triton frees onder werkbank plaatsen

Houtenkop007

Nieuw lid
24 feb 2020
20
1
Groningen
hallo allemaal,

heb vandaag een Triton frees binnen gekregen om onder mijn werkbank te plaatsen. Nou heb ik veel info en discussies gevolgd over manieren om de frees onder de tafel te bouwen zoals andere schroeven bij bestellen (want bestaande schroeven te kort), freesplaat van triton er bij kopen (duur!), engelse schroefdraad in bestaande gaten met een eigen schroefdraad over tappen op metrische schroefdraad, etc.
Nou heb ik de onderplaat er af gehaald en nou zitten er gewoon drie gaten met M8 schroefdraad in. Kun je gewoon je boutjes bij de bouwmarkt halen. Ben ik nou gek? Zie ik iets over het hoofd?

Ben benieuwd naar jullie reactie

groet Hans
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Als het goed is, is alle schroefdraad op de Triton frees in INCH-maten. Dus zal een boutje van M8 (metrisch) er niet op passen. Je hebt UNC-bouten nodig. (tenzij ze het de afgelopen paar jaar aangepast hebben, maar dat geloof ik niet omdat Triton van de overkant van de plas komt, dus uit de niet-metrische wereld).
Ik haal als ik UNC-bouten in kleine aantallen nodig heb deze altijd hier. Of als er een zaak bij je in de buurt zit met amerikaanse motoren of auto's kunnen ze je de boutjes meestal ook wel verkopen.

(Ik heb deze gaten niet eens bekeken toen ik mijn frees op de freesplaat schroefde omdat deze niet overeenkwamen met de gaten in de freesplaat en ik aangewezen was op de gaten waar de standaard inch-boutjes op pasten, en heb dus bij bovengenoemde shop langere besteld)

Edit, ik lees bij een review van de MOF001 bij Gereedschappro dat deze frees wel metrische schroefdraad heeft in de 3 gaten in driehoeksverband, die jij ook bedoelt (maar dan M6 en niet de M8 die jij noemt, maar misschien heb jij de TRA001 en is dat dan wel M8 omdat die groter is?) dus mogelijk heb je wel gelijk met metrisch... Heb je ergens een boutje M8 liggen om te controleren of deze soepel in de gaten gedraaid kan worden?
In dat geval kan je inderdaad boutjes halen bij de bouwmarkt. Onder welke freesplaat wil je 'm monteren? Ik geloof dat er bij de Kreg-freesplaat eerder al boutjes bijzaten die pasten, maar let anders op of je boutjes met een verzonken kop of bolkop nodig hebt (in ieder geval niet die met een zeskantkop nemen die je met een steeksleutel moet aandraaien, die passen sowieso niet qua kopvorm).
 

Houtenkop007

Nieuw lid
24 feb 2020
20
1
Groningen
Als het goed is, is alle schroefdraad op de Triton frees in INCH-maten. Dus zal een boutje van M8 (metrisch) er niet op passen. Je hebt UNC-bouten nodig. (tenzij ze het de afgelopen paar jaar aangepast hebben, maar dat geloof ik niet omdat Triton van de overkant van de plas komt, dus uit de niet-metrische wereld).
Ik haal als ik UNC-bouten in kleine aantallen nodig heb deze altijd hier. Of als er een zaak bij je in de buurt zit met amerikaanse motoren of auto's kunnen ze je de boutjes meestal ook wel verkopen.

(Ik heb deze gaten niet eens bekeken toen ik mijn frees op de freesplaat schroefde omdat deze niet overeenkwamen met de gaten in de freesplaat en ik aangewezen was op de gaten waar de standaard inch-boutjes op pasten, en heb dus bij bovengenoemde shop langere besteld)

Edit, ik lees bij een review van de MOF001 bij Gereedschappro dat deze frees wel metrische schroefdraad heeft in de 3 gaten in driehoeksverband, die jij ook bedoelt (maar dan M6 en niet de M8 die jij noemt, maar misschien heb jij de TRA001 en is dat dan wel M8 omdat die groter is?) dus mogelijk heb je wel gelijk met metrisch... Heb je ergens een boutje M8 liggen om te controleren of deze soepel in de gaten gedraaid kan worden?
In dat geval kan je inderdaad boutjes halen bij de bouwmarkt. Onder welke freesplaat wil je 'm monteren? Ik geloof dat er bij de Kreg-freesplaat eerder al boutjes bijzaten die pasten, maar let anders op of je boutjes met een verzonken kop of bolkop nodig hebt (in ieder geval niet die met een zeskantkop nemen die je met een steeksleutel moet aandraaien, die passen sowieso niet qua kopvorm).
dank voor jullie berichten, ik heb inderdaad de 001 (de zware versie, scheelde zo weinig in prijs met de lichtere) en ik had nog een hele oude freesplaat liggen die ooit bedoeld was om mijn makita bovenfrees onder te plaatsen. Nooit aan toegekomen, maar die ga ik nu hier voor gebruiken. M8 draait er heel soepel in en het zullen inderdaad verzonken schroeven moeten worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: klusrob

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Dan hebben ze de schroefdraad gewijzigd. Op mijn triton tr001 zat 1/4 ww. Toevallig kende ik iemand die ze in zijn verzameling had. Moest ze alleen even afzagen. Maar m8 is een stuk beter. Alleen zijn metaalschroeven met een pk kop niet algemeen bij elke zaak te kopen. Wel inbus m8 met platkop maar die hebben een grotere kop.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Weet niet of het relevant is voor je maar ik heb de bijhorende Kreg plaat bij GereedschapPro gekocht, samen met een setje stelvoetjes. Ik had verder niks anders nodig aan boutjes etc.

Die Kreg stelvoetjes zijn ook wel erg handig, scheelt wat werk om het helemaal perfect op niveau van de rest van het werkblad te krijgen en je kan gewoon de contouren van de freesplaat uit je blad frezen.
 

Houtenkop007

Nieuw lid
24 feb 2020
20
1
Groningen
Weet niet of het relevant is voor je maar ik heb de bijhorende Kreg plaat bij GereedschapPro gekocht, samen met een setje stelvoetjes. Ik had verder niks anders nodig aan boutjes etc.

Die Kreg stelvoetjes zijn ook wel erg handig, scheelt wat werk om het helemaal perfect op niveau van de rest van het werkblad te krijgen en je kan gewoon de contouren van de freesplaat uit je blad frezen.
Heb ook gekeken naar de kreg plaat maar ik had nog een oude freesplaat liggen die ik ooit bedoeld had voor mijn makita frees, maar nooit aan toe gekomen. Dus ik ga die plaat gebruiken, gaatjes boren die precies op de frees passen en infrezen in mijn werkbank kan met de frees. Kun je de plaat precies pas leggen met de werkbank.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Als je de groef in het werkblad iets (1-2mm) dieper infreest dan de dikte van de plaat, en op de hoeken genoeg hout laat staan + daar in iedere hoek een schroefje draait, kan je de plaat stellen door de schroefjes iets verder of minder ver in het hout te draaien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.