Trouw kist

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
197
189
Driebergen Rijsenburg
Hi Woodworkers!

Een mede forum lid is onlangs getrouwd. Deze beste kerel is tevens een van mn beste vrienden, en hij heeft me aan de houtbewerking hobby geholpen. Maanden geleden was hij bij me thuis en stond hij te kwijlen bij mn Esdoorn kist met handgezaagde zwaluwstaarten. Ik wist meteen wat ik voor m moest maken als hij ging trouwen :)

Een mooie trouw kist dus, met handgezaagde zwaluwstaarten. Hout gehaald, Am. Noten en Perenhout, en ben gaan afkorten en vlakken. Standaard procedure jullie kennen het wel…
62EBCA32-B2BA-4AEF-9FBA-670B2CFACD6D.jpeg
Vervolgens op een stukje resthout een patroon voor de zwaluwstaarten getekend wat ik mooi vond om te kijken hoe het zou gaan uitwerken in het echt. Dit leek mooi dus zo getekend, zo gedaan. Hoop zaag-werk zeg, maar goed het hoort erbij, zo maak je een kist voor het leven.

733C3039-AA25-4610-8176-88D5BC7A6EFA.jpeg
F672F472-7F2A-4FC2-B610-5627434E8F68.jpeg



De handvaten heb ik gemaakt van Perenhout. Deze zijn allebei met 3 Domino’s verlijmd. Gaan er dus niet zo makkelijk af :) Het klep handvat is koud verlijmd, deze heeft geen kracht te verduren. Het schuivende bakje is ook Perenhout. Mooi contrast met alleen maar Am. Noten dacht ik.

De poten zitten ook met Domino’s verlijmd. De bodem zit opgesloten in de sleuf aan de onderkant en is dus zwevend opgehangen (met op 1 plek een dot lijm) zodat alles kan werken.

33040815-9FA0-4560-A0F5-265DFCA10A9C.jpeg

A6901EF2-28C7-4DEB-B359-307C27047951.jpeg


In eerste instantie heb ik gasveren toegepast. Speciaal uitgerekend op een bepaalde website, ik dacht ik bestel bij een duurdere winkel, dan zal het goed zijn. Ik had het mis. Misschien was het een uitzonderlijke productiefout maar ik vond de gasveren slecht van kwaliteit of de rekentool werkt niet goed. Dus toen gezocht naar een alternatief. Ik heb nu klep-dempers van een Japans merk gebruikt. Dit kan ik aanraden. Prachtige soft close, mooie kwaliteit beslag en de klep blijft goed openstaan (kan je nog stellen ook).

D02A6FD5-F985-4E02-894A-9FC4D279E36D.jpeg

De afwerking heb ik met Rubio Monocoat (naturel) met accelerator gedaan. Erg mooi spul. Niet goedkoop maar wat een heerlijk product. Eerst tot korrel 320 geschuurd, daarna even wat water erover, daarna weer geschuurd en toen in de olie gezet.

D8151732-06E1-4BE1-BA6D-12F824998364.jpeg
13E58C34-7BFC-4A2D-9714-EEA412784C94.jpegACBED6DC-71E2-4A62-98B9-5C73BEA736EC.jpeg
Gelukkig vonden bruid en bruidegom het een mooi cadeau :)

En voor degene die denkt: ”Man wat ziet dat er perfect uit, dat lukt me nooit…” Nou… Deze kist is niet perfect, er zitten foutjes in, net als in ieder ding wat ik maak want ik ben ook maar een mens. Niets is perfect en toch is bijna alles is mooi! Bekijk het grote geheel en geniet ervan. En probeer het vooral wel zelf want zwaluwstaarten zagen is minder moeilijk dan het lijkt. Je moet vooral geduld hebben en een scherpe bijtel en zaag (en YouTube).
 

Bijlagen

  • 98004E9D-86D8-4936-A763-296D698E41DE.jpeg
    98004E9D-86D8-4936-A763-296D698E41DE.jpeg
    170,9 KB · Weergaven: 49
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Die heb je heel mooi gemaakt! Daar zijn ze vast en zeker blij mee.

Heb je ook nog een foto van de kist met het deksel dicht?
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Schitterend cadeau, niets mooiers dan zoiets persoonlijks. Ook nog eens top uitgevoerd, complimenten!
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
754
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Mooi geworden.

Ik werk ook graag met monocoat en volgens het technisch fiche van monocoat hoef/mag je maar tot korrel max 150 te schuren. Ik denk niet dat 320 problemen geeft, maar het is meer werk:)



TOEPASSINGSINFORMATIE
› Gebruiksaanwijzing meubels, trappen & werkbladen
STAP 1. Schuur het oppervlak krasvrij. Eindig met gaasschijf korrel 100 – 150, afhankelijk van de gebruikte schuurmethode.
STAP 2. Stofzuig grondig en verwijder stofresten met Rubio Monocoat Cleaner. Wacht tot het oppervlak volledig droog is (raadpleeg
voor gebruik de technische fiche van Rubio Monocoat Cleaner).
STAP 3. Roer de A-component tot een homogeen mengsel is verkregen. Meng de twee componenten zorgvuldig (1 à 2 minuten) met
een verhouding van ca. 3 eenheden A tot 1 eenheid B.
STAP 4. Verdeel een kleine hoeveelheid Rubio Monocoat Oil Plus 2C met een beige/rode Rubio Monocoat Scrubby pad of
handschuurmachine met een kleine beige 5,9 inch Rubio Monocoat pad (u kan de Rubio Monocoat Mouse Pad ook gebruiken
voor kleinere voorwerpen en hoeken).
* Spatelmethode: verdeel met een roestvrije spatel Rubio Monocoat Oil Plus 2C in zones die in maximaal 30 minuten
afgewerkt kunnen worden (inclusief stap 5).
* Voor plafonds en wanden kunt u onze Rubio Monocoat Brush en Rubio Monocoat beige Scrubby pad gebruiken om de olie
te verdelen.
STAP 5. Enkele minuten laten inwerken. Veeg alle overtollige olie weg met een doek of een handschuurmachine met een kleine witte
Rubio Monocoat-pad van 5,9 inch. Werk af met een doek binnen max. 30 minuten. Het oppervlak mag niet plakkerig aanvoelen!
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
197
189
Driebergen Rijsenburg
Mooi geworden.

Ik werk ook graag met monocoat en volgens het technisch fiche van monocoat hoef/mag je maar tot korrel max 150 te schuren. Ik denk niet dat 320 problemen geeft, maar het is meer werk:)



TOEPASSINGSINFORMATIE
› Gebruiksaanwijzing meubels, trappen & werkbladen
STAP 1. Schuur het oppervlak krasvrij. Eindig met gaasschijf korrel 100 – 150, afhankelijk van de gebruikte schuurmethode.
STAP 2. Stofzuig grondig en verwijder stofresten met Rubio Monocoat Cleaner. Wacht tot het oppervlak volledig droog is (raadpleeg
voor gebruik de technische fiche van Rubio Monocoat Cleaner).
STAP 3. Roer de A-component tot een homogeen mengsel is verkregen. Meng de twee componenten zorgvuldig (1 à 2 minuten) met
een verhouding van ca. 3 eenheden A tot 1 eenheid B.
STAP 4. Verdeel een kleine hoeveelheid Rubio Monocoat Oil Plus 2C met een beige/rode Rubio Monocoat Scrubby pad of
handschuurmachine met een kleine beige 5,9 inch Rubio Monocoat pad (u kan de Rubio Monocoat Mouse Pad ook gebruiken
voor kleinere voorwerpen en hoeken).
* Spatelmethode: verdeel met een roestvrije spatel Rubio Monocoat Oil Plus 2C in zones die in maximaal 30 minuten
afgewerkt kunnen worden (inclusief stap 5).
* Voor plafonds en wanden kunt u onze Rubio Monocoat Brush en Rubio Monocoat beige Scrubby pad gebruiken om de olie
te verdelen.
STAP 5. Enkele minuten laten inwerken. Veeg alle overtollige olie weg met een doek of een handschuurmachine met een kleine witte
Rubio Monocoat-pad van 5,9 inch. Werk af met een doek binnen max. 30 minuten. Het oppervlak mag niet plakkerig aanvoelen!
Ja de datasheet, die is voor dit product geschreven voor toepassing op vloeren. Schuren tot korrel 320 is helemaal fantastisch icm rubio kan ik je vertellen! Probeer het eens uit zou ik zeggen. Bovendien doet dat ook meer recht aan de glans die in t hout verstopt zit.

Maar je hebt wel gelijk, het is idd meer werk :)
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
754
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Ga ik zeker proberen, maar de datasheet begint met:

TOEPASSINGSINFORMATIE
› Gebruiksaanwijzing meubels, trappen & werkbladen

Ik heb ik er wel moeite mee dat trappen en meubels op een hoop worden gegooid. Je zou verwachten dat trappen en vloeren meer bij elkaar horen.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Prachtige kist geworden, en die foutjes vertellen ook een verhaal (zeg ik altijd maar 🤔 ). Ik vind het zagen van zwaluwstaarten, zeker met zo'n mitered 45 graden kant altijd toch een zenuwslopend dingetje hoor... Vaak nakijken of je nou echt aan de goede kant afgetekend hebt, of aan de goede kant van de lijn zaagt. Deze is erg mooi geworden!

Heb je nog een merk / leverancier van de klepdemper waar je wel blij mee bent? Heb hier thuis nog een oplossing nodig voor een deurtje...
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
197
189
Driebergen Rijsenburg
Ja de datasheet, die is voor dit product geschreven voor toepassing op vloeren. Schuren tot korrel 320 is helemaal fantastisch icm rubio kan ik je vertellen! Probeer het eens uit zou ik zeggen. Bovendien doet dat ook meer recht aan de glans die in t hout verstopt zit.
Prachtige kist geworden, en die foutjes vertellen ook een verhaal (zeg ik altijd maar 🤔 ). Ik vind het zagen van zwaluwstaarten, zeker met zo'n mitered 45 graden kant altijd toch een zenuwslopend dingetje hoor... Vaak nakijken of je nou echt aan de goede kant afgetekend hebt, of aan de goede kant van de lijn zaagt. Deze is erg mooi geworden!

Heb je nog een merk / leverancier van de klepdemper waar je wel blij mee bent? Heb hier thuis nog een oplossing nodig voor een deurtje...
ja, ik stuur je wel een PB want ik mag eigenlijk geen reclame maken toch?
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
907
761
Nootdorp
Heel fraai. Die foutjes die je maakte zijn voor mij in ieder geval niet te zien. Ik nodig jou ook uit op mijn bruiloft (y)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.