Triton bovenfrees: Hoe bedienen jullie nou die aan/uit knop?

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Hallo allemaal,

Ik sta op het punt om die dikke Triton bovenfrees onder m'n tafel te hangen, maar de vragen zijn:

Hoe bedienen jullie nou die aan/uit knop?
Schuifje vastzetten en dan een aparte schakelaar die wél goed bereikbaar is monteren, maar dat dat dan weer het blokkeersysteem in de weg staat met het wisselen van de bitjes bij het naar boven draaien?
De tritonschakelaar naar voren richten, om daarna de hoogteversteller naar achter/onder de fence te zien verdwijnen?

Al met al.. hoe hebben jullie dit opgelost/vinden jullie het fijnste werken?
 
Laatst bewerkt:

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
+1 voor deze vraag! Ik loop hier ook al een tijdje mee te klooien. Hopelijk heeft iemand dit al getackeld.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik doe het op gevoel. Maar als ik de frees een tijdje niet gebruikt heb loop ik ook te klooien. Bij mij gaat het omhoogdraaien voor het verwisselen van het freesje ook niet altijd fijn.
Maar de freestafel gaat toch op de schop dus dan kijk ik wel of het aangepast te worden.
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Zelf heb ik geen moeite met de aan en uitschakelaar. Ik heb hem in de TWX7 tafel hangen en gebruik die schakelaar dus. Ja hij staat dus altijd aan, oppassen als je hem met de hand gebruikt! Je kan zelf doormiddel van een goedkope stekkerdoos aan de voorzijde van je tafel een aan/uit schakelaar maken. Daar plug je dan gewoon de stekker van de frees in, niet mooi wel makkelijk. Dan kan je het blokkeerstysteem zelf bedienen. Zelf blokkeer ik de as door hem helemaal omhoog te draaien, dan valt hij er automatisch in, na wat jutteren...
 

WR1944

Oud hout
Mijn Triton hangt in een open ruimte onder de tafel. Als ik een freesje wil wisselen moet ik met m'n linker hand die ruimte in en aan de zijkant de schakelaar uit de blokkering halen. Met de rechter hand ontgrendel ik de hoogteverstelling en draai de frees naar boven. Ik heb een aparte aan/uit schakelaar om de frees in of uit te schakelen.

P1240770q.jpg

Het lijkt misschien wat omslachtig maar zoveel keren hoef je die handelingen niet uit te voeren bij je projecten.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
De MOF001 heb ik op de kop hangen en van die machine wil ik de beveilig gaan verwijderen.
De machine aan/uit zetten zo onder de tafel doe ik nu ook op gevoel maar echt fijn werken doet dat niet, wil gewoon een 0 last schakelaar aan de voorkant hebben.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Inderdaad, niet zonder nullast schakelaar werken! Is heel gevaarlijk ��
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
ik heb hem onder de freestafel hangen.
Aan de zijkant hiervan heb ik een aan uitschakelaar met stop paddle (aliexpress)
Als ik wil frezen zet ik eerst de machine aan met de schakelaar op de machine en daarna kan ik hem met de knop op de kast bedienen.
Hoogte verstellen kan boven de tafel maar dat gebruik ik nooit.
Nu is het deurtje open, hoogte verstellen met grote of fijne knop, deurtje dicht en gaan.
Dit gaat zo snel en ik kan alles blindelings vinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.