Trigger bouwt zijn meest slaapverwekkende meubel tot nu toe...

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.259
2.654
Volgens mij zijn die standaard scharnieren iets van 3 cm dik. Die kan je dus niet kwijt. Je hebt nu wel een uitdaging om iets te maken met een gasveer, om het gewicht te balanceren.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.462
407
Dordrecht
Ik overweeg, indien het allemaal goed blijft werken, het ding op bestelling te maken, eventueel met wat kleine verbeteringen. Kun je je de moeite besparen ;).
Neh... ik wil sowieso mijn eigen design er aan kunnen geven. Daarnaast is het veel te leuk om zo'n ding te maken en misschien ook nog wat verder te engineeren qua bedieningsgemak.
Of misschien een stapelbedvariant, hmmm.... 🤔
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.629
1.835
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Neh... ik wil sowieso mijn eigen design er aan kunnen geven. Daarnaast is het veel te leuk om zo'n ding te maken en misschien ook nog wat verder te engineeren qua bedieningsgemak.
Of misschien een stapelbedvariant, hmmm.... 🤔
Als ik meer breedte had gehad om mee te werken (ik wilde niet met een matras korter dan 2m werken) had ik een kant-en-klaar klapscharnier met veren kunnen gebruiken wat het werk een stuk simpeler had gemaakt. Als ik meer hoogte had gehad om mee te werken had ik een 90cm breed matras kunnen pakken (standaard maat, er ligt nu een 80cm versie in) en een lade kunnen verwerken voor beddegoed. Als ik meer diepte had gehad, had er een geintegreerde boekenkast achterin gepast.... allemaal 'alsjes'.

Dit was met afstand de meest technische bouw die ik ooit gedaan heb, en eerlijk gezegd had ik in het begin wat twijfels of het me zou lukken, maar ik ben erdoor gekomen. Als mede-woodworker nodig ik je zeker uit je eigen versie te maken, ben benieuwd waar je mee komt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.259
2.654
Als je er de ruimte voor hebt, kan je het paneel wat nu de laden lijken, scharnierend maken. Dat is dan gelijk de poot waar het bed op steunt als hij neergeklapt is. Dan heb je geen losse pootjes nodig. Bij de hafele set, zitten metalen pootjes, maar daar stoot je je tenen ook ongelofelijk aan, als je in het donker weer even je bed op zoekt. Opklapbedden staan vaak in kleine kamertjes.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.629
1.835
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Als je er de ruimte voor hebt, kan je het paneel wat nu de laden lijken, scharnierend maken. Dat is dan gelijk de poot waar het bed op steunt als hij neergeklapt is. Dan heb je geen losse pootjes nodig. Bij de hafele set, zitten metalen pootjes, maar daar stoot je je tenen ook ongelofelijk aan, als je in het donker weer even je bed op zoekt. Opklapbedden staan vaak in kleine kamertjes.
Dat heb ik inderdaad overwogen en was mijn favorietie optie! Maar:

om hoogte te sparen in de bedbak (en zodoende meer ruimte te creëren voor een extra dik/hoog matras) heb ik de lattenbodem geintegreerd met de bedbak - dus in plaats van 2 draaglatten waar de lattenbodem op kan rusten, is de bodem zelf de basis voor de bedbak geworden. Omdat dit normaal niet de bedoeling van een lattenbodem is (ze hebben van zichzelf weinig structurele integriteit, tenminste niet de houten varianten) maakte dit de bedbak niet extreem rigide in diagonale richting, iets wat voor deze constructie wel nodig is. Voordeel is wel dat de bodem er nu niet uit kan kantelen wanneer ingeklapt.

Daar kwam het plan vandaan om de facade uit verlijmde delen te maken waarvan de basis multiplex is: deze vormt dan het verbindende element om de bak te stabiliseren. Ik kon deze plaat echter niet helemaal naar onder laten doorlopen omdat die achter de stootlat moet kantelen - dressoirs hebben vaak zo'n lat aan de onderzijde en in dit geval dient deze ook om 1) de boel te verbergen en 2) te zorgen dat het bed niet naar achter door kan slaan bij inklappen: de ingeklapte onderzijde van de bedbak leunt nu van binnenuit tegen die lat.

Had ik ervoor gekozen om de facade te splitsen (zoals jij nu ook noemt) had ik dus alleen maar een relatief smalle plaat van kop tot voeteneind gehad, zonder de hoeken van de bedbak mee te pakken (de onderzijde heeft geen facade en de bovenzijde zou dan een kantelende facade hebben die niks toevoegt in de constructie).

Het is daarom dat ik daarvan weggestapt ben, teveel zorgen dat de bak zou inboeten op stevigheid. De bedbak zelf zit puur op de hoeken in elkaar (haakse verbinding) met schroeven en is (wederom vanwege externe beperkingen in de maatvoering) vrij dun - 20mm vuren, dunner durfde ik niet te gaan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.259
2.654
Het was eigenlijk bedoelt voor anderen die zo iets zouden willen maken. De jouwe is al voor het grootste deel klaar, dus dat kan je niet meer veranderen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.259
2.654
Je hebt zo te zien ook niet zo veel ruimte voor een gasveer. Je zou hem op de hoek kunnen zetten van de bedbak, maar in de hoogte zit dan je boekenplank in de weg.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.740
400
Iroko, zo leer ik in dit project, is met de hand bijna niet te schaven. Zelfs met een vlijmscherpe (je-kunt-je-ermee-scheren) beitel die een honderste van een millimeter uit de schaaf steekt trek je constant vezels uit het oppervlak. Jammer, want ik moest een kast maken van 45cm diep en mijn schaafbank gaat maar tot 25cm...
Heb je geprobeerd met andere snijhoeken? Kwartiers eiken is ook een ramp om met de hand te schaven, hoe scherp je beitel ook moge zijn.. Een bevel up schaaf (met 12° bed) en een 50° beitel zorgde voor een gigantisch verschil, door de bijna schrapende werking van bovenstaande combinatie kreeg ik zo een perfect glad resultaat.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.629
1.835
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Heb je geprobeerd met andere snijhoeken? Kwartiers eiken is ook een ramp om met de hand te schaven, hoe scherp je beitel ook moge zijn.. Een bevel up schaaf (met 12° bed) en een 50° beitel zorgde voor een gigantisch verschil, door de bijna schrapende werking van bovenstaande combinatie kreeg ik zo een perfect glad resultaat.
Zo'n schaaf heb ik niet, maar ik heb wel een deel van de lijm weggekregen met een scherpe beitel door hem rechtop te gebruiken als schraper (met de rug naar je toe gekeerd en dan trekken). Dat gaf minder schade dan een normale schaaf... dus wat je zegt zal kloppen, maar dat spul heb ik niet in huis.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.740
400
Dat krijg je ook voor mekaar met een 'klassieke' handschaaf, gewoon de beitel slijpen zodat je op de hoek uitkomt die je voor ogen hebt:

post-6179-0-49009600-1342755110_thumb.jpg
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.629
1.835
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dat krijg je ook voor mekaar met een 'klassieke' handschaaf, gewoon de beitel slijpen zodat je op de hoek uitkomt die je voor ogen hebt:

Bekijk bijlage 143916
'Gewoon' :p. Ik ben al niet zo'n held met slijpen, en ik ben zeker niet van plan de beitel van mijn Lee-Nielsen potentieel te ruineren met een experimentje. Ik heb dit project gewoon met belachelijk veel schuren opgelost, maar ik zal je tip onthouden!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.259
2.654
Als je die makita 9402 voor je vloer had gekocht, had je hem nu ook voor je meubeltje kunnen gebruiken. Mijn vandiktebank is maar 210mm breed.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.259
2.654
Ik eet nooit boter op mijn brood, maar dat lijkt me weinig relevant met betrekking tot het vlak maken van samengestelde panelen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.629
1.835
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Bonuspunten :) mijn vrouw vind het erg mooi staan in de ruimte.

1715757010156.png
1715757019422.png

De verschillende tinten zullen nog wel donkerder worden. De lichtkoof bovenin is ook van Iroko, maar die heeft nog niet zoveel tijd gehad om bij te kleuren en is ook onbehandeld. Het meubel heeft blanke lak gekregen waardoor het al een voorsprong heeft, maar alle Iroko kleurt uiteindelijk donkerbruin, dus het zal nog wat veranderen met de maanden/jaren. Zeker de voorzijde (wanneer dichtgeklapt) is nog erg blond, dat trekt vanzelf bij :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.