Na een strenge selectie van enkele kandidaten via Marktplaats op formaat, compleetheid, staat van onderhoud en prijs vond ik deze machine, die helaas al gereserveerd was. Toch even contact gehouden en dat loonde: De koper kwam niet opdagen. Dat was mijn geluk en vanavond stond ik dus stipt om 19:00 voor de deur om deze machine te aanschouwen. Omdat al snel bleek dat de machine gewoon was zoals geadverteerd gauw op de kar geladen.
Ik kreeg een rondleiding door de man zijn privecollectie die ik helaas niet hier kan delen, maar ik kan zeggen dat iktegelijkertijd dolgelukkig ben dat ik alles heb mogen bekijken inclusief originele documentatie, aankoopfacturen, draaiend op originele motoren van toen... maar ook diep verdrietig dat die man de collectie heeft waar ik waarschijnlijk de rest van mijn sterfelijke bestaan alleen maar van kan dromen. Hij had zelfs de verkoopfolder van mijn Danckaert lintzaag ter inzage liggen. Prachtspul.
Enfin, anderhalf uur hobbelen later was ik weer thuis:

en omdat het laat is de kar gauw droog gezet om later de boel af te laden en te inventariseren.

De motor loopt (de hele machine loopt gewoon prima) maar de riem is wellicht aan vervanging toe en de hoogteverstelling van de tafel heeft maar een beperkt bereik, daar hangt wat, dus dat zijn de eerste aandachtspunten. Ze drongen me op het hart hem niet volledig te restaureren maar gewoon zo te laten. Omdat de machine zwart is en inderdaad nog erg netjes, overweeg ik dat wel. Misschien dat ik alleen het draaiwiel rood maak om toch aan te sluiten.... maar sowieso moeten er wat delen ontroest en gangbaar gemaakt worden. Daarna krijgt hij een permanente opstelling in de Big Beard Builds workshop, waarschijnlijk rechts tegen de muur vlakbij de lintzaag.
Ik zal de voortgang hier, zoals gewoonlijk, bijhouden
Laatst bewerkt: