Trekkertje gefiguurzaagd

kruim.g

Actieve deelnemer
14 jan 2015
30
35
Hoi,
Afgelopen zomer heeft mijn broer een zoontje gekregen.
Die moet natuurlijk voorzien worden van mooi speelgoed!
Mijn broer heeft een trekker, dus leek het me leuk om voor mijn neefje ook een trekker te maken.
Daarvoor ben ik wat geïnspireerd door de ontwerpen en werkwijze van deze website: https://dmidea.eu/.
Maar ik heb zelf het ontwerp gemaakt zodat hij leek op het type trekker dat mijn broer heeft.
Ben begonnen met een plaatje van het wereldwijde web:
fendt-favorit-515c.jpg
Daar een CAD model van gemaakt.
CAD pakket wat ik gebruik is UG NX12. Beetje overkill voor iets als dit, maar ik gebruik dat dagelijks voor mijn werk
Trekker - CAD.png
De trekker is redelijk goed op schaal nagemaakt van het voorbeeldplaatje.
Maar welke schaal heb ik niet op gelet, enkel op het uiteindelijke formaat. Volgens CAD is dat nu 283 x 180 x 140 mm.
Vervolgens in CAD alle lagen naast elkaar gelegd en op papier afgedrukt. De eerste onderdelen had ik nog geprobeerd al zo gunstig mogelijk te nesten. Maar in de praktijk werkt dat toch meestal niet. Dus toen maar elk onderdeel uitgeknipt en apart op het 6mm en 4mm multiplex (populier van de Karwei) geplakt.
IMG_20211225_150606184.jpg
Daarna met de lintzaag alles even los van elkaar gezaagd,
IMG_20211225_151132288.jpg
en met de kolomboormachine overal gaatjes in geboord waar nodig.
IMG_20211225_152235956.jpg
En dan over naar de figuurzaagmachine.
Ik heb een Hegner Multicut Quick, afgelopen zomer 2ehands gevonden op marktplaats voor een schijntje. Benzinegeld was bijna meer dan de aanschafprijs.
Die machine vond ik eerst veel te groot en luxe voor wat ik er mee deed, maar nu met dit klusje is dit wel echt een top apparaat!
IMG_20211229_192959973.jpg
De meeste tijd ging zoals altijd zitten in het schuren en afwerken.
Ik plakte steeds een paar onderdelen aan elkaar en vijlde en schuurde dan de delen vlak en gelijk.
Zo heb ik het trekkertje steeds verder opgebouwd.
IMG_20211221_184626214.jpg
IMG_20211221_184642902.jpg
IMG_20211221_184647756.jpg
En dan na heel wat uurtjes vijlen en schuren ziet het resultaat er zo uit:
IMG_20211229_192023001.jpg
Lijkt best aardig, al zeg ik het zelf :cool:
En toen mijn broer hem zag zei die meteen Hee dat is een Fendt 500 serie, kon hij zien aan de grill, dus dan zal het vast wel kloppen.

Ik twijfel nog over de afwerking. Ik kan 'm schilderen in kleur, of in blanke lak.
Waarschijnlijk wordt het in kleur, heb al een (reserve)wiel gedaan en dat lijkt best leuk.
Nu nog maar hopen dat mijn neefje het straks ook leuk zal vinden als hij oud genoeg is...

Groet,
Geert
 

kruim.g

Actieve deelnemer
14 jan 2015
30
35
Paar extra plaatjes:
IMG_20211229_192031980.jpg
IMG_20211229_192044968.jpg
IMG_20211229_192053935.jpg

Aan enkel een trekker heb je natuurlijk niets.
Heb dus ook al eventjes een ploeg gemaakt:
IMG_20211229_192129290.jpg
IMG_20211229_192147158.jpg

En op de computer staan ook al een platte wagen, grondbak, cultivator en kipper klaar:
trekker assesoires.png

Misschien ga ik ook nog een 2e trekker maken, een waarvan de voorwielen ook kunnen sturen.
Heb dat mechaniek al grotendeels uitgedacht. Nu nog zo uitwerken dat het van hout ook stevig genoeg gemaakt kan worden.
Sowieso heb ik een aantal dingen geleerd die ik een volgende keer beter anders kan doen. Heb nu telkens de onderdelen uitgelijnd op de as gaten. Maar op een of andere manier is het geheel getordeerd en staat het rechter voorwiel iets los van de grond. Volgende keer doe ik door alle middelste lagen een paar extra gaten waar ik extra uitlijningspennen in kan zetten. De gaten voor de assen laat ik dan dicht tot alles in elkaar zit. Dan boor ik ze onder de kolomboor in 1 keer recht.
Sommige van mijn foto's zijn trouwens wat wazig. Dat is geen stof in de lucht maar een gebarsten glaasje in mijn telefoon.

Groet,
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Heel erg mooi! Ik weet niet wie er blijer mee gaat zijn. Je broer of zijn zoontje.
Misschien is het mooi om een transparante kleurbeits te gebruiken. Zo zie je nog steeds het hout.

Heb dus ook al eventjes een ploeg gemaakt:
Eventjes zegt ie.. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Ik vermoed dat met die jouw bestanden het ook goed te maken moeten zijn op de CNC of niet?
Edit: laat ik even toevoegen dat het erg gaaf is geworden!
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Echt super gaaf gedaan! Mag ik vragen hoeveel uur hierin zit vanaf ontwerp tot oplevering? :eek:

Wat Trip zegt, ik denk dat je bestanden goed te maken zijn op een CNC. Best leuk om eens te proberen!
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
Prachtig gedaan! De website die je aanstipte in de introductie is ook leuk om eens door te bladeren.
 

kruim.g

Actieve deelnemer
14 jan 2015
30
35
Dank voor alle leuke reacties!
Kleurbeits is inderdaad ook een goede optie, zal eens kijken of ik alle kleuren kan vinden.
Het is inderdaad helemaal met de figuurzaag uitgezaagd, ik heb zelf geen CNC machine.
Het ontwerp is ook niet echt voor een CNC gemaakt, zitten aardig wat haakse hoeken in waar een frees radius zou moeten komen. Met de figuurzaag kon ik zo krap de hoek om dat ik het restant zo weg kon vijlen. Maar dat kan uiteraard wel aangepast worden. De files zouden prima op een CNC machine gebruikt kunnen worden.
Voor mijn werk ontwerp ik kunststof producten en pers- of spuitgiet matrijzen daarvan. Die matrijzen worden dan bij gereedschapsmakerijen gemaakt. Daar zie ik dan alleen het resultaat van en heb geen last van draai/frees/vonk bewerkingen etc. ;)
Dit tekenprogramma heeft ook een CAM module, dan kunnen de G-codes rechtstreeks naar de machine geëxporteerd worden. Dat heb ik enkel een keer gebruikt op de HTS ±8 jaar geleden. Maar die gereedschapsmakers gebruiken vaak ook dit CAD pakket oa vanwege die geïntegreerde CAM module.
Een week of 3 geleden was ik iets aan het proberen op een lasersnijder die we in de fabriek hebben staan. Toen had ik er ook al met een collega over dat multiplex daar vast ook prima in gesneden kan worden. Dan zou zo'n figuur in een uurtje klaar zijn. Dat ding gaat wel razendsnel en haaks de bocht om.
Hoeveel tijd ik er nu aan kwijt ben weet ik niet precies. Ben er in mijn werkplaatsje denk ik zo'n 4 weken mee bezig geweest, 's avonds en in het weekend. Tekeningen had ik daarvoor al af. Al met al ben ik daar ook een maand mee bezig geweest, hoeveel uur het totaal precies was weet ik niet.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Volgens mij kon de lokale lasersnijder/graveerder hier ongeveer 6 mm triplex snijden er mee. Maar hoe krachtiger de machine hoe meer je kan natuurlijk. Zou een prima manier zijn om het een stuk sneller af te ronden idd. Maar toch niet hetzelfde als wanneer je er jouw tijd en liefde in gestopt hebt. En veel donkere (verbrande) randjes. Als je een kleine oplage wilt maken wel weer een goed idee ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.