trap met keepbomen

belz

Nieuw lid
16 dec 2014
15
0
Ik ga een trap maken en ik wil
  • de kans op fouten zo klein mogelijk houden
  • geen onnodige uitgaven doen
  • tussen twee muren (houten wanden)
  • hoe de trap er onderaan uitziet maakt me niet uit, daar is de kelder
  • de trap is ongeveer 3m10 hoog en 70 cm breed

Ik zou de trap maken met keepbomen (Amerikaanse systeem van trappen) en bekleden met rubberwood aan -en optredes.

Momenteel zit ik al met 3 vraagjes:
  • welk hout zou ik gebruiken voor de keepbomen? Die balken moeten heel breed zijn om er de driehoekjes uit te zagen. Ik dacht eerst aan douglas balken, maar die zijn heel zwaar en ook niet zo breed hier in de houthandel. Sommige mensen zeggen me dat gewoon grenen volstaat. Ik zou met 2 keepbomen werken en mijn treden stevig genoeg maken (+/- 3-5cm).
  • de keepbomen moeten meer dan 4 meter in lengte zijn, kan ik 2 'korte' stukken halen en aan elkaar lijmen? Of is dit een waanzinnig idee? Dan kan ik de balken zelf vervoeren en moet ik ze niet laten leveren. Ik kan eventueel ook 2 balken aan elkaar lijmen om de benodigde dikte te bekomen...
  • ik wil het verschil in hoogte meten van aan het begin van de trap tot aan het einde van de trap, maar ik vraag me af wat daar de beste manier voor is. Moet ik de afstand schieten schuin over de bestaande trap, de afstand naar beneden en dan de afstand op de grond en zo met goniometrie de afstand berekenen? Hoe wordt dat gedaan?
 

belz

Nieuw lid
16 dec 2014
15
0
Bedankt al voor de reacties. Ik ben me ten zeerste bewust dat dit geen klein project is. Het uittekenen en berekenen zal me wel lukken met alle info en hulp online en met de verschillende software. (Uiteraard zijn alle tips altijd welkom)

Ik heb momenteel in dit stadium enkel vragen over wat de beste opmeettechniek is om de hoogte op te meten, de houtkeuze van de keepbomen en of lijmverbindingen mogelijk zijn of volledig uit den boze.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Boom uit een lengte maken, de driehoekjes van de kepen zou je er eventueel wel op kunnen lijmen.
Het hoogte verschil opmeten, en de beschikbare horizontale maat, aan de schuine maat heb je niets.
Daarna eerst tekenen en dan pas hout bestellen.......
 

belz

Nieuw lid
16 dec 2014
15
0
Ik wil het hoogteverschil tussen de bovenkant aan het einde van de trap en de onderkant aan het begin van de trap en de enige manier die ik kan verzinnen is driehoeksmeetkunde en een waterpas. Daarvoor heb ik die schuine zijde wel nodig.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Of met een laser (of slang-waterpas) de bovenkant van de vloer projecteren op de muur ter plaatse van de lage kant van de trap en dan gewoon verticaal opmeten. Maar volgens mij heb je de maat in je eerste post al vermeld: 3,10 meter.
 

stan010

Nieuw lid
22 jul 2014
1
0
schrijf niet zo vaak op het forum (lees wel veel mee) maar kan hier wel wat zinnigs aan toevoegen. Ik heb nl. een trap met keepbomen gemaakt, uit esdoorn treden en met multiplex keepbomen. Die heb ik laten CNC-snijden bij een bedrijfje. de bomen heb ik uit meerdere delen gemaakt en het geheel is uit 2 (18mm) lagen gemaakt. (trapboom is dus 36mm dik) Dat ging heel goed en je hebt een maatvaste basis waardoor mijn trap prima loopt.
Misschien geen hogere houtbewerkingstechniek maar ik zou het zo weer doen.
Op en aantrede kan je halen uit https://nl.wikipedia.org/wiki/Trapformule maar die had je misschien al wel gevonden. optrrede is bij ons 185 mm. loopt heerlijk.
 

MrJens

Actieve deelnemer
19 nov 2012
27
0
Beste,

Ik heb 2 jaar geleden hetzelfde project uitgevoerd. Ik zal morgen meer informatie plaatsen in een post omdat ik direct naar het werk vertrek om een nacht shift te doen.


Hieronder al een paar voorbeelden.


Treden plaatsen 1ste trap.jpgTrapbomen uitzetten 1ste trap3.jpg

Met vriendelijke groeten.
 
Laatst bewerkt:

belz

Nieuw lid
16 dec 2014
15
0
Iedereen al superbedankt voor de reacties. Voorlopig is mijn strijdplan alsvolgt:

- Ik koop 2 Duroply Lauan Multiplex platen van 25mm x 250 x 122cm en verzaag ze in stukken van 30cm breed (83 euro per plaat)
- Ik lijm 4 stukken tegen elkaar (half om half verschoven) met witte houtlijm om een balk van 5 meter te maken die 5cm dik is (kost lijm)
- Ik maak eerst de figuur eens in stukken multiplex die ik nog heb staan en ik hou ze al eens tegen de muur om te zien of alles mooi uitkomt
- Die gebruik ik dan als mal om mijn balken af te tekenen
- Ik zaag de tredes uit met de invalzaag
- Ik zet de twee keepbomen (ik neem geen middenste keepboom)
- Ik bekleed de trap eerst met 18mm multiplex (heb ik nog liggen)
- Dan 18mm rubberwood of eik erover als bekleding met 3cm neus (kan ongeveer 3 treden maken uit een eiken plaat van 46 euro en 6 treden rubberwood van 33 uit een plaat van 85 euro)

De tekening is ongeveer alsvolgt (moet nog keurig opmeten met de laser, maar moet nog wat platen enzo zetten, want de muur loopt niet over de volledige lengte):

strijdplan.jpg

- 16 optrede van 19.63 cm
- 15 aantredes van 18.87 cm, met neus van 3cm, dus volledige trede wordt 21.9cm

--> Is een stijle trap (trap die er nu staat is erg stijl en slecht beloopbaar). De 283cm is echt zo wat de maximum, zo gaat mijn voordeur nog redelijk deftig open.

De vuistregel: 2*196.3+188.7 = 581.3mm, dit ligt tussen de 570 - 630 mm

Een andere optie was een trede minder, 15 optredes 2*209.3+202.1 = 620, maar dan vindt ik de optrede nogal hoog.

Ik ben er nog niet uit of ik ga voor eiken tredes van 18 dik of rubberwood van 33cm dik (vond ik niet in 18 in de handel). Met tredes van 33 dik zou ik de multiplex ondertreden kunnen weglaten, maar ik vond het wel makkelijk om een ondertrap te hebben.
 

belz

Nieuw lid
16 dec 2014
15
0
50mm als trapneus? Dan zullen daarbij de treden van 18mm geen optie meer zijn vermoed ik. Ik wist niet dat zo'n grote trapneus een optie was. Als het de oppervlakte enkel vergroot, waarom niet zou ik zeggen.
 

MrJens

Actieve deelnemer
19 nov 2012
27
0
50mm als trapneus? Dan zullen daarbij de treden van 18mm geen optie meer zijn vermoed ik. Ik wist niet dat zo'n grote trapneus een optie was. Als het de oppervlakte enkel vergroot, waarom niet zou ik zeggen.

Ronald bedoeld met de "wel" de bovenste trede.

Als je deze breder maakt is dit ook veiliger om de trap boven af te gaan in mijn opinie.
 

belz

Nieuw lid
16 dec 2014
15
0
De trap steunt tegen een multiplex bord, dus de bovenste trede zou dan inderdaad op 4,8 ~ 5cm uitkomen. Ik twijfelde enkel nog om er misschien een halve trede van te maken en er 10cm van te maken. Maar dan lijkt het me dat de keepboom iets minder stevig wordt (veel spanningen op dat laatste stukje) en dan schuift mijn trap weer 10cm op in de foute richting. Ik kan wel nog een stukje houten vloer weghalen boven ook eventueel, misschien is dat nog de beste optie dan.
 

belz

Nieuw lid
16 dec 2014
15
0
Multiplex voor de trapbomen :confused:

Mijn eerste vraag was welk hout en er heeft maar 1 iemand op geantwoord en dat was multiplex :) Ik zag in de bouwhandel samengestelde balken en als ik het nareken zijn die supersterk. Wat eenvoudig mijn probleem oplost dat ik ze zelf kan ophalen in de winkel. Tenzij er tegenargumenten zijn natuurlijk... :)
 

WR1944

Oud hout
In Amerika worden deze keepboomtrappen veel gebruikt. De keepbomen liggen kant en klaar in de bouwmarkten. Meestal zijn ze van Douglas gemaakt. Ze worden onder een hoek van ongeveer 45 graden geplaatst en daar zijn de kepen ook op ingezaagd. De boom is uit een 2 x 12 (38 x 286) gehaald waarbij de grootste breedte 280 is en waar er in de hoeken van de keep nog 130 over blijft aan vlees. Een normale trap wordt voorzien van drie keepbomen waarbij de buitenste bomen ongeveer 760 hart op hart zitten. De verticale en horizontale maat van de keep is 210.
Als een andere hellingshoek gewenst is dan zal die op maat gemaakt dienen te worden met een 2 x 12 (38 x 286) als uitgangspunt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.