Triton workcentre 2000

dnj757

Nieuw lid
20 sep 2015
13
0
Ik moet zeggen dat ik erg zit te twijfelen tussen dit Triton Workcentre en een zaagtafel. Voordeel van dit Triton Workcentre is dat je er met een accessoire (van 180-200 euro) een freestafel van kunt maken. Met een andere aanpassing (160 euro) is er ook een schaaf op te bevestigen en met het omdraaien van de zaagtafel is het een afkortzaag. Maar, ik twijfel of je er (makkelijk) precies mee kunt werken. De zaagtafelfunctie zou toch de meest belangrijke zijn. Daarnaast vindt ik het wat veel 'jaren 80' plaatstaal. Het nieuwere workcentre van Triton WX7 is geen optie want die heeft geen parallelgeleider die op 60 cm geplaatst kan worden.

Dus het wordt of deze of een zaagtafel (waarschijnlijk de Metabo TS 254). Heeft iemand ervaring heeft met een van deze (of allebei)?
 

dnj757

Nieuw lid
20 sep 2015
13
0
Volgens een filmpje op youtube kan de geleider op 2 voet is ongeveer 60cm.
https://www.youtube.com/watch?v=yZd3AnlRt0I (op 2.50 min).
Mvg,:).

Ah, inderdaad. Dankjewel! Ik heb trouwens nog een ander filmpje gezien met een soort van demonstratie. Verder is er nog weinig over te vinden en helaas ook weinig testjes of ervaringen. Maar die nieuwe Triton lijkt toch wel interessant te zijn. Met de zaagmodule is ie ongeveer even duur als de Metabo. Voordeel is dat de tafel iets groter is en dat je er een freestafel van kunt maken (en natuurlijk hem als gewone werkbank kunt gebruiken). Wat ik me nog wel afvraag hoe precies alles af te stellen is in vergelijking met een mobiele tafelzaag als de Metabo. Verder wordt het werkstuk bij de parallelgeleider niet ondersteund. Bij dunner plaatmateriaal lijkt me dat niet echt handig.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Wat de wx7 betreft heb ik ook nog niet veel op internet gezien, het is ook nog maar net sinds de laatste maanden te koop volgens mij en ik denk dat een merk als Triton minder aandacht trekt dan deWalt of Festo omdat het minder groot is.
Ik vind wel dat de oplossingen die ze laten zien voor dit modulaire spul er goed uitziet en je kan rustig beginnen en verder sparen en uitbouwen en je hebt niet al te veel ruimte nodig op deze manier.
Ze hebben soms eigenzinnige benaderingen om iets te ontwerpen want hun lamellofrees is echt iets wat geen ander merk bedacht heeft bijvoorbeeld, wat dat betreft denken ze goed na en lopen ze niet achter de andere fabrikanten aan en dat is wel een compliment waard vind ik.
Misschien heeft het merk tijd nodig hier in Nederland want het heeft even geduurd maar er zijn nu steeds meer liefhebbers van hun bovenfrezen te vinden die nu als goed beoordeeld worden voor een redelijke prijs.
Er moet wel een soort uitbreiding zijn voor als je plaatmateriaal wilt zagen, daar hebben ze het in een van de filmpjes over maar of dat hier ook te koop is weet ik niet.
 
Laatst bewerkt:

dnj757

Nieuw lid
20 sep 2015
13
0
Ik heb zojuist het Trition TWX7 workcentre besteld, inclusief de zaagmodule. De veelzijdigheid spreekt me erg aan. Ik heb geen ruimte om een stationaire zaagtafel huisvesten, dus hij gaat van klus naar klus in huis (op de vliering is wel wat ruimte dus daar zal ie veel staan). Uiteindelijk ga ik er ook mijn keuken mee maken. De freestafel zal er uiteindelijk ook nog wel komen. Er is overigens inderdaad een extra uitzet verkrijgbaar om plaatmateriaal te begeleiden. Deze is in de Nederlandse webshop nog niet leverbaar, maar dat komt nog wel. Het precies afstellen van de parallelgeleider zal bij een mobiele zaagtafel (als de Metabo TS 254) ook moeten. Ik ga dus wel iets in elkaar zetten om dat eenvoudig en snel te doen. Verder heb ik op een foto gezien dat de maataanduiding op de parallelgeleider fijn af te stellen is. Het zal dus wel goed komen met het precies zagen. Zodra ik hem binnen heb en aan de tand gevoeld heb, zal ik een berichtje plaatsen met mijn bevindingen.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Benieuwd naar je ervaringen! Ik denk dat er een serieuze markt is voor multifunctionele opstellingen in een prijssegment onder dat van bijvoorbeeld Festool met haar CMS systeem. Misschien dat Triton het wél snapt en in ieder geval een stevig, nauwkeurig product aflevert...
 

dnj757

Nieuw lid
20 sep 2015
13
0
Het WorkCentre wordt deze week geleverd, maar helaas (nog) zonder de zaagmodule. Deze staat overal in backorder. Het zal misschien nog wel 8 weken duren voordat er nieuwe voorraad is. Dus een review blijft nog even uit. Ik zal wel alvast iets posten over de werkbank binnenkort. Wordt vervolgd dus...
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Het WorkCentre wordt deze week geleverd, maar helaas (nog) zonder de zaagmodule. Deze staat overal in backorder. Het zal misschien nog wel 8 weken duren voordat er nieuwe voorraad is. Dus een review blijft nog even uit. Ik zal wel alvast iets posten over de werkbank binnenkort. Wordt vervolgd dus...


hi dnj757 is er al iets binnen gekomen waar je over kan schrijven? zit er aan te denken om het workcentre met freesmodule te bestellen :)
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Hier hebben we nog een dame die zelf vertelt dat ze nu gesponsord wordt door Laguna Tools.Ze zijn wel bijdehand want die vrouwen trekken veel mannen die graag kijken naar een lekker wijf en zo is het leuke reclame en naamsbekendheid.Of beter gezegd; de bedrijven zoeken gewoon een lekker ding die veel bekijks trekt.Ik zag trouwens een maand of 2 geleden een clip van een jongen van hooguit een jaar of 17 die echt de hele werkplaats vol had met Festo en zelfs een werkpak van Festo aanhad. Die bedrijven kijken gewoon naar wie veel kijkers heeft en de jeugd aanspreekt en die wordt gesponsord.Hier de Laguna chick; https://www.youtube.com/watch?v=7CI6wu3Gygc
inderdaad https://www.youtube.com/user/rockynine11/featured .. hij maakt wel paar handige dingen .. maar idd wat hij allemaal heeft staan van Festool .. zou het niet graag betalen .. denk ook wel dat dit gesponserd is .. in de VS is het allemaal wat makkelijker denk ik .. als ik morgen filmpjes maak in het nederlands denk ik niet dat festool benelux of een ander merk direct komt sponseren :)En tja April is gewoon leuk om naar kijken .. als man lol of ze nu met Triton of Makita tools werkt maakt niet uit lol :) Geloof dat Jaybates zijn sawstop ook gekregen heeft gratis ..in ruil voor product placement :)En zo zijn er nog wel hoopje youtubers ..die ik wat volg :)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
hij lacht en praat irritant...kan ik van April niet zeggen :)

We zijn nu wel even offtopic; ik hoop dat dnj 757 dat niet erg vind en ik hoop voor hem dat de zaagmodule snel komt.
Ja dat klopt, April is leuk om te zien maar ik wordt altijd erg argwanend als zulke mensen een bepaald produkt gaan aanbevelen.
Zo denkt men hier schijnbaar dat als een bekende Nederlander een produkt aanbeveelt in een reclame dat we het dan sneller gaan kopen.
En wat die jongen van festool betreft; hij laat aardige oplossingen zien maar het is voor mij net zoiets als dat iemand met een Volkswagen overall aan gaat vertellen op tv dat Volkswagen zulke goede en schone auto's maakt, het is vooral naamsbekendheid.
Dan komt timmerman Koos me wat betrouwbaarder over alhoewel ik ondanks dat hij misschien een ouderwetse timmerman is in sommige opzichten aan z'n vakkennis soms ook nog wel'ns twijfel.
Aan de andere kant; nu is er internet en youtube terwijl we het vroeger vooral van onderlinge tips en Fine Woodworking moesten hebben.
Mensen zoals Mathias Wandell, Paul Sellers en vele anderen maken van internet een ware goudmijn.
Wat dat betreft is de tijd heel hard gegaan
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
dnj heeft sinds de start van zijn eigen/ eerste topic sinds 26-10 niks meer op het forum gedaan. Hij zal het vast niet erg vinden.
Ik wacht nog steeds op een review van zijn workcentre....
tav het internet als goudmijn geef ik je groot gelijk, paul sellers, woodworking masterclasses, woodwhisperer, matthias wandel en zo kan ik nog ff doorgaan, zelfs timmerman Koos ( soms wel grappige opmerkingen), allemaal een verrijking voor de (startend) houtbewerker.
Mijn opmerking was voornamelijk ludiek bedoeld, hij zit er echt bij als een arrogante kwiebes die t wel eens uit zal leggen met al zijn dure speelgoedjes ( misschien door papa betaald??) los van de wellicht makkelijke toepasbaarheid van zijn plannen. Terwijl zij ( April) niet de hele tijd arrogant en irritant in de camera zit te lachen en ondanks haar triton verzameling soms best interessante filmpjes maakt. Persoonlijk kan ik niet lang naar hem kijken of luisteren. Volgens mij mag dat best gezegd worden als het er over gaat, ik haakte ook maar in.
Verder vind ik het gebruik van producten in een filmpje waarbij de artikelen gratis gekregen worden niks mis mee. De bedoeling is echter wel dat het krijgen van de gereedschappen de review niet beïnvloedt...aan de andere kant, ben je wel gek als je je laat leiden door 1 review van iemand in een filmpje die er de schijn van heeft er betaald voor te worden omdat hij naast zijn festoolgarage de allernieuwste festool komt aanprijzen. Dan hebben we toch o.a. dit leuke forum er voor om te zorgen dat we een bredere mening kunnen vormen en inderdaad de tijd is dan erg hard gegaan, je zou gek zijn er niet van te profiteren! :)
 

dnj757

Nieuw lid
20 sep 2015
13
0
Beste Allemaal,

Ik heb mijn zaagmodule en freesmodule binnen! Hierbij een korte review. Ik heb nog weinig tijd gehad om meer te schrijven.

REVIEW TRITON TWX7 WORKCENTRE
Ik beperk me hier even tot een opsomming van Nadelen en Voordelen.

NADELEN

1 - Hij is vrij zwaar. Dat geldt voor de modules, maar ook voor de tafel zelf. Het is zeker een teken van de gebruikte materialen en de degelijkheid van de constructie. Maar verwacht geen supermobiel heen en weer te slepen tafeltje. Als je ermee een trap op gaat moet je dat met zijn tweeën doen. Er zijn wel apart wielen verkrijgbaar om hem in opgeklapte toestand te makkelijker te verplaatsen. Dit moet je apart bijbestellen.

2 - De tafelmodules kunnen blijven zitten als je de tafel inklapt, maar er zit geen koffer of andere opbergmogelijkheid bij. Prima als je een werkplaats hebt met ruimte om alles mooi op te bergen, maar juist dit product leent zich voor mensen die dat niet hebben.

3 - De tafel heeft geen verstelbare poot (poten) om oneffenheden in de vloer op te vangen. Natuurlijk is dat op te vangen met een dun stukje hout o.i.d., maar dat zou beter kunnen.

4 - De stofafzuiging van de tafelzaagmodule is gemiddeld. Dat is overigens met een gewone (dyson) stofzuiger. Wellicht dat met een speciale bouwzuiger betere resultaten bereikt kunnen worden.

5 - De verstekgeleider die bij de zaagmodule wordt geleverd, heeft een kleine speling van ik schat 0,1-0,2 graden. Voor echt precisiewerk is dat te veel. De rails zijn echter van een ‘standaard’ 3/4 inch, dus met een (bijv. Incra) geleider is dat wel oplosbaar. De verstekgeleider is overigens ook als een ‘featherbord’ bruikbaar en kan worden vastgezet in de rail. Op zich is de verstekgeleider wel multifunctioneel inzetbaar.

6 - De parallelgeleider moet aan twee kanten worden vastgezet. Dat kost extra tijd. Het voordeel is dat deze dan wel echt vast zit en geen speling vertoont. De parallelgeleider kan trouwens aan twee kanten gebruikt worden: een hoge rechte kant en een 45 graden kant die ook gebruikt wordt voor dun plaatmateriaal.

VOORDELEN

1 - Hij is op veel manieren te tweaken: de hoogte van de modules is op 10 punten te verstellen om hem gelijk te krijgen met het tafelblad; de 90 en 45 graden posities zijn nauwkeurig af te stellen; de kantelgraden zijn nauwkeurig af te lezen op een grote schaal, waarbij de afleesnaald ook nauwkeurig af te stellen is; de afleesnaald van de positie van de schulpgeleider is nauwkeurig af te stellen; de uitlijning van de zaag ten opzichte van de geleiders is af te stellen; de afdekplaat is in hoogte nauwkeurig af te stellen.

2 - De parallelgeleider was op mijn tafel vrij nauwkeurig ingesteld. De afleesnaald gaf een afwijking van ongeveer 0,2mm (en hij is dus bij te stellen).

3 - De tafel is groter dan veel (mobiele) zaagtafels of freestafels. Dat geeft meer stabiliteit. Er is een zijsteun en een verlengsteun verkrijgbaar. Daarmee wordt de tafel effectief nog groter. Deze moet je wel apart bijbestellen.

4 - Hij is stevig gebouwd. De gebruikte materialen zijn van hoge kwaliteit.

5 - De freestafel kent veel instelmogelijkheden, met ook een fijnafstelling.

6 - De freestafel kan ook als een schaafmachine worden gebruikt.

7 - Bij de freestafel worden 4 ‘featherbords’ geleverd. Deze kunnen ook op de zaagmodule worden gebruikt.

8 - Als je de freestafel gebruikt met een Triton bovenfrees (ik gebruik de MOF001) is de frees van bovenaf in te stellen.

9 - Het is echt een multifunctionele tafel. De zaagfunctie en de freestafel functie hebben niet/nauwelijks te leiden onder de multifunctionaliteit. Dat is grotendeels te danken aan het slimme concept van 1 framework met verschillende modules.

10 - Trition biedt (nog) niet de mogelijkheid om op de tafel een geleiderail met invalzaag te bevestigen (zoals de MFT/3 van Festool). De aluminiumprofielen aan de zijkant van de tafel hebben wel de mogelijkheid om daar iets aan te bevestigen. Ik heb besloten om daarvoor zelf iets dergelijks maken. Daarmee geeft deze tafel je ook de mogelijkheid om exacte 90 graden hoeken te maken van plaatmateriaal. Tezamen met de freesmodule en tafelzaag heb je dan het ideale mobiele werkcentrum om keukens, etc. te bouwen.

VOOR WIE IS DEZE TAFEL GESCHIKT


Als je een complete werkplaats bouwt en alle ruimte en budget hebt, kun je beter verder kijken. Maar als je geen ruimte en budget hebt om je stationaire apparatuur te veroorloven dan biedt deze tafel veel functionaliteit voor een medium prijs (echt goedkoop is het niet). Zaagtafels zijn er wel tegen een vergelijkbare prijs, maar die bieden niet de mogelijkheid om er een freestafel van te maken. Dus als je naar de grotere en duurdere mobiele zaagtafels kijkt dan is deze Triton het overwegen waard. Zeker als je nog geen freestafel hebt (en die wel een keer wil aanschaffen).
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Gelukkig heb je het dan eindelijk allemaal binnen.
Leuk dat je meteen een uitgebreide beschrijving plaatst en eindelijk een review van een Triton op dit forum.
Behalve de frees was er volgens mij nog niets anders over Triton geplaatst.
Net als de anderen; het zou leuk zijn als je een keer wat foto's plaatst, ook bijv van de konstruktie en de gebruikte materialen voor de kwaliteitsindruk.
Ik wens je veel plezier met je hele Triton apparatuur.

Willem
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.