Tong en Groef in Douglas planken frezen

ArnoldN

Nieuw lid
19 feb 2021
11
0
Hallo, nieuweling hier!
Graag advies,
ik heb Douglas planken van 27mm dik, 200mm breed en 3meter lang. Daar wil ik een deur voor en stal van maken en de planken verbinden met tong en groef, messing en groef. Ik kan niet vinden welke frees ik kan gebruiken voor deze dikte hout. Ik kan een Festool Q10 lenen en wil die daarvoor
gebruiken.
De ruimte tussen de planken heb ik liefst zoals bij channelsiding dus brede kanaalachtige groeven.
Iemand die mij kan adviseren wbt de frees die ik zou kunnen gebruiken?
Dank alvast!
Groet Arnold
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Dat lijkt me niet de aangewezen freesmachine . Denk dat je meer aan een spilfrees met aanvoerautomaat moet denken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.160
1.957
Klein-Brabant, Vlaanderen
je hebt een 'groef messing frees' nodig
zo'n type
maar gaat slechts tot 22 dik
akkoord met @chevy66
die of 1010 is voor kleine werkjes
voor die afmetingen heb je een stationaire frees met aanvoerder nodig
als het voor een stal is, dan kan je de planken in 45° zagen en laten overlappen
alternatief is om er gewoon een groef in te trekken + een losse veer te plaatsen
deze groef kan je wel met die of 1010 aan
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Het kan ook met een normale groeffrees, maar dan moet het in meerdere werkgangen.

Het mes maak je door met de geleider aan beide kanten van de plank (boven en onderkant) aan de kant waar deze moet komen het benodigde materiaal weg te frezen.
Voor de groef heb je een groef- of schijffrees nodig.

Het is wel meer meten en precies werken, maar het is dan mogelijk met een normale bovenfrees. Maar ik geef toe, makkelijk is anders. Je zult per groef/tand ook in meerdere keren (kleine stappen) moeten frezen omdat het anders teveel wordt voor de frees.
Beter is inderdaad een stationaire frees of zware bovenfrees ingebouwd in een freestafel. Dan kan je een zwaarder freesbt gebruiken zoals hierboven al getoond.

Hier een link naar een willekeurige groeffrees en schijffreesset. Kijk ff welke combinatie van frezen (evt losse schijffrezen met opnamespil) past voor je.


 

ArnoldN

Nieuw lid
19 feb 2021
11
0
Dank jullie voor het denkwerk en advies!
Dan is er nog de mogelijkheid dacht ik van een sleuf te zagen over de lengte van de planken met een zaagtafel en een losse veer daarin ter dikte van het zaagblad.
Graag jullie mening.
 

ArnoldN

Nieuw lid
19 feb 2021
11
0
Tussen haakje het is een Festool 1400 die ik kan gebruiken. Het idee van sleuf maken met zaagtafel laat me niet los.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Ik denk dat het niet zoveel uit maakt. Zaag tafel kan de sleuf in 1 keer op de juiste diepte maken, maar je moet meerdere keren naast elkaar zagen om de juiste breedte te krijgen (of een dado zaagblad hebben maar die zijn in Europa niet zo veel voorkomend en behoorlijk aan de prijs).
Met de frees heb je in 1 keer de juiste breedte maar zal je waarschijnlijk meerdere keren moeten frezen om de diepte te halen.
Dus wat sneller is hangt vooral af van welk gereedschap je tot je beschikking hebt m.i.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Waarom persé tong en groef? Als je een sponning op beide kanten van de planken maakt, zodat ze elkaar overlappen, krijg je hetzelfde effect, alleen met minder gedoe. Als je de sponning op de ene kant breder maakt dan de andere kant, krijg je hetzelfde effect als channelsiding.
Een tong en groef voegt weinig meer stevigheid toe dan sponningen omdat je de planken toch wel goed vastzet op beide zijden.
 

ArnoldN

Nieuw lid
19 feb 2021
11
0
Ja Jelmer daar heb ik aan gedacht maar is tong en groef of gleuf met losse veer niet meer wind/weerdicht dan channelsliding? Het hout hoeft maar iets te werken lijkt mij en er ontstaat een kier?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Ik denk dat dat wel meevalt. Als je je planken goed vastzet, en de sponning breed genoeg maakt, dan is dat genoeg dicht. Ik denk wel dat een tong en groef iets meer winddicht zal zijn, omdat je eigenlijk een extra barrière maakt.
Maar heel veel verschil zal het niet zijn.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Het is de bedoeling dat je het water buiten houdt. Je wil juist luchtcirculatie hebben. Het winddicht maken doe je met de wand achter de planken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.160
1.957
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik heb Douglas planken van 27mm dik, 200mm breed en 3meter lang. Daar wil ik een deur voor en stal van maken en de planken verbinden met tong en groef, messing en groef
jouw pret wil & mag ik niet bederven
wil je in het hout verder gaan, dan is dit een goeie oefening
is dit een bijna eenmalige operatie & wil je het snel en op de ideale manier uitgevoerd krijgen, dan kan dit best bij een collega die een stationaire frees + bijhorende mesjes heeft
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.575
Gaanderen
k ben het eens met Zotvanhout dat is de snelste oplossing. Toch is er best nog een andere oplossing. Zet de Of 1400 onder een plaat en maak er een freestafel van. Maak een haakse hoek als geleider en zet er een rechte stift frees in. Je kan nu met proefstukken gaan afstellen. Wel zorgen dat alles goed aangedrukt word. De groef kan je frezen met een kleinere frees dan de messing maat. Je doet je plank er dan andersom door en de groef zit altijd in het midden.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.027
368
Alphen aan den Rijn
Het makkelijkste lijkt mij ook met een dubbele groef en dan een veer er in , eventueel met lijm .
Ik heb nog een paar profielschaven messing en groef , mocht je niets kunnen vinden .

Groeten Willem
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.