tormek sa250

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ikheb nog een oude tormek sa250 staan. De zandsteen heeft iemand ooit verf op gemorst wat er in is getrokken en het blijft moeilijk om die steen in een rond model te houden. Aan de andere kant zit er een rubber afwetschijf, die ook mishandeld is. Wat zouden jullie er nieuw op zetten? Een 250 mm scheppach steen ? Die kost 65 euro. Of toch maar een moderne tormek steen? Voor het afwet gedeelte. Het afwetwiel met leer, of weer een met rubber? Nog andere opties? Ga er vooral houtbeitels mee slijpen.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Voordeel van cbn is toch juist dat je er hard mee kan zonder je staal al teveel te verwarmen?
Is dat dan zinvol voo een tormek?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Een cbn wiel gaat het niet worden. Ik had het liefste de hbm steen gekocht, maar die is niet leverbaar. Er is altijd wel iets beters, maar ik geef het liefst minimaal geld uit aan iets dat voldoet.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Ik heb hier ergens nog een standaard Tormek steen liggen. Wel gebruikt maar niet zo veel. Deze gebruik ik nauwelijks. Dus als je belangstelling hebt. Stuur me een PB. Dan meet ik de diameter op.(ivm slijtage)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Even een terugkoppeling. Ik heb de scheppach steen gekocht. Was ondanks het aanbod van wim, voor mij de goedkoopste optie. Heb ook een nieuw rvs asje met lagers besteld. Die blijkt dus korter dan mijn originele as te zijn. En voor de aandrijfkant moet je een nieuw gat voor de aandrijfstift voor je oude aandrijfwiel boren. Of een nieuw aandrijfwiel mee bestellen. Jammer dat dat niet duidelijk gecommuniceerd wordt. De nieuwe lagerbusjes hebben een uitstulpinkje tegen meedraaien, waarvoor je een half rond gaatje moet vijlen in de behuizing. Het lijkt me sneller om dat plastic nokje weg te vijlen, het heeft 40 jaar zonder nokje gewerkt, maar misschien is de maat van het busje iets veranderd. De oude afwetschijf gaat de rubber gebonden bekleding af en daar plak ik een strook leer op.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Toch maar even gevijld. De busjes er in gezet, nieuw gaatje geboord voor de aandrijf pin en het nieuwe asje gemonteerd. Om het nieuwe afwet wiel te kunnen monteren 3 van de zes gaatjes in het aandrijfwiel opgeboord naar 5mm. De originele wet schijf heeft getapte boutjes met een rond uiteinde van 4 mm, dus zitten er in het aandrijfwiel 6 gaatjes van 4mm. Afwet schijf gemonteerd en hij loopt aan de zijkant tegen de behuizing aan. En hij slingert een beetje. De as heeft ruimte in de breedte, dus een 1mm vulring er tussen gemaakt. Nu loopt het wiel rond. Hij raakt nog een beetje af en toe, omdat hij slingert, maar dat zal op den duur wel slijten. Van het weekeind even een kamer in mijn nieuwe steen maken zodat hij past. 5mm moet genoeg zijn.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik wil op het oude wiel leer plakken. Weet iemand hoe dik dat is bij het originele wiel?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Dank je wel. Even iemand in de buurt zoeken, anders ben ik meer aan verzendkosten dan aan leer kwijt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Doen we die. Weet je misschien wat het verschil tussen de beide soorten is? Afgezien van de dikte.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Bisontix smeert makkelijker uit en trekt geen draden. Stinkt ook minder. Vooral bedoeld voor tapijt en grotere oppervlakken denk ik. De tapijtlegger bij ons thuis gebruikte desondanks toch bisonkit. Toen ik hem vroeg waarom zei hij dat tix weliswaar makkelijker verwerkt, maar op den duur toch los zou laten. Daarom gebruikte hij bisonkit.
Ik heb zelf in het verleden wel eens auto bekledinggeplakt met tix en dat beviel ook niet. Te weinig aanvangshechting en ook loslaten na verloop van tijd.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Bedankt voor je toelichting. Ga ik met bisonkit plakken. Mocht het ooit los raken, dan is dat voor deze toepassing ook weer niet zo erg. Dan kan ik er een nieuw strookje leer op plakken, of de oude er opnieuw opplakken.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Bisontix is beter geschikt voor verticale verlijming omdat deze niet druipt of uitloopt. En heeft meer opentijd.

Weet niet of je op je wiel gaat lijmen in gemonteerde toestand, maar dan zou tix wat handiger kunnen zijn, hoewel.

Verder volgens mij weinig verschil qua eindsterkte etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bean

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.