Trap dichtmaken

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Ik ben op het forum eens gaan zoek naar open trap dichtmaken, maar ik zit met nog een paar vragen.

1) Wat kan ik nu het beste nemen, 9mm of 12mm multiplex, of misschien zelfs 15mm?
2) Dan heb ik bij verschillende keren gelezen dat je de bovenkant wat af rond, een mm of 2 a 3, ok snap ik,
echter je begint onderaan, en moet je de tree zo op spanning brengen dat ook de lage kant van de ronding aan gaat sluiten?
3) Als ik met een wellat ga werken, wat voor kop maat adviseren jullie?
4) Het zijn van die hardhouten trede, kan ik denk ik het beste kiezen voor Spax schroeven (neem aan eerst voorboren)

Hopelijk willen jullie mij hierin nog even adviseren,
Alvast bedankt.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik ga dit volgen want deze klus staat ook bij mij nog op het programma.
Is dat afronden van de bovenkant niet eerder bedoeld wanneer de stootboorden ingefreesd worden in de trapboom? Als ik je verhaal zo lees gaat dit over een bestaande trap die dichtgemaakt moet worden?
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
50
Grönnen
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Wanneer ik het goed begrijp wil je stootborden gaan plaatsen bij een bestaande open trap.
Die schroef je in de achterkant van de trede vast, bovenkant van het stootbord bevestig je met montagelijm tegen onderkant van volgende trede Je kunt ook een latje boven aan de achterkant van het stootbord gebruiken of pocketholes bij een dikker stootbord. Welk materiaal en methode je gebruikt ligt er ook aan of achterzijde van je trap in het zicht ligt of niet.
9 mm is dik genoeg, zou je met pocketholes willen werken moet je dikkere stootborden maken.
Onderste stootbord moet je natuurlijk aan de vloer vastzetten, of met pocketholes onder links en rechts.
Dat op spanning brengen is alleen nodig wanneer je treden doorgezakt zijn, in dat geval zou ik een dikker stootbord nemen en dan multiplex.
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
@keesfrees Zoals ik al zei, ik had al het 1 en ander doorgelezen op het forum.

@elzenmaa Dat het op spanning brengen van de trede alleen van toepassing is, wanneer de trede is doorgezakt, dat wist ik dus niet.
Ik wil dus een "latje" op de trede erboven schroeven en daar het stootbord tegenaan schroeven, ik vroeg mij alleen af, wat de kopmaten ongeveer zijn van dat latje.
Pocketholes daar heb ik het gereedschap niet voor.

@Klopt ik denk ook niet dat afronden het probleem is.

@ZotVanHout Sorry ik weet niet wat die zin betekend "kraaklatten zijn in zwang"
Voor een foto moet ik even zien wanneer ik daar terecht kan, ik heb er 1 keer gekeken, maar geen foto genomen.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
k wil dus een "latje" op de trede erboven schroeven en daar het stootbord tegenaan schroeven, i
Het is handiger om dat latje op het stootbord te bevestigen. Schroef het stootbord vast tegen de trede, controleer of het stootbord haaks op de trede staat en schroef dan het latje tegen de trede erboven.
Klussen met Henk heeft hierover enkele jaren geleden een filmpje gemaakt
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
@ Dank je wel, goeie tip, maar wat voor kop maat lat zal ik gebruiken, ik vind dat een beetje lastig.
En ik zal eens even bij Klussen met Henk gaan kijken.

Nu las ik dat je de trede wat op spanning moest brengen, ik ben er gisteren nog even gaan kijken, maar die trap trede zijn 40mm dik, en van hardhout, geen beweging in te krijgen.

@ZotVanHout Ik ben er even langs gegaan en heb een paar foto`s gemaakt, het is er wel erg krap vandaar de foto`s niet op afstand genomen konden worden.

Trap voorzijde-min.jpg

Trap achterzijde-min.jpg
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Wanneer je dat latje 20 x 20 maakt is al groot genoeg, bedenk dat dat stootbord geen constructieve functie heeft. Maat latje wordt bepaald of je er een schroef in kunt bevestigen.
Op spanning brengen is niet nodig bij deze tredes, zoals gezegd alleen nodig wanneer je tredes doorgezakt zouden zijn.

Nu ik deze trap zo zie vraag ik me af of dichtmaken wel mooi wordt. Of ga je de hele trap opnieuw verven. Je kunt eerst eens bij enkele treden met plakband een stootbord er tegen maken en bekijken hoe het wordt.
Ook krijg je bij de onderste treden aan de binnenbocht volgens mijn een aantal passtukjes, weet niet of dat fraai wordt.
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Ja dat klopt helemaal wat je zegt, heeft geen constructieve functie.
Mooi dat op spanning brengen niet nodig is.
(Dat was ook niet makkelijk geweest, en ik heb de man zelfs al op een trede laten staan, zit zover ik kan zien geen beweging in)

Heb je ook weer helemaal gelijk, voor het zicht is het stukken mooier om de trap open te laten.
Maar ja als de mensen hem dicht willen hebben, ok maak ik hem dicht.
Ja ik moet daar het hoekje om, daar zal ik inderdaad wat aanpassen moeten, maar dat gaat wel lukken.
(Dat heb ik ze al laten zien dat ze daar het " hoekje" om moeten.)
Ik zal ze nog eens vragen wat ze uiteindelijk met de trap gaan doen, schilderen of weet ik wat, maar goed dat is aan hun, en het gaat ze puur om de stookkosten, en ze willen het dicht hebben, dus ja.

Ooo ja, ik heb ook nog even bij Klussen met Henk zijn filmpje gekeken.

Ik ga er zo wel uitkomen, bedankt voor jullie hulp.
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Ja hoor, ik wil rustig foto`s plaatsen als ik klaar ben.
Bedenk wel dat ik geen pro ben zoals de meesten hier.
Gaat wel een paar weken duren, nichtje heeft net een huis gekocht daar moet nog het 1 en ander gedaan worden, en ik weet niet hoelang dat gaat duren.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Vraag nog van mijn kant:
Bij 'klussen met Henk' maakt hij alleen gebruik van schroeven, in het topic van Keesfrees worden lijm en spijkers gebruikt. In een ander topic over het maken van een losse steektrap wordt geschreven dat je alleen spijkers zou moeten gebruiken.
Maakt het nog uit?
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
270
70
Oldenzaal
Ik heb 20 jaar geleden onze trap dicht gemaakt. Gewoon vuren trap en geen eiken.
Alles met spijkers gedaan. Schroeven kunnen knappen, zeker in eiken, en na een jaar kraken, was er niks meer te horen. Succes met de klus.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Onze open trappen heb ik 2 jaar geleden dicht gemaakt. Bij de houthandel stroken van 9mm voorgelakte berkenmpx laten zagen die de juiste hoogte hadden. Ik heb voor montage eerste even alle kanten gebroken met een afrondfrees zodat de kit mooi zat opgesloten.
Vervolgens met een lange dunne schroef alles op de tredes geschroefd. Daarbij wel boven aan de trap beginnen omdat je op die manier een lijmklem kunt gebruiken om alles tijdelijk vast te zetten

Achter elke stootbord een mpx strip van 30x18 bevestigd, geschroefd in de bovenliggende trede. Voor de zoldertrap nog alle latjes op maat proberen te maken, maar dat kostte heel veel tijd en was ook met een multimaster moeilijk netjes op maat te krijgen.
Voor de trap naar de eerste verdieping uiteindelijk naar een standaard lengte gegaan en die in het midden van de trede geplaatst.

De zoldertrap was een 50 jaar oude vuren trap waarvan de eerste paar treden flink kraakten onder last. Na het plaatsen van de schopborden was dat in ieder geval over.
Het heeft na het plaatsen ook wel een paar weken geduurd voordat we gewend waren aan de
"smallere" treden.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ja hoor, ik wil rustig foto`s plaatsen als ik klaar ben.
Bedenk wel dat ik geen pro ben zoals de meesten hier.
Gaat wel een paar weken duren, nichtje heeft net een huis gekocht daar moet nog het 1 en ander gedaan worden, en ik weet niet hoelang dat gaat duren.
Plaatsen van de schopborden gaat relatief snel als je vooraf al zaken op de juiste lengte zaagt. Ik had alles in een dag erop zitten.
Meeste tijd gaat zitten in het schilderwerk en het goed wegwerken van alle schroefkoppen met plamuur.
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
@Jan. Dank je wel, ik ben eerst nog even bezig met schilderwerk bij mijn nicht, en daarna eens met de trap beginnen.
Maar ik dacht, eerst even vragen wat mij nog niet helemaal duidelijk is..

@mk23 Wauw alles in 1 dag erop, dat is snel.
Ik moet er nogal wat aanpassen, hoekjes om, en ik heb al gezien dat niet alles recht loopt.
Maar goed, we gaan het zien, maar ik ga er zeker langer over doen.
In het schilderwerk en plamuren gaat inderdaad een hoop tijd zitten,
maar ik weet (nog) niet wat ze verder met de trap gaan doen.
Bedankt voor je tips.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
@Jan. Dank je wel, ik ben eerst nog even bezig met schilderwerk bij mijn nicht, en daarna eens met de trap beginnen.
Maar ik dacht, eerst even vragen wat mij nog niet helemaal duidelijk is..

@mk23 Wauw alles in 1 dag erop, dat is snel.
Ik moet er nogal wat aanpassen, hoekjes om, en ik heb al gezien dat niet alles recht loopt.
Maar goed, we gaan het zien, maar ik ga er zeker langer over doen.
In het schilderwerk en plamuren gaat inderdaad een hoop tijd zitten,
maar ik weet (nog) niet wat ze verder met de trap gaan doen.
Bedankt voor je tips.
@Knakkie Als je alles hebt voorbereid dan gaat het gewoon snel, Dus vooraf stroken laten zagen, alle tredes inmeten qua breedte, kanten afronden, etc. Tip van flip: nummer de treden en neem die nummers over op de borden die je op maat hebt gemaakt. Dan hoef je niet steeds te zoeken en na te meten.
Dan hoef je alleen nog maar de tredes vast te zetten en de strips erachter schroeven. Afwerken kost altijd veel tijd.
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Klopt helemaal, ik heb de hoogtes opgemeten, en wilde ze ook gelijk laten zagen.
Hoef ik ze alleen af te korten.
Yep dat is zeker verstandig om ze te nummeren, dat deed ik altijd al als ik weer wat maak.
Bedankt voor je tips, dit is iets wat ik nog nooit gedaan heb, maar ben al een heel stuk wijzer geworden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.