Trigger, de knutselaar

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nu ik hier al veel hulp en steun heb mogen ontvangen vinden jullie het misschien ook wel prettig iets meer over mij te weten.
Ik ben dus Trigger (psst: dat is niet mijn echte naam) en ik woon in het hoge Noord-Oosten van het land. Dit sinds enkele maanden, voorheen woonde ik in het Zuiden des lands.

Ik werk in de IT en zoals voor velen betekent dat de laatste maanden veel thuiswerken. Sowieso ben ik wat tijd kwijt aan mijn gezin (vrouw en drie kinderen) en aan de tuin (we hebben wat grond achter het huis) en werktechnisch reis ik soms regelmatig naar bestemmingen in Europa (buiten eventuele pandemieën dan toch). De IT is hectisch en als 'gold collar' ofwel kenniswerker is mijn werk niet fysiek intensief, maar daarom helaas niet minder stressvol.

Wij waren voorheen krap behuisd, maar de droom om zelf iets met hout te gaan doen was er al jaren. Toen we een kans kregen een woning met wat ruimte (en een garage) te kopen sprongen we daar dan ook op (dat hebben we vaker geprobeerd, maar dit keer lukte het ook echt). Zodoende kreeg ik eindelijk mijn droomgarage/werkplaats, maar deze was wel compleet kaal. Slechts een half afgemaakte zolder en stroom was aanwezig. Ik moest dus eerst zelf gaan inrichten.

IMG-20200518-WA0007.jpeg

20200523_144147.jpg

Met als voornaamste gereedschap, nog meegenomen uit de oude woning, een Einhell verstekzaag en wat oude groene Bosch spulletjes begon ik dus aan de megaklus (en natuurlijk ook vandaag de dag nog lang niet af is). Ik bouwde een werkbank:

IMG-20200524-WA0000.jpg

20200524_210411.jpg

en begon met het recyclen van wat oude Ikea troep, in dit geval heb ik van meerdere oude lades eentje gemaakt.

IMG-20200529-WA0014.jpg

Er moest ook groene stroom komen, dus het dak van de garage is belegd met 24 panelen (6 op Oost, 18 op West):

IMG-20200604-WA0002.jpg

en de werkplaats begon langzaam steeds meer vorm te krijgen.

IMG-20200703-WA0001 (2).jpg

20200704_183832 (1).jpg

ik begon ook al voorzichtig kleine projectjes te maken. Een kruidenrekje:

20200708_204407 (1).jpg

en een nachtkastje met laadstation voor mijn telefoon:

20200712_133748 (1).jpg

hierna begonnen de wat zwaardere projecten waar jullie al veelvuldig over gelezen hebben.



Mijn plannen met de werkplaats zijn om, bezien vanuit de ingang/deur aan de linkerzijde over de lengte nog een werkbank op 90cm te maken voor de kleinere machines (verstekzaag, grotere bankschroef) en aan de rechterzijde een straat voor grote apparaten (lintzaag, vlak/vandikte) met in het midden de tafelzaag (eventueel ooit een groter model) een echt mooie houtbewerk-tafel. De huidige MDF tafel mag dan assemblage/verf/lijmtafel worden.

Het plafond/de zolder gaan we verder doortrekken en tot volwaardige verdieping maken (de trap word dan ook naar een betere plek verplaatst) en dat zou bijvoorbeeld een opslag, danwel hout-droog zolder kunnen worden. Ik heb ook enkele motoren, dus er mag eventueel een paar vierkante meter overschieten om daar ook onderhoud aan te doen. De auto's leven mooi buiten (daar zijn ze voor gemaakt, niet).

Grootste plannen dus met de werkplaats. Ik zie dit niet als toekomstige baan (daarvoor vind ik het ZZP'erschap te onzeker en ik heb wel een gezin om voor te zorgen) maar ik zou zeker graag op regelmatige basis leuke meubelstukken bouwen en verkopen. Het grote voordeel aan deze opzet vind ik dat ik kan maken wat ik leuk vind, alleen klussen hoef te accepteren die ik mooi vind en ik er geen druk over hoef te ervaren - want daar gaat dit me juist allemaal om: ontspanning en rust, weg van de gekte van de kantoor/bedrijvenwereld. Ik ben dus relatief nieuw in de houtwereld en ben feitelijk pas 3 maanden terug begonnen met leren. Desalniettemin ben ik van mening dat wanneer je goed oplet, bereid bent te leren en nieuwsgierig aangelegd bent, je met enige behoedzaamheid mooie dingen kunt maken. De feedback op mijn eerste werk is dan gelukkig ook erg positief.

Ik mag graag van mezelf denken dat ik een welbesproken, ruimdenkend en vriendelijk mens ben. Helaas heb ik ook de neiging vreselijk impulsief te zijn en ik heb ook ontzettend moeite met stilzitten. Ik heb een mooie tuin waar ik werk voor verricht, maar erin zitten doe ik zelden. Hiernaast kook ik nog regelmatig, spreek ik een aantal vreemde talen en rijd ik ook graag offroad met de motor. Ik hoop dat jullie me mijn slechte kanten zullen vergeven, of hier toch mee leren leven :). Ik heb het tot nu toe in ieder geval erg naar mijn zin op dit forum en weet zeker dat ik hier nog een hoop ga leren.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Vandaag de werkplaats een beetje uitgebreid/opgeruimd :).
Allereerst rechts achterin een lijmrek:

20200816_143030.jpg

in het midden nu een fatsoenlijk rek voor mijn veelgebruikte spullen:

20200816_143034.jpg

en links een plankje onder een hoek (en ín een hoek :p) gemonteerd om de laptop te huisvesten voor muziek en snel opzoekwerk (nou ja, snel... het is een loom ding maar kan goed tegen stof, dus vandaar). Ook de zelfgebouwde rolhouder en het sleutelrekje dat ik als 4-jarig jochie op school in elkaar timmerde hangen daar.

20200816_143025.jpg
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Heerlijk, een weekje vrij :) lekker aanklooien. Om te beginnen schoon schip gemaakt. Heb dit weekend een flinke berg pallets uit elkaar getrokken en daar een flinke stapel 'mooi' hout uit gehaald. Moet nog geschaafd worden:

https://tweakers.net/i/pUdidysaJaxkwoYtV9XcMjshXaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fEw3okRRDlZ49hbYysWzeZbZ.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat om de berg op tafel, maar ook de stacks links en rechts van de VVD.

Vandaag de hele werkplaats opgeruimd en wat zooi weggehaald:

https://tweakers.net/i/sqjMWBQy7QmiBl7jXD5gHlYf2gQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Seny37YEDZn2Jni511hAhud.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/YIE0ikJfS484mxzrhS4Beke7bi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1td7uyLVwy0GZ7NEDFlEipUc.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/r9AgoMhhRKW-5cryxs4qeRyvIC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XMY7slscwWCGiXWtH9XZnI1q.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de verwarming opengehaald om te kijken of ik een simpele reden kon vinden waarom de aardlek eruit schiet als de thermosstaat aan of uitschakelt:

https://tweakers.net/i/ZWQhcDN_SU2CYWrS6KQB8wfdG5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JgQGpQj4G7qrA5FeeNCeKT12.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/VyjaxMneapLAo8jLmfENPYbtUL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5rXnbCsbwHfOhEth4s6s3jpR.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/62WOTcapB9BnGtsfDHA2N-LBXyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zVBX7MAQL2zcSwfy5y3D7QQ9.jpg?f=fotoalbum_large

maar niks gevonden. Alles zit netjes op zijn plek en maakt nergens sluiting. Vreemd. Er werd eerder over een bimetaaltje gesproken maar als ik het zo zie opereert hij op een hittesensor aan de achterzijde (metalen dop met aan de binnenzijde een gele draad eraan).

Ik moet ook een afzuiging voor de verstekzaag gaan maken want die produceert echt teveel zooi.

https://tweakers.net/i/LbnR2IrnArRrAZ7J4YHS9s1v-_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZD2989jS3bdqfvZeaVuXFcb9.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn huidige plan is om er een bekisting omheen te maken met flexibele voorzijde (vanwege het bewegen van de zaag), en dan onder-achterin (in het blad dus) een gat te maken met de Scheppach afzuiger eraan vast. Door vacuum te creëren hoop ik dat het stof daarin gezogen gaat worden. Goed/slecht idee? Betere opties?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik moet ook een afzuiging voor de verstekzaag gaan maken want die produceert echt teveel zooi.
Mijn huidige plan is om er een bekisting omheen te maken met flexibele voorzijde (vanwege het bewegen van de zaag), en dan onder-achterin (in het blad dus) een gat te maken met de Scheppach afzuiger eraan vast. Door vacuum te creëren hoop ik dat het stof daarin gezogen gaat worden. Goed/slecht idee? Betere opties?

Wat een heerlijke knutselruimte heb je toch ter beschikking, daar kan ik best jaloers op zijn :)

Anyway's, een bekisting om de afkortzaag heb ik ook, bij mij aangesloten op een bouwzuiger en dat werkt best goed. Let er vooral op dat je deze echt ruim genoeg maakt voor je geleiders en motor bij maximale uitslag.
Ik heb bij het maken van mijn 'kist' geen rekening gehouden met mn motor en die komt daardoor bij maximale uitslag naar rechts tegen de kist aan waardoor ik deze dan niet meer kan uittrekken. Moet ik nog eens opnieuw gaan maken.

Op Youtube vele voorbeelden te vinden over hoe je zo'n ombouw kan maken.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het is tijd voor wat uitbreiding in de werkplaats. Niet alleen ga ik deze week een kleine draaibank ophalen, ik ben ook eindelijk aan de kastjes begonnen achter het zaagstation.

20210606_112524.jpg

Goedkoop MDF, grof op maat gezaagd bij de bouwmarkt en wat ultra goedkoop vuren voor de stevigheid.
Niet alle ruimtes hebben al invulling gekregen, maar er komt een laadstation voor de batterijspullen, vakken voor elektrisch gereedschap, u ziet reeds een sectie voor assortimentskoffers en bovenop kan ik allerhande dozen en voorraad kwijt.

20210606_122144.jpg

Boven de afkortzaag heb ik een stofdicht hok gepland voor een beeldscherm + systeem om zaken te kunnen naslaan, muziek, video en dergelijke, en de ruimte direct achter de zaag word omsloten + voorzien van een setje lamellen en fatsoenlijke afzuiging (via de Scheppach eronder). Op deze foto is de constructie nog niet af (zie links) maar ondertussen is de hele kast qua structuur al klaar en ben ik nu aan het inrichten.

Het linkerdeel, meer richting de voorkant van de werkplaats, is/word mijn houtwerksectie.
Dit omdat voorin de werkplaats uiteindelijk de handwerkbank gaat komen (die ik nog moet bouwen, druk druk). Ik wil dus alle noodzakelijke gereedschappen snel kunnen pakken maar ook weer veilig wegleggen.
Het is nu nog wat karig maar er zal door de jaren nog veel bij komen (schaven, beitels en andere zaken) dus er is voldoende ruimte voor meer troep. Er komt nog van alles aan/bij om ook meer klemmen kwijt te kunnen en ik ga nog een mooie inleg maken zodat alles er niet meer los in ligt maar een eigen plekje heeft.

kastje.jpg

Je ziet links nog het eind van een oud dressoir dat nu dienst deed als opbergplaats, die zal uiteindelijk het veld ruimen (gaat naar de schuur, of functie elders) want op die plaats overweeg ik een draaistation.


Volgende grote stap is de zoldervloer langzaam leeg gaan ruimen zodat ik daar mijn afzuiging kan gaan opbouwen - leidingen trekken, sluizen bouwen.... de meubelprojecten gaan ondertussen gewoon door. Zo moet ik onder andere de boekenkast van mijn vrouw gaan bouwen (het hout is ondertussen droog) zodat ik ook de 10+ dozen boeken van de zolder kan halen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
@Henk H @handig18 hier een overzichtsfoto van mijn happy place :love:.

20210620_212933.jpg

Vandaag verder gewerkt een opbergruimte, ook gewoon veel opruimen en dingen nieuwe plekjes geven.
De draaibank en mini-lintzaag hebben nu een semi-permanente plek (de locatie blijft maar ooit komt daar een echte grote jongens draaibank) en ik heb nu een echte scheiding tussen houtwerk (links) en metaal/motorwerk (achterin) zodat ik het gereedschap daarvoor ook gescheiden kan houden.

Rechts achterin de boel opgeruimd zodat ik daar een nieuwe trap kan bouwen later dit jaar (kan dit onding weg) en dan kan de afzuiging ook (veilig) naar boven toe. Daarna kan de vlakbank naar het midden, waar de lintzaag komt.... etc etc etc. Eerst maar eens even die houtwerkbank in elkaar zetten komende weken zodat ik deze zomervakantie aan de boekenkast van mijn vrouw kan werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hoe groot is je werkplaats eigenlijk?
Je hebt in ieder geval een mooie breedte!
Ongeveer 6 bij 11, als ik me het goed herinner. Die werkbank achterin heeft een volledig multiplex plaat lengtewijs door de helft als blad, dus die is sowieso 4m88 breed, en dan nog een stuk rechts ervan over waar ik hout opsla momenteel (dat is waar een hoektrap naar boven moet komen). Die bank is 61 diep (122 gedeeld door twee immers) en ~102cm hoog (voor mij een erg prettige hoogte voor fijn werk zoals aan de carburateur werken enzo). Onderin stevige multiplex planken voor opslag zwaar materiaal (houtvoorraad, tuinmachines zoals heggeschaar, bosmaaier, kettingzaag etc).

Het zaagstation links is ongeveer 6 meter lang, gemeten vanaf de rand van de eerdergenoemde (dus ~6m60 vanaf de achterwand). Diepte is ~70cm (de kastjes zijn 40 diep) en ongeveer 90 hoog. Onderin heb ik een oplatplaats voor lang/groot hout en midden onder de kapzaag een kleine afzuiger.

De rechterwand heeft momenteel de tijdelijke trap, vlakbank, afzuiging en de vloeistofkasten. Die laatste blijven, maar de vlakbank gaat (uiteindelijk) naar het midden (samen met de grote lintzaag) en de afzuiging naar de zolder.

De hele werkplaats is ingericht op werkstukken van maximaal 3 meter lang/hoog/breed, dus ook rekening houdend met in/uitvoer bij machines, opslag etc.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ja, dat is een leuke ruimte, in mijn vorige huis had ik ook behoorlijk wat plek, in totaal wel 120m2.
Nu moet ik het met ca 15m2 doen en dat is soms wel wat krap 😛
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.