trappen maken voor poppenhuis

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Voor mijn poppenhuis heb ik 2 trappen gemaakt.
De esdoorn bomen ingefreesd en in de sleuven wengé traptreden.
Voor dat freeswerk maakte ik een hulpstuk waarmee ik zowel de ene als de andere trapboom kon infrezen zonder de bovenfresgeleiding te hoeven veranderen.
Bovendien had ik altijd dezelfde sleufafstand door een extra sleuf te frezen. Zie foto.

1617802718700.png

Zie het resultaat op de volgnde foto

1617802801399.png

Hieronder nog de gemonteerde trappen in het poppenhuis.

1617802878590.png

Intussen is het poppenhuis gereed en 2e paasdag "afgeleverd" tot volle tevredenheid van de kleindochter.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Voor dat freeswerk maakte ik een hulpstuk waarmee ik zowel de ene als de andere trapboom kon infrezen zonder de bovenfresgeleiding te hoeven veranderen.
Bovendien had ik altijd dezelfde sleufafstand door een extra sleuf te frezen.
het ziet er mooi uit
helaas is mijn poppen(huis)tijd al lang vervlogen
kan je de technische sluier die over dat hulpstuk ligt, meer oplichten ?
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Torro: kijk naar mijn "thread" Produceren van minidakpannen in hout" in het Forum "Werken met hout".

Zot van hout: Je zegt "kan je de technische sluier die over dat hulpstuk ligt, meer oplichten". Wat wil je precies weten?

ps Met de "thread" Maken van het poppenhuis" ben ik nog bezig.

Hier alvast een plaatje.

1617824809641.png
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Zie voor de dakpannen onderstaand topic:

 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zot van hout: Je zegt "kan je de technische sluier die over dat hulpstuk ligt, meer oplichten". Wat wil je precies weten?
ik doel op de wijze waarop je met de bovenfrees de gleuven trekt
poppenhuizen zitten bij mij niet in de pijplijn
maar mogelijks kan ik jouw systeem gebruiken voor de gleuven van jaloezieën en de nesten van trappen
komt dit in jouw zo-heb-ik-het-gemaakt-reportage aan beurt, dan wacht ik met geduld en spanning
alvast bedankt

1617863589800.png
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Mooi hulpstuk voor de trap (mooi poppenhuis ook!). Deze methode werkt echter niet bij een full-size trap. Hier wordt langs de freesgeleiding met een kopieerfrees een doorgaande sleuf gemaakt. En voor de volgende sleuf wordt de trapboom opgeschoven.
Ik zie niet hoe je de trapboom in de mal vastklemd. Dat stuk metaal onderop de foto is een lijmklem?
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Goed gezien Bijtel!
Ik trek de "trapboom", door de sleuf van latten met dezelfde dikte. Dat gaat vrij strak. Uit voorzorg klem ik de trapboom tijdens het frezen met een lijmtang.
De trapboom wordt zover doorgetrokken totdat de gefreesde sleuf gelijk ligt met de sleuf (groen gemarkeerd op de foto) in de beide geleidelatten.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3 en Athanor

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
ik probeer eerst de doorgronden hoe @Tjeerd tewerk gegaan is
daarna kijk ik welke delen van zijn werkwijze voor andere toepassingen bruikbaar zijn
mijn aandacht gaat vooral naar de precisie + de herhaalbaarheid van de bewerking
Hieronder nog wat verduidelijkingen.
Eerst de freesaanslag maken. Neem een plaatje en lijm daar een rechte lat op. Onderzijde van het plaatje op maat frezen, zie foto.

1617902190739.png

Dan het 2e deel maken. Op een plaat 2 sets geleiding trapboom maken, 90 graden op elkaar en even dik als de trapbomen. Zorg dat de trapbomen er strak doorheen schuiven. Zie foto.

1617902560633.png

Dan het aanslaghulpstuk er op monteren op 45 graden t.o.v. de trapboomgeleiders. De afstandssleuven A frezen en vervolgens de aanslag omhoogschuiven totdat de gewenste freessleuf gemaakt kan worden (op foto bovenzijde freessleuf). Vervolgens de aanslag definitief vastmaken.
De freessleuven in de geleidingen ontstaan natuur pas als je daadwerkekelijk in de trapbomen gaat frezen.

Foto 3 geeft de situatie weer als je aan het frezen bent.
1617902918151.png
De eerste sleuven zijn gefreesd. Om gelijke onderlinge afstand te bewaken heb ik in de afstandssleuf A een afstandsblokje gezet. Dat doe ik telkens wanneer een sleuf gefreesd is (frezen doorschuiven - afstandsblokje en weer frezen).

Bij grotere maten van trapbomen of latten zou je wellicht niet het hout tussen de geleidingen moeten schuiven maar het hulpstuk over het werkstuk. Kwestie van kreatief toepassen.
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
picco bello !

Eerst de freesaanslag maken.
waar & hoe plaats je die freesaanslag ?

Om gelijke onderlinge afstand te bewaken heb ik in de afstandssleuf A een afstandsblokje gezet.
dat afstandsblokje, wat een fysische positionering is, miste ik in het oorspronkelijke verhaal

Bij grotere maten van trapbomen of latten zou je wellicht niet het hout tussen de geleidingen moeten schuiven maar het hulpstuk over het werkstuk.
voor jaloezieën zie ik dit nog doenbaar
trapbomen kunnen inderdaad een maatje te groot zijn
wanneer ik de geleiding over de bomen verschuif, dan duikt het aspect van de precieze fysische positionering weer op
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
wanneer ik de geleiding over de bomen verschuif, dan duikt het aspect van de precieze fysische positionering weer op
Nee hoor. De bovenfreesaanslag plaats je "ergens" onder 45 graden op het "trapboomgeleiderhulpstuk".
De voorrand van de aanslag is meteen ook de bovenrand van je sleuf. Dus voor de 1e sleuf een potloodlijntje (onder 45 graden) plaatsen en freen maar! De afstand van de volgende sleuven bepaal jesteeds met het afstandsblokje.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
In plaats van een afstandsblokje, kan je ook gewoon het werkstuk eerst aftekenen met potlood. Dat is bij hout bijna altijd nauwkeurig genoeg.
Ik vind deze mal slim gemaakt. Ben sowieso fan van (frees)mallen :cool:
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Tjeerd ik heb je post over de dakpannetjes bekeken.
Gweldig om te zien en vooral ingenieus, maar wat een werk, 900 stuks!
wat schaal is het?
Uiteindelijk heb ik ze 38 x 25 mm gemaakt en 12,5 mm dik. Omdat ze 8 mm over elkaar vallen zijn ze 25 x 30 mm "werkend".
1618240031200.png

1618240076462.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.