Trap dichtmaken

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Zo eindelijk de tijd gehad om de trap dicht te maken, hier het resultaat:

Onderzijde trap 1.jpg

Onderzijde trap 2.jpg

Onderzijde trap stootborden.jpg

Voozijde trap 1.jpg

Ik wil jullie nogmaals bedanken voor alle tips.
Het is wel aardig gelukt dacht ik zo.
Bovenkanten zijn afgerond (ik heb een mal gemaakt voor mijn freestafeltje), dat ging als een speer.
De latten achter de trap heb ik gemaakt uit 18mm multiplex, stroken van 30mm gezaagd
(met dank aan mk23).
Onderkanten stootborden vastgeschroefd, en de bovenkanten (aan de voorkant) met een paar brads vast geschoten.
Degene die de trap dicht wilde hebben, was zeer tevreden, daar ging het uiteindelijk om.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Zo eindelijk de tijd gehad om de trap dicht te maken, hier het resultaat:
SNIP

Ik wil jullie nogmaals bedanken voor alle tips.
Het is wel aardig gelukt dacht ik zo.
Bovenkanten zijn afgerond (ik heb een mal gemaakt voor mijn freestafeltje), dat ging als een speer.
De latten achter de trap heb ik gemaakt uit 18mm multiplex, stroken van 30mm gezaagd
(met dank aan mk23).
Onderkanten stootborden vastgeschroefd, en de bovenkanten (aan de voorkant) met een paar brads vast geschoten.
Degene die de trap dicht wilde hebben, was zeer tevreden, daar ging het uiteindelijk om.
Mooi geworden. Maar je hebt het jezelf wel lastiger gemaakt door die strip te monteren voordat je het schopbord had staan om als referentie te dienen.
 
Laatst bewerkt:

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Dank jullie wel, ook ik was er tevreden over (heb dat nog nooit gedaan).
Omdat er werd gevraagd of ik foto`s wilde posten als ik klaar was, bij deze.

@mk23 Lol je hebt weer gelijk, al was dat bij een paar het geval.
Ik had 2 mallen gemaakt, die kon ik vast zetten met een paar lijmklemmen, dat werkte goed, maar ja een paar stootborden pasten er niet tussen, moest ik iets vanaf halen.
Denk dat ik daarom ook flink langer bezig was, maar ja, weer wat geleerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: elzenmaa

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Mooi dat het gelukt is. Is de trap kraakvrij?

echter je begint onderaan, en moet je de tree zo op spanning brengen dat ook de lage kant van de ronding aan gaat sluiten?
Je begint bovenaan. Anders belast je de net aangepaste tredes.

Op spanning brengen is niet nodig bij deze tredes, zoals gezegd alleen nodig wanneer je tredes doorgezakt zouden zijn.
Op spanning brengen is altijd nodig. Het is om te voorkomen dat de trede op het stootbord gaat kraken. Dat heeft dus in principe niets met reeds doorgebogen tredes te maken.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Mooi dat het gelukt is. Is de trap kraakvrij?


Je begint bovenaan. Anders belast je de net aangepaste tredes.


Op spanning brengen is altijd nodig. Het is om te voorkomen dat de trede op het stootbord gaat kraken. Dat heeft dus in principe niets met reeds doorgebogen tredes te maken.
Als je de stootborden een paar mm van de bovenliggende trede houdt, hoef je niets op spanning te zetten omdat de trede niet kan kraken.
Is misschien niet old school, maar het stootbord aan de achterkant maakt de trede al zoveel stijver dat deze niet meer kraakt. Is tenminste mijn ervaring
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
@Bijtel Ik heb niet de tredes op spanning gebracht, wel goed aangesloten (ik begrijp mk23 zijn reactie ook wel)
Ik had geen gekraak, maar zou ik het nog een keer moeten doen, zou ik ze denk ik wel op spanning brengen.
En zoals ik al eerder zei, de "klant" was dik tevreden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.