Triton TSPL152 vlakbank, iemand ervaring?

Rubinh0

Actieve deelnemer
2 dec 2015
32
16
Tongeren
Nou, nummer twee vandaag ontvangen. Vol verwachting, maar met enige reserve, doos open gemaakt. In ieder geval geen beschadigingen. Vlakke rei erop, helaas, ook bij deze zijn zowel de invoer- als uitvoertafel niet vlak. Wel beter als de eerste maar niet vlak. Weer in het midden een ‘del’ van enkele tienden van millimeters in beide tafels. Daar ga ik geen hout mee vlak krijgen. Snel weer ingepakt, Sautershop gebeld, retourlabel ontvangen en vanavond al weer retour gestuurd. Het wordt geen Triton in ieder geval. Wel jammer, had gehoopt een kleinere vlakbank met acceptabele resultaten te hebben met deze machine. Dus dan weten jullie ook dat dit geen optie is, tenzij je je haardblokjes een beetje netjes wil vlakken om ze te kunnen stapelen. 😊
Nu maar door naar een vlak vandikte van HBM (zowel de 8 als 10 als 12 op dit moment niet leverbaar), een Scheppach of Güde. Is dat allemaal een beetje dezelfde kwaliteit of springt er een merk uit? Of wellicht een andere? Ik wil er max 500 aan uitgeven en niet te groot.
Jammer dat de Shinko voorlopig niet leverbaar is, die had ik wel willen proberen!
Ik was ook aan het kijken voor een vlakbank. Ik heb namelijk de Scheppach HMS860 combimachine, maar ben net niet tevreden van de vlakbank bij dit toestel: tafels liggen niet in lijn (uitvoertafel licht gekanteld in de breedterichting ten opzichte van de messen + invoertafel 'hangt af' aan de voorzijde). Dit valt ook niet bij te regelen, heb al vanalles geprobeerd maar blijf met een lichte afwijking zitten. Bijgevolg zijn de schaafresultaten niet wat het zou moeten zijn.

Was aan het kijken voor deze Triton vlakbank (goede review gezien van "Frank's Shed", maar die is dan ook duidelijk gesponsord).
Nadien kwam ik via Jonas Winkler bij de Shinko AH150 uit voor een kleine 450 euro.
Hij lijkt me toch wat vakkundiger en betrouwbaarder in zijn oordeel:

Wel pas leverbaar vanaf september, maar lijkt me het overwegen waard aangezien we intussen al half juli zijn? :)
 

J@ko

#verywoodnl
25 okt 2020
80
47
Arnhem
Yup, heb ik ook in het vizier, ik heb me in ieder geval ‘ingeschreven’ om een bericht van Dictum te krijgen zodra hij weer leverbaar is. Was ook al besproken een stukje eerder in dit draadje, but tnx voor de tip anyway!
 

Rubinh0

Actieve deelnemer
2 dec 2015
32
16
Tongeren
Yup, heb ik ook in het vizier, ik heb me in ieder geval ‘ingeschreven’ om een bericht van Dictum te krijgen zodra hij weer leverbaar is. Was ook al besproken een stukje eerder in dit draadje, but tnx voor de tip anyway!
Ik zag het nadien, maar daar leek wat verwarring over deze en de vandiktebank :) Vandaar even het filmpje erbij.
Wou ook vooral aanhalen dat een 'goedkope combinatie' niet meteen de beste oplossing is als vlakbank.
Je kan daar waarschijnlijk wel eens geluk mee hebben, maar ik zie meer slechte als goede reviews over het vlakbankgedeelte ("not coplanar") :)

Grts
 

J@ko

#verywoodnl
25 okt 2020
80
47
Arnhem
Haha, die verwarring was er idd, vooral bij een ander lid. Goed dat je dat zegt van die combimachines. Ben er inmiddels (na het lenen van een HBM 8) ook van overtuigd dat (onder een bepaald prijsniveau natuurlijk) het niet wat kan zijn, althans, afhankelijk van de nauwkeurigheid die je verlangt voor je werkstukken. Nu maar wachten op de Shinko(s). Er is nl ook nog een AH200, die is een slagje groter.
 

Rubinh0

Actieve deelnemer
2 dec 2015
32
16
Tongeren
Haha, die verwarring was er idd, vooral bij een ander lid. Goed dat je dat zegt van die combimachines. Ben er inmiddels (na het lenen van een HBM 8) ook van overtuigd dat (onder een bepaald prijsniveau natuurlijk) het niet wat kan zijn, althans, afhankelijk van de nauwkeurigheid die je verlangt voor je werkstukken. Nu maar wachten op de Shinko(s). Er is nl ook nog een AH200, die is een slagje groter.
Inderdaad, het is ook de 200 die getest werd in het filmpje dat ik postte :)
Ben er nog niet uit of ik die extra 5cm nodig heb, al zijn vooral de langere tafels (en uittrekbare geleiders) interessant.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.781
747
Enschede, Twente
Ga er maar vanuit dat al die machines van verschillende merken uit dezelfde fabriek (OEM Original Equipment Manufacturer) komen. Verschillen in kwaliteit qua onderdelen en uitvoering zijn terug te voeren op de specificaties van de tussenpersoon en de winstmarge die men wil maken. Die willen ook per 'merk' nog wel eens variëren.
Consensus alhier is dat in het algemeen een oude INCA, Maffell, of gietijzeren antiquiteit een betere optie is dan een machine van vier tot zeshonderd nieuw.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.