Triek's leren draaien topic voor vooral vragen en andere onwetendheden!!!

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Klopt Mathieu van het schaaltje. De tenon zit er daarvoor nog op. Die gaat weer in de draaibank en dan de bobbel in de bodem eruit probetren te draaien en de draaisporen weg zien te krijgen. We blijven oefenen. Ik wilde hem allen aan mijn vrouw laten zien hoe hijongeveer gaat worden dus daarom even snel met korrel 80/120/240/400 geschuurd en in de houtcreme ermee.
Tenzij je nog behoorlijk wat moet afdraaien nooit olie, was of andere afwerking plaatsen. Schuren na afwerken is vaak moeilijk vanwege vollopen van schuurpapier. Je kan beter even polijsten met een hand vol fijne krullen.
Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: Triek77

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ja, ik vind was heel fijn om weg te schuren. Ben je steeds bezig met nieuw papier. Mijn fruitschalen waren te dicht bij de kraan gezet en ik kon er bij een het nog wegpoetsen de andere staat er nog. Deze is van noten hout en daar zijn op enkele plekken de schuursporen erg lastig goed weg te krijgen. Gelukkig heb ik ze zo gemaakt dat ik ze eenvoudig in de chuck kan zetten. Dan weet je meteen of je schaal na jaren nog rond is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Triek77

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Je kan wel sanding sealer of schoonmaak alcohol gebruiken om een werkstuk te bevochtigen na het schuren.Dan zie je foutjes meestal ook vrij goed. Dit zijn vluchtige producten waardoor het werkstuk snel weer droog is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Triek77

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
Bedankt weer voor de tip Mathieu, daar heb ik wel wat aan. Sanding sealer van You Beaut heb ik al.
Aankomende week ook nog de Shellak wax en/of creme ergens gaan bestellen.
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
En weer wat pennen verder. Gaat lekker zo. De finish gaat ook steeds beter. Zeker met de Juma pennen die ik als laatste gemaakt heb. Erg fijn materiaal om mee te werken. Maar dat wist ik al uit de messen makerij.

Schaaltje is nu ook af. Schuursporen er uit gedraaid en de grove plek aan de buitenkant ook. IMG_5621.jpegIMG_5642.jpegIMG_5656.jpegIMG_5657.jpeg
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
en ik wilde van de afgezaagde tennon een ring draaien. Op de metaal draaibank twee hulpstukken gedraaid als klem systeem ala de penmandrel heeft m te klemmen op de pen mandrel.

Echter toen ik aan het draaien was met de skew stak ik die er te stijl in en de ring brak helaas😢😢😢IMG_5623.jpegIMG_5624.jpegIMG_5625.jpeg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ja dat juma is mooi spul. Heb hier ook het eea van liggen. Mooi imitatie ivoor. Ik zou die ring niet draaien met een skew maar met een kleine guts. Met een hele dikke afsteekbeitel gaat het ook 8 mm of dikker aan beide zijden geslepen die gebruik je dan als skew.
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
Zo,het schaaltje van padoek is nu ook klaar. De binnenkant nog wat afgedraaid zodat de bobbel er nu uit is en de schuurkrassen ook weg zijn.

Verder nog wat shot glaasjes gedraaid, geen foto’s van merk op nu.
En een pen of 10 verder. Smaakt naar meer dat pennen draaien.

Een een close call met de Dewalt zaagmachine. Klein beetje gehad door stomme eigen schuld. Niet nadenken en het kleine blokje willen pakken als de zaag nog aan het uitdraaien is omdat ik met mijn gedachten al aan de volgende stap was.


IMG_5689.jpegIMG_5690.jpegIMG_5695.jpegIMG_5678.jpegIMG_5654.jpegIMG_5659.jpegIMG_5657.jpegIMG_5675.jpeg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Je hebt geluk gehad met deze aai actie. Ik heb van mijn aai actie veel nederigheid geleerd.
Dan nog even over je schaal deze is nu veel netter afgewerkt. Zelf vind ik het mooier om de rand niet af te ronden. Dat is echter een gevalletje van smaak. Als jij dit mooier vind houden zo.
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
Idd Wim,
Heel veel geluk gehad van deze domme actie. Nederigheid is weer enorm gegroeid. Nieuwe diensttijden en blikken zijn alweer in de maak.

Het gebeurde niet rijden het zagen trouwens. Netjes gezaagd met mijn duwstikken echter na het zagen het gezaagde stukje willen wegpakken en en zo de vinger tegen het nog draaiende zaagblad😢😢😢
Zo een domme niet nadenkende actie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
93
40
Schouwen-Duiveland
Vandaag wat shotglaasjes(9 stuks) gedraaid op bestelling voor een vrijgezellenfeest feest. Was er 1 blokje wat net te klein was qua diameter.

Mezelf eens uitgedaagd om te kijken of ik uit de hand een rechte cilinder kan draaien met een dunne wanddikte. Dus met een foster uitgehold op 30 mm. Daarna de wanddikte draaien zo dun mogelijk. Ik ben uitgekomen op een wanddikte van 0.70mm. Dunner durfde ik niet te gaan.
Hout is eikenhout van een 200+ jaar oude balk uit een klooster of kerk uit Frankrijk.
Best tevreden met het eindresultaat.


8E8C92B8-4A9A-4F73-9FE3-054DA1401159.jpegIMG_5883.jpegIMG_5884.jpegIMG_5882.jpeg

 
  • Leuk
Waarderingen: Evert ! en mathieu

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.