tormek sa250

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik gebruik Tix voor mijn Baginski beveler - een setup met twee aluminium wielen met 30 graden zijkanten, die samen een 'gleuf' van 60 graden vormen. Daar lijm je dan cirkelsegmenten uit schuurband (40 grit) op zodat je een schuurmachine krijgt die (bamboe)strips to 60 graden strips kan schuren - met een beetje moeite in 1 keer. Het wiel wordt aangedreven door een (middelzware) bankslijper. Zon schuurwiel heeft het zwaar, in de zin dat er knap veel hitte gegenereerd wordt. Ik heb onlangs de schuurband weer vervangen, nadat een van de twee na zo'n 25 hengels (dat is zo'n 300 strips) de geest gaf - de lijm liet over een lengte van 2 cm los. Ik heb het ooit met epoxy gedaan - dat hield het veel korter uit. Ik vermoed dat als je geen (of weinig) hitte genereert Tix sterk genoeg is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik mag toch hopen dat zo'n plastic wiel van een tormek niet heet wordt met afwetten. Ik dacht dat ik nog tix had staan, dan had ik dat gebruikt. Maar ik moet toch een nieuw tubetje kopen, dus kan ik dan net zo goed kit kopen. Ik heb net het randje er van af gedraaid, dus nu een mooi vlak wiel.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Vandaag een mooi kamertje in mijn nieuwe scheppach steen gedraaid. Net even alles gemonteerd en past nu goed. De steen loopt mooi rond. Morgen even lekker een waterballet maken.
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
86
36
Almen aan zee
Nee zo'n stropwiel wordt echt niet heet.
Nog een tip -maar misschien had je daar zelf al aan gedacht- als je leer op dat wiel lijmt,
zorg dan dat waar de twee strookuiteinden elkaar raken, ze niet 'kops' recht (haaks t.o.v. het wiel)
tegen elkaar komen, maar met een schuine naad. Zoals schuurbanden verlijmd zitten.
Maakt het een veel soepeler overgang en minder kwetsbaar.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik had gezien dat ze een schuine naad in de breedte gebruikten. De leverancier van het leer kon het ook met een las in de dikte leveren. Volgens mij schuren ze dat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Vandaag even wat met water gekliederd. De beugel stond niet haaks op de steen, dus eerst maar eens een gat uit vijlen en een van de bussen waar de beugel in valt verplaatst. Anders moest ik de beitel scheef in de houder zetten, om een haakse voorkant te krijgen. Er zitten trouwens nooitgedagt stickers op, dus schijnbaar heeft nooitgedagt ooit tormeks onder eigen naam verkocht. Ik begrijp nu wel waarom het ding zo goedkoop was. Maar eerst eens een stel beitels de achterkant vlak gemaakt. Dat gaat sneller dan met de diamantplaat de ik heb. Ik ga er ook maar een paar hogere voetjes onder zetten, want het frame staat nu steeds in het water. En een draaiplateau is ook handig heb ik gemerkt. En een langer snoer, zodat ik niet steeds een verlengsnoer nodig heb. Ik heb nog ergens een paar stukken blauwe15mm volkern plaat staan. Daar kan ik mooi een draaiplateautje van maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Net nog een paar beiteltjes geprobeerd. Alles staat nu haaks en parallel , maar om beitels haaks te krijgen, moet ik steeds een kleine aanpassing aan de beitel in de houder maken. Is dit normaal?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Net nog een paar beiteltjes geprobeerd. Alles staat nu haaks en parallel , maar om beitels haaks te krijgen, moet ik steeds een kleine aanpassing aan de beitel in de houder maken. Is dit normaal?
Daar had ik bij de oude beitelhouder ook last van. Ik weet niet dat Nooitgedagt machines van Tormek heeft gelabeld maar sluit het niet uit. Wat ik wel weet is dat ze machines van Record hebben gelabeld. Natslijpers waren dat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Hij ziet er het zelfde uit als de oude tormeks met een natuurlijke zandsteen. Zelfde kleur blauwe hamerslag. Het eerste model na die met boormachine aandrijving en zo'n enkel beitelsteuntje. De sa-250. Eerst met een metalen handvat en daarna met een zwart handvat. Die heb ik. Ook zelfde grijze waterbakje. Vandaar dat ik er van uit ging dat het een tormek was. Maar onder het stof kwam een nooitgedagt sticker vandaan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Zoals ik al zei, hij is zoals de derde blauwe. Nog met het rubberen afwetwiel en met het zwarte handvat. De rest heb ik niet gekeken want you tube bestaat tegenwoordig uit een langgerekt reclame blok met af en toe een fragmentje onderwerp er tussen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.