trap maken. Tips?

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
in bijlage het resultaat. Alleen 2 dagen aan gewerkt. Ervaringen:
  1. schroeven verzinken in hoekprofiel met HSS verzikboor lukt enkel met gebruik van snijolie
  2. best ineens plot van trede kleven op plaat en ineens uitzagen. Niet eest op hardboard. Zo is er een handeling minder waardoor een correcter resultaat (meetfout op meetfout op meetfout ... )
  3. we hadden voorzien om treden volledig aan te sluiten tussen boom en muur. Echter is dit te complex. Nu is er 3mm speling (dikte van hoekprofiel) voorzien. Werkwijze: plot op plaat kleven, uitzagen en nadien voorzie je aan elke kant maatstreepjes 2mm, 3mm, 4mm, 5mm. Zo kan je juist bijwerken.
  4. ik heb een looplijn voorzien op 45cm vanaf de stijl. Nu merk ik dat ik bij een draaitrap altijd meer naar buiten loop. In de toekomst zou ik dus een looplijn voorzien op 45cm vanaf de muur gemeten. Hierdoor zou de aantrede nog iets groter zijn.
Je looplijn ligt in principe 30-40cm vanaf de leuning en daar moet de aantrede dus op bepaald worden. Bij kwarten loopt dat aardig, een verdreven trap loopt hierbij nog beter.
 

TomVH

Nieuw lid
18 dec 2010
20
4
Je looplijn ligt in principe 30-40cm vanaf de leuning en daar moet de aantrede dus op bepaald worden. Bij kwarten loopt dat aardig, een verdreven trap loopt hierbij nog beter.
Dat is inderdaad de theorie. Ik loop nu nog meer naar buiten. (het is de eerste draaitrap die ik regelmatig beloop). Ook is de aantrede nu 22,5 cm. In de toekomst zou ik zelf proberen streven naar 24cm. Puur persoonlijk.

Dan had ik het verkeerd ingeschat op de foto.
Komt goed.
Door je kritische blik heb ik alles nog eens nader bekeken en vergeleken met de beuken rechte trap bij m'n ouders. in TVN 198 wordt 40mm aanbevolen maar ik had geen ervaring in materiaal. Beuk is D40 en deze platen ongeveer C24 zie ik nu. Dus voor een rechte trap of DHZ is 40mm C24 zeker voldoende maar voor die draaien zou ik het als professional toch ook niet verkopen. Ofwel dikte voorzien C24 die overeenkomt met 40mm D40.
De schroef zal zich door belasting ook wat loswerken verwacht ik (buigen tredes) en dus is de vrijheid en belasting op de koppen nog groter. Bij repetatief belasten zoals op een trap geeft dit dus herhaaldelijk wrikken aan een vrij hard en broos stukje staal. Kans op breken door moeheid is zeer aanwezig.
Er is een reden dat treden ingelaten worden zullen we maar zeggen.....
Het zou kunnen dat je gelijk hebt. Ikzelf heb hierin wel vertrouwen. We zullen zien.
Even vanuit de praktijk. Die schroef heeft een kern van 3mm. Als je hem niet exact haaks door je hoeklijn draait, dan knak je de schroef al net onder de kop. Dit is dan ook de plek waar ze altijd breken. De schroeven zitten in het hart van de trede, waardoor je een extra grote kracht op de koppen krijgt. Deze kracht is niet alleen afschuiving of trek, maar ook een buigkracht op de kern van de schroef. En die buigkracht kunnen die schroeven heel slecht hebben.
inderdaad. Die ervaring heb ik ook bij voldraadschroeven van pgb. Echter zijn de karakteristieke waardes, voor metaal-houtverbinding, terug te vinden in de catalogus voor de schroeven van schmid die ik gebruik. Dus ik veronderstel dat de schroeven kunnen gebruikt worden voor dit type verbinding. En tot nu toe nog geen afgebroken koppen gemerkt bij schmid deeldraad schroeven. Natuurlijk heb ik slechts een zeer beperkte praktijkervaring. En voor een structurele verbinding zou ik het ook niet vertrouwen en de bijhorende schroeven gebruiken voor metalen ankers. We zullen zien naar de toekomst.
Hoe zou jij deze verbinding realiseren?
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Ik had de trap traditioneel gemaakt. Met verdreven treden, stootborden en met blind gespijkerde verbindingen. Zoals in mijn eigen huis. Maar als er schroeven los raken is er toch geen man over boord? Je kan er toch bij, om ze te vervangen mocht het mis gaan? Hoeklijnen gebruik ik bij houten treden aan stalen trapbomen. Die las je vast.
 

G-P

Nieuw lid
3 aug 2023
18
10
Ravenstein
in bijlage het resultaat. Alleen 2 dagen aan gewerkt. Ervaringen:
  1. schroeven verzinken in hoekprofiel met HSS verzikboor lukt enkel met gebruik van snijolie
  2. best ineens plot van trede kleven op plaat en ineens uitzagen. Niet eest op hardboard. Zo is er een handeling minder waardoor een correcter resultaat (meetfout op meetfout op meetfout ... )
  3. we hadden voorzien om treden volledig aan te sluiten tussen boom en muur. Echter is dit te complex. Nu is er 3mm speling (dikte van hoekprofiel) voorzien. Werkwijze: plot op plaat kleven, uitzagen en nadien voorzie je aan elke kant maatstreepjes 2mm, 3mm, 4mm, 5mm. Zo kan je juist bijwerken.
  4. ik heb een looplijn voorzien op 45cm vanaf de stijl. Nu merk ik dat ik bij een draaitrap altijd meer naar buiten loop. In de toekomst zou ik dus een looplijn voorzien op 45cm vanaf de muur gemeten. Hierdoor zou de aantrede nog iets groter zijn.
Ziet er goed uit maar de constructie heb ik niet zoveel vertrouwen. Ben benieuwd hoe het zich houd na een tijdje.
 

TomVH

Nieuw lid
18 dec 2010
20
4
Als het mis zou lopen dan laat ik het hier zeker weten. Nu al een week belopen met 3 man op en neer met materiaal en gereedschap. Tot nu toe geen gekraak of etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fredje kroketje

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.