Trapconstructie, tips gevraagd

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.354
3.003
Klein-Brabant, Vlaanderen
Goede tip. Ik dacht ook al even aan pocketholes bijvoorbeeld...
ik gruw van die broekzakgaten
heb in mijn beginperiode daar rond de 400 euro aan vijzen + hulpmiddelen in geïnvesteerd
die trekken de verbinding scheef
en de robertson-koppen van de vijzen zijn ook een miskleun
in de rand: die kerel wou aan ford motor company geen alleengebruik toekennen
waarna ford de philips omarmd heeft
en philips de wereld veroverd heeft
tot pozidriv ten tonele verscheen
later heb ik een Z-trap met een kwartdraai ter plaatse met zeta clamex in mekaar gezet
naad- & rimpelloos

die strakke aansluiting zal inderdaad nooit perfect blijven door de jaren heen.
als zwak punt in een al-dan-niet-strakke aansluiting tussen aan- en optrede zie ik vooral de neus
tenzij die in verstek is, zie ik geen verschillend risico tussen een overstekende neus, en een neus aan de aantrede die na opschuren rimpelloos in de optrede overgaat
Heb je al kunnen vaststellen hoe die vlakken er na x aantal jaar uitzien?
ik vraag de toenmalige klant een foto van een paar neuzen
de enige schade die ik na een paar maanden vast heb kunnen stellen, is op de volle neus
verhuizers die het niet zo nauw namen
goed dat het geen neus in verstek was
heb daar toen 2 trappen gezet
1 rechte met aan- & optreden
1 met een kwartdraai met telkens groepen van 1 aantrede + 1 optrede + 1 aantrede
zo gek had ik het zelf niet kunnen bedenken
maar is zo uitgevoerd
het had zijn nut, omdat er daardoor meer licht in de trap'zaal' kwam
foto van het ontwerp
die trap staat er nu al 3 j
geen nieuws = goed nieuws

1774447795728.png

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.492
924
‘s-Hertogenbosch
persoonlijk vind ik een trap met bloktrede niet fijn lopen en zou mijn klant een trede met een wel aanraden
Daarom een stootbord onder een hoek….zodat je je tenen ( of de bal van je voet) volledig op de trede kunt zetten. Niet te vergeten met naar beneden gaan merk ik dat ik regelmatig dat m’n hakken ook tegen het stootbord komen, zelfs bij een wel van 4 cm. Ik heb dan het gevoel dat m’n sokken over de trede glijden… in ben daardoor ook blij met m’n antislip profiel wat ik ingefreest heb….. zal bij deze trap wel helemaal uit den boze zijn,, dus let op de goede beloopbaar heid, misschien zelfs minder steil dan 45 graden…. Je hebt er de ruimte voor…

boertje125

Oud hout
17 okt 2013
2.584
626
schuine stoorborden heeft inderdaad het zelfde effect als een wel maar volgens mij wil de TS de stootborden op 90° zetten

ik ben gewend mijn voeten schuin te plaatsen bij het omlaag gaan.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.