Triton JOF001 bovenfrees probleem

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Sorry voor het late reageren, even wat druk gehad en ook geen tijd gehad om te proberen.
Ik herken wat jullie zeggen, dat stukje weerstand bij het losdraaien van de spanmoer. Maar als ik de de spanmoer in zijn geheel eraf draai blijft de frees muurvast in de spantang zitten.
Qua verkeerde maat freesbit of spantang, lijkt me sterk. Ik heb een freessetje van 12 mm gekocht, dus als de verkeerde spantang erin zou zitten, zou dit de 1/2 inch moeten zijn, en die valt groter uit.
Morgenavond naar de werkplaats, gaan we eens even kijken.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
De spanmoer kan je al het goed is er niet helemaal afdraaien, die moet de spantang mee naar buiten trekken.
Wat ik hieruit begrijp is dat de spanmoer niet vastgeklikt zit aan de spantang zoals ik al eerder als mogelijkheid aangaf.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Schijnbaar niet, want ik kan de moer er helemaal afdraaien. Gaat ook eigenlijk probleemloos.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Datzelfde probleem heb ik met mijn (thans vonkelnieuwe) Wurth OF 1850E. Ik kan de moer er ook gewoon afdraaien en het freesbit blijft vrij vast zitten. Gaat het probleem dan op te lossen zijn door een nieuwe spantang te monteren?
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Bij mijn Kress bovenfrees kwam dit plaatje.

spantang in moer.jpg

Dus als de spantang een "kraagje" heeft, hoort de spantang wel in de moer geplaatst te worden voordat deze op de machine gaat en er een frees in geplaatst mag worden.

Anders wordt het bovenste conisch gedeelte van de spantang beschadigd door de borst in de moer (en bestaat de kans dat de spantang ook veel te hard wordt aangedrukt in de spantanghouder waardoor frees en spantang vast komen te zitten)

Wellicht is een dergelijke situatie ook bij een Triton van toepassing?
 
Laatst bewerkt:

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Bij mijn Kress bovenfrees kwam dit plaatje.

Bekijk bijlage 55315

Dus als de spantang een "kraagje" heeft, hoort de spantang wel in de moer geplaatst te worden voordat deze op de machine gaat en er een frees in geplaatst mag worden.

Anders wordt het bovenste conisch gedeelte van de spantang beschadigd door de borst in de moer (en bestaat de kans dat de spantang ook veel te hard wordt aangedrukt in de spantanghouder waardoor frees en spantang vast komen te zitten)

Wellicht is een dergelijke situatie ook bij een Triton van toepassing?

Dat is precies wat ik steeds aangaf, kon alleen niet een goed plaatje erbij vinden.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
precies datzelfde bedoelde ik ook, maar ik hoor niet of het probleem nu verholpen is.....
Of is het bliven steken bij het vaste freesje? Dat zul je echt eerst met geweld moeten verwijderen.. daarna de spantang in de spanmoer plaatsen,
als de spantang nog niet ontwricht is en dan opnieuw proberen.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Nou heeft even geduurd alleer ik de frees weer in handen had.

Ik moest even een klein stukje frezen en het bitje wat erin zat was goed, daarom niet naar het probleem gekeken.
Begon met gruwelijk veel geluk, ik was vergeten om het bitje te controleren of dat het vast zat. Ik begon met frezen en halverwege vloog het bitje de goede kant op...
Even rustig ademhalen en gelijk maar even de tijd genomen om naar het probleem te kijken. Spanmoer eraf geschroefd en de spantang bleef zitten. Deze met een tang eruit gewrikt en de andere spanmoer met spantang erin gezet, deze bleek de bitjes wel gemakkelijk te kunnen pakken. Bleek dus dat de verkeerde maat bitjes geleverd zijn, op de leverantiebon staat 12 mm en ze zijn 1/2 inch.

Problem solved en weer wat geleerd. En excuses voor het trage reageren.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
dus je kreeg verkeerde bitjes en heb ondertussen je machine flink aangedaan ?
dan zou ik nog een serieus in beklag gaan bij de leverancier van de bitjes
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Machine doet het nog, alleen spanmoer en tang weg gegooid. En ja je hebt ergens gelijk, maar ik denk toch dat ik hier zelf ook eerder had moeten meten.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Nou heeft even geduurd alleer ik de frees weer in handen had.

Ik moest even een klein stukje frezen en het bitje wat erin zat was goed, daarom niet naar het probleem gekeken.
Begon met gruwelijk veel geluk, ik was vergeten om het bitje te controleren of dat het vast zat. Ik begon met frezen en halverwege vloog het bitje de goede kant op...
Even rustig ademhalen en gelijk maar even de tijd genomen om naar het probleem te kijken. Spanmoer eraf geschroefd en de spantang bleef zitten. Deze met een tang eruit gewrikt en de andere spanmoer met spantang erin gezet, deze bleek de bitjes wel gemakkelijk te kunnen pakken. Bleek dus dat de verkeerde maat bitjes geleverd zijn, op de leverantiebon staat 12 mm en ze zijn 1/2 inch.

Problem solved en weer wat geleerd. En excuses voor het trage reageren.

Zou het niet andersom zijn?
nogal lastig om een freesje met een 1/2 inch schacht in een 12 mm spantang te krijgen, andersom kan wel, maar dan komt hij nooit goed vast....
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.792
946
Leeuwarden
Dat lijkt mij ook logischer. Ik had een bovenfrees gekocht in de veronderstelling met een 12 mm spantang, bleek 1/2 inch te zijn wat ik ontdekte na veel ellende met uitlopende freesjes. Uiteindelijk kreeg de spantang een braam vanwege het te fors aandraaien op de te kleine frees. Nu de juiste spantang er in zit is het probleem uit de wereld.

Fons
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ik snap de verwarring niet helemaal... Ik vertel toch dat de spantang 12 mm was en de bitjes 1/2 inch. Dat past dan toch net wel / net niet.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Ik snap de verwarring niet helemaal... Ik vertel toch dat de spantang 12 mm was en de bitjes 1/2 inch. Dat past dan toch net wel / net niet.

Ik heb het even geprobeerd. Met geen mogelijkheid krijg ik een frees met een schacht van 1/2 inch in een spantang van 12mm
Misschien alleen als ik hem met een moker in sla, maar echt niet met mijn handen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.