Trapbomen

harry

Nieuw lid
30 mrt 2012
20
0
Hallo

Ik ga proberen zelf een trap te maken en mijn vraag is hoe krijg ik twee exact dezelfde trapbomen??? Gewoon met cirkelzaag en decoupeerzaag en de tweede met kopieerfrees??? Allebei tegelijkertijd?? Laten maken door iemand met CNC machine ( erg duur lijkt mij ). Trap wordt van 30mm MDF dus trapbomen ook 30mm MDF of dikker??? Trap wordt 1 meter breed.
Ben zelf best wel handig en heb genoeg goed gereedschap om eraan te beginnen.

Heeft iemand wat goede tips.
Alvast bedankt

Gr Harry
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Mdf is hier niet geschikt voor.
Wil je een keepboom of frees je nesten?
Gezien de vraagstelling denk ik het eerste.
Gewoon afschrijven en uitzagen.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Trap van MDF:rolleyes:

als je het in plaatmateriaal wil doen kan het eventueel in multiplex, afhankelijk van het ontwerp.....
 

harry

Nieuw lid
30 mrt 2012
20
0
Hallo

Ja wordt keepboom. Waarom is MDF niet geschikt voor een trap? Trap wordt naderhand bekleed met Mortex.
Aftekenen en uitzagen had ik ook al bedacht maar dacht om foutmarges te voorkomen er misschien een andere manier was/is .

Gr Harry
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
MDF is uitermate ongeschikt en gevaarlijk voor dit doel. Het breekt gemakkelijk, gaat doorhangen op z'n eigen gewicht en is gevoelig voor vocht.
Zelfs slecht vurenhout is al stukken beter dan MDF.

Qua werk: gewoon doen wat een béétje houtbewerker doet: van te voren nadenken, netjes aftekenen en netjes zagen/frezen. Dâ's alles.
Wim.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Keepboomtrap kun je beter met massieve bomen en underlayement treden maken als het ruwbouw is. Niet duur en constructief verantwoord
 

harry

Nieuw lid
30 mrt 2012
20
0
Hallo

Was de bedoeling sowieso groene MDF dus vochtwerend . Tevens volledig 30mm dus ook stootborden 30mm MDF. Traptreden van underlayment?? Ik heb laatst bij een klus giga veel underlayment gebruikt voor allerlei doeleinden maar was er niet zo over te spreken. Daarbij komt dat er heel veel soorten van zijn en ook bij goede houtleveranciers krijg je zelfs rommel hierin. Dus om daar traptreden van te maken???
Misschien berken multiplex??

Gr Harry
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Zoals gezegd is mdf compleet ongeschikt. Voor je bomen gewoon cls oid gebruiken en je treden en stootborden gewoon pellos underlayement. Heel amerika bouwt zo keepboomtrappen, dus dat werkt echt prima...
 

harry

Nieuw lid
30 mrt 2012
20
0
Traptreden moeten die niet dikker zijn als 18mm underlayment ivm doorbuigen overspanning is nl 1m. Stootborden gewoon 18mm en alles verlijmen.
 

harry

Nieuw lid
30 mrt 2012
20
0
Zou ik de traptreden niet dikker moeten maken als 18mm underlayment vanwege de overspanning van 1m?? Stootborden gewoon 18mm houden.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Het maakt heel veel uit of de bomen vrij in de ruimte staan of volledig gesteund worden door twee wanden.
kan je de trap in zijn geheel plaatsen of moet je hem ter plekke samenstellen?

Bij een klassieke trap zijn het grotendeels de trede die dragen als je de trap zo maakt moeten ze minstens 40 dik worden bij een meter overspanning
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Bij een keepboomtrap heb je met normale breedte 3 bomen nodig als je 18mm plaatmateriaal als trede wilt gebruiken. Kijk anders even "stair building" op youtube, daar staat zat info.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Zoals eerder aangehaald is MDF ongeschikt.

Eender welke vorm van multiplex kan (underlayment, duurdere varianten), maar aangezien het een ruwbouwtoepassing is waar je er niets meer van ziet ga je vermoedelijk voor de goedkoopste...

18mm is ongeschikt om de treden uit te maken bij gebruik van 2 keepbomen. Hier worden zoals emilio aangeeft 3 keepbomen voor gebruikt.

Ik heb zelf ooit een trap gemaakt in multiplex (moest zo goedkoop mogelijk zijn en met eenvoudige toestellen te maken). Mijn treden zijn 40 mm dik (18 mm + 22mm, over de volledige oppervlakte verlijmd). Ik heb gebruik gemaakt van 2 keepbomen. De voorzijde van de trede wordt ondersteund door de verticale tegentrede. De achterzijde is niet ondersteund. Als je je volle gewicht (in mijn geval 75 kg) op de achterzijde van een trede plaatst, voel je deze duidelijk inveren. Met een derde keepboom zou dit beter zijn. Alternatieve oplossing zou erin kunnen bestaan de trede in een rabat aan de onderzijde van de hoger liggende tegentrede te schuiven.

De trap die ik gemaakt heb staat o.a. in het volgende topic:

http://www.woodworking.nl/showthread.php?6582-trap-maken-van-underlayment&highlight=trap+multiplex

Andere topics (recenter) op het forum met 3 en zelfs 4 uitgekeepte bomen in massief met treden in underlayment:
https://www.woodworking.nl/showthread.php?26222-Bouwverslag-trap&highlight=trap+multiplex
https://www.woodworking.nl/showthread.php?19994-trap-met-keepbomen&highlight=trap+multiplex

De meeste trappen, op deze manier gemaakt, die ik de revue zag passeren zijn afgewerkt met hout... Voor wat jij wil gaan doen moet je er in elk geval voor zorgen dat de trede niet kan inveren, anders levert dit barsten op in de tadelakt / beton ciré / mortex.

Om een beetje te vloeken op een houtforum: Is er een bepaalde reden voor een trap in multiplex / hout om deze daarna een betonlook te geven? Ik ken de situatie niet, maar als deze het toelaat zou ik eerder geneigd zijn een betonnen trap te plaatsen en deze een dergelijke afwerking te geven....


Voor de praktische uitvoering kan je hem gewoon zagen met een invalzaag / gewone cirkelzaag & geleiderail / andere geleider en de hoekjes uithalen met een decoupeerzaag / handzaag. De tweede en volgende bomen aftekenen vanop de eerste, iets te ruim uitzagen met een decoupeerzaag en er daarna met een kopieerfrees langsgaan + opnieuw hoekjes rechtzagen kan, maar je kan evengoed gewoon uitteken & uitzagen analoog met de eerste boom.
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Als je bang bent dat je met gewoon zagen niet nauwkeurig genoeg werkt, lijkt het me zinvoller eerst met een eenvoudigere klus te beginnen om ervaring op te doen.

Is Beton ciré wel geschikt voor op een houten trap? Iets zegt me dat het erg snel los gaat komen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Mdf heeft onvoldoende stijfheid om daarmee bomen te maken.
Mpx kost ongeveer 2,5 x meer dan mdf , maar de kost is nog altijd verwaarloosbaar, vermits die rond de 15 euro/m² ligt bij 18 mm dikte.
Standaardplaten zijn 244/250. Moet de boom >= 300 zijn, dan zal je wel moeten samenstellen.
Het zijn keepbomen. Handigste manier is niet uit te kepen ;-), maar wel 3-hoeken te zagen & die op de bomen te vijzen/verlijmen.
Gewoon een mal maken voor de zaagmachine & je hebt maatvaste 3-hoeken die je plaatst zoals het moet/past.
Nadeel aan mpx is dat die sneller splijt dan massief hout, maar je kan met de 'lamello' koekjes uitfrezen in boom + 3-hoeken, en de 3-hoeken met een kleine schroef vast zetten of met een nagelpistool schieten. Best eerst waterpassen + met lijmklemmen vast zetten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.