Tormek, Jet, Worksharp, Creusen, of .....

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Prima slijpmachine, ik heb eenzelfde model. Echter minder geschikt om beitels en schaafbeitels mee te slijpen.
Het toerental is daar te hoog voor, dit zorgt dat je staal te heet wordt en zal ontladen.
Ik gebruik de machine voornamelijk om gereedschap dat in een nieuwe hoek of vorm geslepen moet worden grof op maa te maken. wel elke 10-20 sec je gereedschap even af laten koelen in een bakje met water.

Succes met je zoektocht


Ik sta op het punt een tweedehands slijpmachine aan te schaffen, maar ik weet niet of dit nou geschikt is of niet. Had met de zoekfunctie al uitgevonden dat een brede witte steen prettig is, en dat Creusen een goed merk is maar weet niet of dit type ook geschikt is. Doel is om vooral schaafbeitels en houtbeitels te slijpen.

Iemand een idee?
 
A

Athanor

Guest
Ik heb de langzaam draaiende Creusen, een uitstekende machine. Maar deze machine is ook goed, je moet er echter met beleid mee omgaan bij beitels slijpen, niet hard op de steen drukken, deze regelmatig opschonen en de beitel tijdig koelen in een bak water. Zo maken dagelijks hele volksstammen hun beitels vlijmscherp!! Goede investering dus.


Fons
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ondertussen heb ik het advies van Roeland opgevolgd, mede ingegeven door het feit
a. dat je er geen buil aan kunt vallen
b. De verkoper van Jet ook in eerste instantie een hapering had en zich afvroeg of ik niet beter met een steen kon slijpen (lag ook aan mijn vraagstelling, maar prima informatie dus wat reden geeft om ooit eens terug te gaan)

dus mij voor €12 een Ferm op de kop getikt en vanuit Arnhem (onder andere) een witte slijpsteen laten komen.
image.jpg

Zoals jullie kunnen zien de steen al wel gemonteerd, maar geen gelegenheid meer gehad om uit te proberen. Ik heb inmiddels wel gezien dat de steun niet in een hoek is te verstellen. Daar moet ik dus nog iets op verzinnen, wellicht met een hint vanuit Friesland. Ik wacht dus op en filmpje en een hint :rolleyes:
Naast de witte steen, mij ook een Arkansas steen aangeschaft. Ook deze moet nog (na de film) worden ingeweid. Hopelijk vind ik binnenkort weer wat tijd.

Wordt vervolgd...........
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Dank voor jullie adviezen, heb toch deze machine gekocht. Langzaam draaiende machines van Creusen worden zo te zien niet zoveel aangeboden op Marktplaats, en als ze al worden aangeboden zijn ze toch een stuk duurder en mijn budget is maar beperkt. Als 't niet bevalt kan ik 'm altijd weer verkopen. Ik zal voorzichtig slijpen, en een bak water erbij zetten om te koelen. Ik begin gewoon met de beitels die nu toch onbruikbaar zijn (bolle vouw), dan kan het alleen maar meevallen ;)
 
A

Athanor

Guest
Als je nu nog een mooie wetsteen hebt zoals een Belgisch Brok (coticule) dan heb je de beitels in no-time scherp!


Fons
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik heb nu een combinatie watersteen (1000/6000) van baptist, maar op deze steen valt geen goed resultaat te behalen vind ik. Polijst wel aardig op de 1000 kant, op de 6000 kant ontstaat er weer een krassenpatroon. Daarom pak ik nu alleen de 1000 kant, en wet ik vervolgens af met Flexut gold. Dan zijn ze vlijmscherp. Moet je wel zeggen dat het afwetten stukken makkelijker gaat nadat ze zijn geslepen met een holle vouw.
Hoef nu ook niet zo bang meer te zijn dat ik een spijkertje raak, eerst betekende dat een onbruikbare beitel aangezien slijpen uit de hand mij niet lukte. Heb nu dus weer 8 bruikbare beitels in plaats van 4 :) Morgen zijn de schaafbeitels aan de beurt, alle schaven heb ik tweedehands gekocht dus sommige beitels hebben nog wat aandacht nodig.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik heb nu een combinatie watersteen (1000/6000) van baptist, maar op deze steen valt geen goed resultaat te behalen vind ik. Polijst wel aardig op de 1000 kant, op de 6000 kant ontstaat er weer een krassenpatroon. .

Vreemd,normaal zou de zachtere en grovere 1000 steen een kraspatroon geven en de veel hardere 6000 steen juist polijsten. Slijpt de 1000 kant wel veel sneller? Zo niet, dan kan het zijn dat de aanduiding op de steen fout is. Anders zou ik Baptist even benaderen, je hebt betaald voor iets wat niet doet wat het zou moeten doen. Mijn ervaring met Baptist is dat ze daar absoluut niet moeilijk over doen.

Edit:
Lees net dat de beitel vlijmscherp wordt na slijpen op de 1000 steen en wetten met flexcut. Dat zou zo'n beetje hetzelfde zijn als de stap van schuurpapier korrel 120 naar 400 of zo. Je slaat dan erg veel stappen over. Dat versterkt mijn vermoeden dat de aanduiding op de steen foutief is.
 
Laatst bewerkt:

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Vreemd,normaal zou de zachtere en grovere 1000 steen een kraspatroon geven en de veel hardere 6000 steen juist polijsten. Slijpt de 1000 kant wel veel sneller? Zo niet, dan kan het zijn dat de aanduiding op de steen fout is. Anders zou ik Baptist even benaderen, je hebt betaald voor iets wat niet doet wat het zou moeten doen. Mijn ervaring met Baptist is dat ze daar absoluut niet moeilijk over doen.

Edit:
Lees net dat de beitel vlijmscherp wordt na slijpen op de 1000 steen en wetten met flexcut. Dat zou zo'n beetje hetzelfde zijn als de stap van schuurpapier korrel 120 naar 400 of zo. Je slaat dan erg veel stappen over. Dat versterkt mijn vermoeden dat de aanduiding op de steen foutief is.

Tja, ik snap er ook niks van. De witte 6000 kant is zachter, laat een krassenpatroon achter maar lijkt meer materiaal af te nemen dan de 1000 kant die harder is en minder materiaal afneemt. Ik heb baptist toen nog gebeld, ze vonden het een beetje vreemd maar konden niet geloven dat deze steen foutief zou zijn, omdat ze anders wel vaker van dit probleem zouden hebben gehoord. Even langsgaan is ook niet echt een optie want baptist is voor mij erg ver weg, en ik had toen ook dermate weinig ervaring om goed te beoordelen of de steen niet goed was. Ik dacht in eerste instantie ook dat de aanduiding misschien foutief zou zijn maar de kleuren kloppen ook niet, normaal moet de witte kant een fijner resultaat geven dan de bruine 1000 kant. Op een gegeven moment begon ik echt aan mijzelf te twijfelen, heb het toen een beetje opgegeven met die steen want ik kreeg niks scherp, maakte niet uit welke kant ik gebruikte. Uiteindelijk heb flexcut gold gekocht. Daarmee krijg ik een aardig resultaat, als je goed kijkt zie je nog wel hele lichte krasjes in de polijstlaag maar de beitels worden wel scherp genoeg om te scheren, snijden ook zonder veel moeite door kopshout. 'T is allemaal een beetje omslachtig maar ik ben al blij dat ik nu tenminste scherp gereedschap heb!
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Natuurlijk! De bruine 1000 kant is dusdanig hard dat er geen polijstpapje ontstaat, vlakken is ook geen doen. Op de witte 6000 kant ontstaat wel een soort smurrie, niet veel maar een beetje. Maar deze kant laat juist een krassenpatroon achter, wat mij niet de bedoeling lijkt bij korrel 6000.
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Zolang er maar wel wat van de steen(gruis) afkomt tijdens het wetten op de 1000 grit zijde is het goed.
Dat 6000 niet tot een spiegel polijst is goed mogelijk.
De ene 6000 is de andere niet, 6000 kan ook een wetsteen zijn dan zal je een patroon blijven zien.
Als het een polijststeen is zou je natuurlijk een (licht) spiegelende oppervlakte moeten krijgen.

Overigens nooit met de 1000/6000 van baptist gewerkt maar in de winkel maakte deze niet echt een goede indruk op mij.
Wel tevreden met de diamant 400/1000 en de ca 4000 blauwe natuursteen (vooral op div messen gebruikt)
 
Laatst bewerkt:

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik begin toch overtuigd te raken dat de aanduiding gewoon niet goed is. De 6000 kant neemt veel materiaal af en laat een krassenpatroon achter, de 1000 kant polijst en neemt nauwelijks materiaal af. Dus voortaan gewoon eerst de zogenaamde 6000 kant gebruiken, daarna de 1000 kant en dan gaat het goed.
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Ik heb dit draadje met belangstelling gevolgd en heb - mede na het lezen van wat reviews her en der - afgelopen weekend toch maar besloten om een Tormek (T4) te bestellen. Ik had ook weinig lol aan het met de hand slijpen (en ben daar in alle eerlijkheid ook geen ster in...). Vandaag geleverd en even kort uitgeprobeerd of alles erbij zit en de boel werkt (ja dus). Morgen eens aan de gang met te trachten m'n beitels weer eens op orde te krijgen; de meeste zien er momenteel uit alsof ze meer voor steen dan voor hout zijn gebruikt :cool:.
Zal binnenkort nog wel even een korte reactie schrijven hoe e.e.a. bevalt.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Ik ben er nog niet aan toe gekomen om mijn aankopen uit te proberen. Toch maar weer eens tijd vinden om de garage in te duiken.......
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Ik ben er nog niet aan toe gekomen om mijn aankopen uit te proberen. Toch maar weer eens tijd vinden om de garage in te duiken.......

Vanmorgen dus maar eens voor gaan zitten...
Na wat probeersels op een oude beitel om een beetje gevoel te krijgen hoe e.e.a. het beste werkt aan de slag met mijn courante beitels. In het kort: een verademing vergeleken bij m'n gestuntel tot nog toe! Het nam ongeveer 15 min per beitel om ze netjes te krijgen; ik heb ze (voorlopig?) allemaal op 25 graden geslepen; dit ingegeven door de gebruiksaanwijzing bij de Tormek. Ik moet eerlijk toegeven dat ik me nu pas echt bewust werd van hoe ik tot nog toe m'n beitels had verwaarloosd; er waren er geen 2 gelijk vwb slijphoek, en een aantal waren dusdanig vuil dat ik ze eerst schoongemaakt heb voordat ik ze kon/wilde slijpen. Het hele setje (ik heb er 8 die met regelmaat worden gebruikt) hangt er nu weer netjes en vooral scherp bij.
De Tormek en bijbehoren werken zoals verwacht: gewoon een heel fijn stuk gereedschap om mee te werken. Ook het bijgeleverde handboek staat vol met nuttige tips en informatie. Al met al een aanrader; 320 euro (incl verzendkosten) is natuurlijk niet echt een koopje, maar zoals zo vaak met goed gereedschap: wel degelijk de moeite waard.

Groet, Erik
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ja, ik ben inmiddels ook overtuigd van het feit dat ik met de woodstar niet verder ga komen dan net aan scherp genoeg.. Dus ik ben maar begonnen met sparen voor een Jet.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Bedankt voor je bevindingen Erik. Is er nog een reden waarom je voor Tormek hebt gekozen in plaats van Jet, creusen of worksharp?
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Bedankt voor je bevindingen Erik. Is er nog een reden waarom je voor Tormek hebt gekozen in plaats van Jet, creusen of worksharp?

Voornamelijk vanwege de reviews, uitbreidbaarheid en de reputatie dat je hiermee een stuk kwaliteitsgereedschap in huis haalt. Ik vergelijk het maar een beetje met de 3 decoupeerzagen die ik versleten heb, voordat ik besloot (20 jaar geleden) een Festo te kopen... die draait nog steeds naar behoren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.