Toog

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Hoi,

Twee jaar geleden ben ik druk bezig geweest met het bouwen van een schutting, zie hier (niet zo'n beste foto):
10526077_10152675802197009_3745246333120566863_n.jpg

Nu wil ik boven de deur een toog maken.
(foto van google maps)
Screen Shot 2014-10-17 at 21.55.40.jpg

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Merantie balk pakken, in van 4 stukken 1 toog maken?

Gr,

Bjorn
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Maar hij is wel serieus...

Afijn, je kan inderdaad uit kortere delen maken, deze onder een hoek zagen en dan rondfrezen. Ik zal wel eerder voor 6 stukken gaan dan vier, minder materiaal verlies. Best eerst een tekening 1:1 maken en dan kan je precies je kopmaat bepalen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Is dat wel een houten constructie op die foto? Daarbij lijkt het mij nogal dik om gefreesd te kunnen worden in één stuk massief.
Als het toch geverfd moet worden dan kan je het maken uit buiten multiplex, ofwel van twee massieve bogen die je samenstelt uit 4-6 delen aan elkaar verbonden, en die met elkaar verbonden worden door meerdere dunne lagen massief die je kan buigen.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Mal maken, Mengsel ingieten 3 delen kiezel, 2 delen zand en 1 deel cement, met ijzer erin.... Als het toch geverfd moet worden

Op die basisgedachte verder werken?

Waarschijnlijk heel erg grof en ongepast op dit forum....
 

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
Is het een idee om een plaat watervastverlijmd multiplex in gewenste vorm te verzagen x 10 ofzo, deze delen vervolgens verlijmen of op een andere manier aan elkaar bevestigen. Goed schuren en in de verf?
 

WR1944

Oud hout
Er zijn diverse die naar Rome leiden. Je kan de boog in lagen maken uit segmenten die je in verband samen lijmt. Teken de vorm 1:1 op papier (boog of ellips), zaag segmenten (6 of 8 per laag), lijm die samen en versterk dat met potschroeven (Kreg-stijl), maak een mal in multiplex, frees elke laag volgens de mal en lijm voldoende lagen met steeds een versprongen lijmnaad samen. Zo krijg je een sterke boog. De namaak sluitsteen kan je dan om de boog formeren. Als je van één laag aan beide zijden een pen laat uitsteken kan je dat gebruiken om de boog op de pilaren te bevestigen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Mal maken, Mengsel ingieten 3 delen kiezel, 2 delen zand en 1 deel cement, met ijzer erin.... Als het toch geverfd moet worden

Op die basisgedachte verder werken?

Waarschijnlijk heel erg grof en ongepast op dit forum....
Nee hoor, precies in mijn straatje.. :) 1-2-3 beton.. Zoals vroegâh.. ijzer is alleen nodig waar de boog op de pilaren rust. Het mooie van een boog is dat er nauwelijks trekkrachten op komen te staan. Maar zo'n boog gaat best wat wegen en de vraag is of je dat wil. En het is link om zo'n constructie te maken als je niet goed weet wat je doet.. Tikkie teveel water om het lekker verwerkbaar te maken kan erg ten koste gaan van je sterkte en de cohesie van je mengsel. En dan kan ik nog wel wat bezwaren bedenken...

maar goed, BOT..
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Als we dan toch van het hout af gaan kan je hem ook van piepschuim maken en die met een mortel met vezels bekleden. Dan wordt die niet zo zwaar ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.