Transportkist en onderstel voor draaibank

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.358
870
‘s-Hertogenbosch
Hoi forum,
Ook ik heb me laten overhalen om af en toe eens een demo te geven….😲.
Op zich niet zo’n punt gezien ik nog een reserve bank heb staan die daar mooi nog een inzet voor kan zijn.
Was toentertijd dolgelukkig met m’n doorstart bank 1pk variabel toerental m33 en duimse banjo. Tot op de dag van vandaag ben ik nog steeds dolgelukkig… maar afgelopen weekend toen dat ding onder het bed uitgetrokken werd en naar beneden moest kwam ik er achter dat zo’n gietijzeren ding toch wel door begint te wegen.IMG_8853.jpeg
Afijn dat ding op de tuintafel en aan m’n kist begonnen. Gezien dat die kist tevens m’n onderstel gaat worden moet dus die 52 kg uit die kist gehaald worden ( en terug erin na afloop.
Besloten was om een kist van 55 cm hoog IMG_8842.jpegte maken met onder de draaibank een paar klossen van 7 cm . Dit samen met een transport hondje van 11 cm hoog komen we op een spindelhoogte van 111 cm ( precies zoals in m’n schuur).
Als ik de kist zo aankijk 🤔zie ik daar een probleem ontstaan om elke keer dat ding erin en eruit te halen met bovenop de deksel.
In m’n creatieve denktank komt het idee naar boven om de bovenkant afneembaar te maken zodat ik de bank maar voor de helft erin hoef te zetten en de rest wordt ingepakt door de deksel ( bovenkant)
Gezien er in de kist ook het veiligheid scherm moet komen en evt nog wat meer is de ruimte groot genoeg.
De afmetingen van de kist zijn 47x99x55 cm. Als de bovenkant eraf zaag met een hoogte van 30 cm blijft er maar een tilhoogte van 25 cm over…
De kist wordt opgebouwd uit 12 mm mpx met massieve hoekenIMG_8845.jpeg Bodem en bovenkant zijn van 18mm mpx.

IMG_8850.jpeg
Als ik op de naad tussen boven en onderkant een aanslag creëer met 12 mm en aan de buitenkant met eierkist sluitingen eea aan elkaar koppel wordt dit dan stabiel genoeg.
Zelf denk ik van wel maar ben benieuwd naar jullie angsten 😲
Bijkomend gereedschap wordt in Mbox-en bovenop vervoerd.
Zoals ik het bekeken heb moet dit allemaal wel in een Renault twingo passen en rapide in en uit te laden en op te bouwen zijn….

Ook goeiemiddag op deze regenachtige zondag,
Groetjes John

• Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.850
2.819
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik begrijp het niet helemaal John, maar als je de kist maakt ls een bodemplaat met draaibank en daar als bescherming een bak overheen bouwt. Die til je er af en dan zet je de bodemplaat met draaibank er bovenop, dan heb je de volle hoogte van de kist om de draaibank op werkhoogte te krijgen.

excuses als ik je niet helemaal goed begrepen heb en mijn verhaal overbodig is.

jaap

• Leuk
Waarderingen: John1969

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.383
580
hilversum
Ik zou ook die kant op denken.
Draaibank op de bodem vast zetten.
De kist eroverheen laten zakken.

Deksel eraf.
Poten in/op de deksel bevestigen en de draaibank er op zetten.

• Leuk

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.358
870
‘s-Hertogenbosch
Was in allereerste gedachte ook het eerste ontwerp om de kap op z’n kop te zetten en daar de bodemplaat met draaibank op.
Om eea toch in elkaar te laten vallen voor de stevigheid zouden een paar klossen/klampen onder de bodem moeten zitten… welke het er niet makkelijker op maken om in de auto te schuiven. Komt nog bij dat de eierkistsluitingen ook uitsteken en waar zet ik m’n handgrepen op? Op de kap ? Zodat het gewicht helemaal aan de sluitingen hangt
Volgende optie was die met een klep aan de bovenkant maar dan volgt het probleem van die 52 kg zo’n halve meter in een kist te laten zakken met minimale ruimte. Wel voldoende ruimte om handgrepen te plaatsen.
Daarom was m’n gedachte gegaan richting onderdak waar ik alles in kan plaatsen met aan de buitenkant de handgrepen, met daarop de kap.
Hier mee heb ik een gladde bodem die schuift, handgrepen aan het zwaarste gedeelte, een bak waar veiligheidsscherm haspel eventuele klossen om m’n hondje te stabiliseren en overige attributen nog in passen en een lagere tilhoogte .
Even een voetnoot is dat je in een Renault twingo best eea in kunt proppen, maar een kist van een meter lang en 55 cm hoog op een neergeklapte achterbank ( ik wil niet elke keer de achterbank eruit monteren) is bijna de max…. Tussen de wielkasten zit maar 95 cm in de breedte, dus past net niet en moet zodoende in de lengte erin .Aan twee kanten moeten er ook nog een handgreep komen om het erin te sjorren en ook weer eruit. Doordat deze op de onderbak zitten, zitten ze laag genoeg zodat de klep nog dicht kan…
Was een heel verhaal, maar het verduidelijkt de beweegredenen om het zo te doen.
Groetjes John

• Leuk
Waarderingen: jaap

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
715
180
Ik denk dan gelijk aan een stolp case. Moet je alleen nog iets bedenken om de bodem met wielen stabiel op de stolp te zetten.
1771783189630.png

• Leuk

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.946
1.397
Omgeving Leiden
Gaten maken in het deksel waar de wielen in vallen.
Of balkjes op de deksel zodat de wielen van de bodemplaat - met daarop de draaibank- vrij zijn.
Edit: oh je bent natuurlijk beperkt in de hoogte, dus vaste zwenkwielen zullen niet gaan.

• Leuk

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.358
870
‘s-Hertogenbosch
Gaten maken in het deksel waar de wielen in vallen.
Of balkjes op de deksel zodat de wielen van de bodemplaat - met daarop de draaibank- vrij zijn.
Edit: oh je bent natuurlijk beperkt in de hoogte, dus vaste zwenkwielen zullen niet gaan.
Precies daarom een los hondje om alles op te zetten zodat de kist met z’n ( ik schat) 70 kg eerst aan één kant getild kan worden en daarna de andere kant zodat niet het gehele gewicht van de grond moet

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.946
1.397
Omgeving Leiden
Kan de aandrijving boven de motor er eenvoudig vanaf? En ook weer op?
Scheelt gewicht en je kist kan lager. En misschien 2 platte kisten maken die je op elkaar kan vervoeren.
En zo filosoferend : je kan de draaibank ook op zijn kant leggen, hoeft de aandrijving er niet af.
Alles in één kist wordt wel erg zwaar, 70 kg denk je zelf al. Lijkt mij onhandelbaar worden.

• Leuk

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.358
870
‘s-Hertogenbosch
Heb een onderliggende moter….en een starre vaste kop aan één kant, aan de andere kant zit de besturing, mogelijk een een frequentie regelaar met zijn eigen gewicht.
Op z’n kant leggen in de kist is volgens mij niet makkelijk pakken en opruimen. Gezien ik in het bed kan grijpen en aan de andere kant zit het handwiel zodat de onderkant recht naar beneden hangt.
Breedte in de auto is ook zoiets…. Er moeten ook nog boterhammen mee 🤩

• Leuk
Waarderingen: thomasz

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.233
1.080
Enschede
ingoogni.nl
Als idee, smalle kist met de opening naar beneden op zoiets:
42024344.jpg

van hout gemaakt. Op de bodem van de kist dan de draaibank? Als de kist stabiel genoeg is hoef je er aan de kopse kanten "alleen maar" poten aan te zetten.

• Leuk

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.850
2.819
Terkaple
www.woodworking.nl
Een andere invalshoek, geen kist, maar een onderstel met wat opbergruimte voor de losse spullen. Zo kun je het in onderdelen in de auto leggen, de losse draaibank zal geen 70kg wegen, zo blijft het wat hanteerbaarder. Naast de auto, het hondje opstellen, onderstel er op en daar de draaibank op en rijden. Lijkt bij een handiger in tillen dan zo' grote lompe kist van 70kg.

jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.