik heb de tekeningen via Glen-l een Amerikaans bedrijf dat boten ontwerpt. Voor de echte boten fan zeker een kijkje waard. Ook de customer gallery is erg leuk.


Ik heb de boot helaas niet meer in mijn bezit. Ik moet af en toe producten doorverkopen om weer iets nieuws te kunnen maken. Deze boot was mijn parade paardje. Maar ik wil snel beginnen met een nieuwe boot.
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Mooie boot geworden ! bram je bent wel handig met hout he'
Glen L heeft leuke modellen :eek:
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Haha ik moest wel lachen om de verhouding, het deed me gelijk denken aan een scene uit Top Gear waar Clarkson zich in een Mini wurmt en er met z'n kop bovenuit steekt. :lol: Zit er nog een kiel onder tegen omslaan of is de boot aardig stabiel zoals die is?

Mooi werk man, een complete boot zeg. :shock:
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Er zit inderdaad een kiel onder de boot. Het is een platbodem en zou anders nog al verwaaien. De kiel loopt over de totale onderkant.

Eigenlijk is het ook een tug bood voor kits
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
haha gaaf bootje, mooi gemaakt! dat glue & stitch methode is toch de multiplex/triplex platen aan elkaar vlechten met draadjes en dan met epoxy vastlijmen en daarna de draadjes verwijderen? kan me haast niet voorstellen dat dat blijft zitten, maar nu ben ik een noob op het gebied van botenbouwen dus... haha maar wel leuk om te zien hoe je zoiets in grove lijnen in elkaar zet, Top!

wat heeft zoiets nou totaal gekost excl. de uren?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.