tormek met korrel 80 steen?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.571
Gaanderen
Of niet. Hangt af hoe je slijpt. Beide mogelijkheden worden beschreven door tormek. Ik vind de discusie een beetje achter de komma. Zowel een schuurband als stenen kunnen bij goed gebruik vlijmscherp gereedschap opleveren.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Komt die pro edge ook op de open dag van radius? Zijn er meerdere slijpsystemen te bekijken?
Ik heb De Houtdraaierij gevraagd om er een mee te nemen en evt. demo's te verzorgen, maar weet niet of Ronald dat ook gaat doen.
Wellicht dat Baptist er ook een mee heeft en demonstreert. Voorheen deed Clive Brooks van Sorby dit soort demo's. Wellicht dat Dopeling (lees Baptist) er iets over kan zeggen.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Hallo,

toch maar even in de pen geklommen. ik ben weer thuis en heb de aambeelden van mijn ProEdge bekeken, alleen gebruiks-sporen van de afgelopen drie jaar, geen beschadiging of putten ofzo.

Ik vind de Sorby veelzijdig in gebruik omdat ik niet alleen allerhande gereedschap uit de werkplaats of keuken vlot kan bijslijpen maar ook zo nu en dan een beetje houtschuurwerk kan doen.

Op de cursus beeldhouwen hebben we ook de Tormek staan maar veruit het meeste slijpwerk gebeurt gewoon op Creusen met platte wetsteen, dus ben ik het ook eens met degene die vind dat dit peperdure oplossingen zijn:). Neemt niet weg dat ik zeer tevreden ben over de SorbyProEdge.

ik zoek nog naar een manier om een fors artikel van LieNielsen over slijpen te uploaden, hoe gaat dat?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.571
Gaanderen
Ik weet niet wat dat is in de zin dat het betekent een ding voor de ene en iets anders voor een andere. Het begrijp "scherp" heeft een objectief betekenis en is niet een kwestie van discussie. Misschien vlijmscherp betekent "scherp genoeg" wat een uiterste subjectief begrijp is.
Vlijmscherp is maximaal scherp. Of scheermes scherp. Scherp is bij mij een subjectief begrip.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Vlijmscherp is maximaal scherp. Of scheermes scherp.

Dat lijkt me sterk. Haren van je arm afscheren kan met scherp, daar heb je geen 'scheermesscherp' voor nodig. De meeste mensen die 'scheermesscherp' roepen hebben geen idee hoe scherp een scheermes (klapmes / cutthroat razor) eigenlijk is. Met een maximaal geslepen scheermes kun je een vrijhangende haar (daarvoor heb je wel lang genoege haren voor nodig) doorsnijden... For the record: het is mij nog nooit gelukt om mijn scheermessen zo scherp te slijpen...
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Er is een langere lijst van subjectieve testen waaraan niemand voldoet:
whittle hair (take a free standing hair and slice it along its length without cutting through it)
cut hair backwards above the skin
slice and push cut newsprint
~ paper towel
~ toilet paper

Het sumum zou wc papier zijn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.