Tong/Groef frees zoals bij underlayment platen

deLigna

Nieuw lid
15 apr 2012
3
0
Is er een tong/ groef frees met hetzelfde profile als bij underlayment platen (zie foto)?

Ik kom alleen rechte tong/ groef frezen tegen.
Mag als bovenfrees of voor freeskop.
Ik wil platen rondom met dit profiel maken

Thanks, Eric
 

Bijlagen

  • Underlayment tong-groef.jpg
    Underlayment tong-groef.jpg
    40,2 KB · Weergaven: 23

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Als je een freeskop hebt voor flury messen, kan je een set hardmetalen messen laten maken. Hou er wel rekening mee dat de profilering van underlaymentplaten ook niet standaard is. Als ze van een andere fabrikant komen is profiel meestal net anders.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.772
741
Enschede, Twente
Dit ga je volgens mij liever niet met een gewone freesmachine doen, niet in 1 keer tenminste. Een freesmachine (tafel) met 30 mm as is de oplossing. En daarvoor zijn de geschikte freeskoppen legio.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.703
2.570
Gaanderen
Bert met schijffrezen en een zware bovenfrees kan het wel. Ik heb net een behoorlijk aantal meters voorzien van een 45 graden hoek Weliswaar 18mm zwart mdf maar dat was geen enkel probleem. De groef zou ik echter niet in een keer frezen maar de plaat de tweede keer omdraaien dan zit ie altijd in het midden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.703
2.570
Gaanderen
dat gaat dus niet,de meeste platen hebben een assymetyrische groef en veer, dit omdat de platen een voor en achterkant hebben.
Ik zou niet weten waarom niet. Met een asymetrischegroef moet je wel de boven en onderkant afzonderlijk frezen. En de afstand opnieuw instellen. Ik heb dat setje van hiertebreeddaartelang (bovenstaandepost) ook maar die gebruik in bijna nooit. Perfect afstellen kost tijd. Ik vergeet altijd het malletje te bewaren. Mijn setje is van rvsargenturen (bij baptist te koop) en dat is nogal een prijsverschil met die van ecotools. Ik heb ze nog over van mijn winkel en ze hebben een veel betere standtijd. Die van ecotools kost als set 35 euro ex verzendkosten
dat setje van rvsargenturen bijna 200 euro. Die van cmt zijn wel goedkoper.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.