Toleranties Hammer K3 zaagtafel

AdWW

Nieuw lid
6 apr 2021
8
10
Waalre
Ik heb sinds kort een Hammer K3 zaagtafel. Nu blijkt dat er een dip zit in de gietijzeren tafel van 0.4mm, waardoor uitlijnen van de roltafel met de gietijzeren tafel niet lukt volgens de Felder monteur die langs geweest is. Iemand enig idee wat de specificaties van de vlakheid van de gietijzeren tafel zijn? Ik kan ze nergens vinden en van Schoonhoven is nog niet met gierende banden het probleem op komen lossen, maar blijft maar in conclaaf met Felder Oostenrijk hierover. Toleranties zwart op wit kunnen de discussie wellicht wat versnellen.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.234
651
Noord-Veluwe
Ik weet niet of ik het document zo naar je toe mag sturen qua intellectueel eigendom, dus doe ik het even op de alternatieve "veilige" manier.

Als je kijkt op het forum van de Felder Owners Group onder het kopje "Files", dan vind je een PDF met daarin aanwijzingen over het opbouwen en afstellen van Hammer machines ("Hammer Machine Setup Guide.pdf"). Daarin worden ook toleranties genoemd. Wat mij betreft zou iedere eigenaar van Hammer machines dit document moeten kennen, want het is super bruikbaar! Je moet wel lid worden van het forum om bij het doucment te kunnen, maar dat is gratis, dus verder geen probleem.

Zie https: // groups.io/g/felderownersgroup/files/Manuals%20&%20Drawings /Hammer%20Machine%20Setup%20Guide.pdf

Ik heb de URL een beetje moeten mishandelen, want anders word je naar de login pagina doorgestuurd.

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.165
442
Sinds kort? Maar dus nieuw gekocht, blijkbaar? En waarom wil de monteur uitlijnen aan de hand van de gietijzeren tafel? Omdat dat nu eenmaal zo voorgeschreven is?

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij gaat het uiteindelijk er om dat de roltafel goed is uitgelijnd ten opzichte van het zaagblad. Daarbij snap ik niet helemaal dat een dipje zoveel roet in het eten kan gooien, voor het uitlijnproces. En tenslotte denk ik: vul dat dipje met stroken afplaktape tot een kleinere afwijking, zodat de procedure wel gevolgd kan worden.

• Leuk
Waarderingen: Yozu

AdWW

Nieuw lid
6 apr 2021
8
10
Waalre
Sinds kort? Maar dus nieuw gekocht, blijkbaar? En waarom wil de monteur uitlijnen aan de hand van de gietijzeren tafel? Omdat dat nu eenmaal zo voorgeschreven is?

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij gaat het uiteindelijk er om dat de roltafel goed is uitgelijnd ten opzichte van het zaagblad. Daarbij snap ik niet helemaal dat een dipje zoveel roet in het eten kan gooien, voor het uitlijnproces. En tenslotte denk ik: vul dat dipje met stroken afplaktape tot een kleinere afwijking, zodat de procedure wel gevolgd kan worden.
Ik heb hem nieuw gekocht inderdaad. Ik wil gewoon een tafel die binnen spec is. Als dat 0.4mm is, dan moet ik het ermee doen. Maar als die veel lager is (en de monteur vermoedde dat), dan wil ik gewoon een degelijke oplossing. De machine was duur genoeg.

AdWW

Nieuw lid
6 apr 2021
8
10
Waalre
Ik weet niet of ik het document zo naar je toe mag sturen qua intellectueel eigendom, dus doe ik het even op de alternatieve "veilige" manier.

Als je kijkt op het forum van de Felder Owners Group onder het kopje "Files", dan vind je een PDF met daarin aanwijzingen over het opbouwen en afstellen van Hammer machines ("Hammer Machine Setup Guide.pdf"). Daarin worden ook toleranties genoemd. Wat mij betreft zou iedere eigenaar van Hammer machines dit document moeten kennen, want het is super bruikbaar! Je moet wel lid worden van het forum om bij het doucment te kunnen, maar dat is gratis, dus verder geen probleem.

Zie https: // groups.io/g/felderownersgroup/files/Manuals%20&%20Drawings /Hammer%20Machine%20Setup%20Guide.pdf

Ik heb de URL een beetje moeten mishandelen, want anders word je naar de login pagina doorgestuurd.
Bedankt, ik ga het document bestuderen

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.234
651
Noord-Veluwe
Ja, ik eigenlijk ook wel. Ik wil volgend jaar het een en ander gaan upgraden van Hammer naar Felder (zodra mijn nieuwe werkplaats klaar is). Maar als de service in Barneveld inmiddels wat al te beroerd is geworden, dan moet ik maar eens gaan nadenken over een ander merk. Ik was eigenlijk blind van plan om bij Felder te blijven, zonder überhaupt na te denken over een ander merk. Ik ben eerlijk gezegd vaak nogal merkloyaal en daardoor soms minder kritisch dan zou mogen. Maar dat kan natuurlijk ook tegen je gaan werken. Dit is daarom best een mooi geval om te volgen voor mij.

AdWW

Nieuw lid
6 apr 2021
8
10
Waalre
Er komt over een tijdje opnieuw een monteur (de “hoofdmonteur” zoals ze het zelf noemen) die gaat proberen het probleem te verhelpen. Ik zal jullie op de hoogte houden van wat daar uitkomt.

• Leuk
Waarderingen: hdv en Willem11

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Ja, ik eigenlijk ook wel. Ik wil volgend jaar het een en ander gaan upgraden van Hammer naar Felder (zodra mijn nieuwe werkplaats klaar is). Maar als de service in Barneveld inmiddels wat al te beroerd is geworden, dan moet ik maar eens gaan nadenken over een ander merk. Ik was eigenlijk blind van plan om bij Felder te blijven, zonder überhaupt na te denken over een ander merk. Ik ben eerlijk gezegd vaak nogal merkloyaal en daardoor soms minder kritisch dan zou mogen. Maar dat kan natuurlijk ook tegen je gaan werken. Dit is daarom best een mooi geval om te volgen voor mij.
Het enig jammere aan Felder is Barneveld.....

• Leuk
Waarderingen: Scheppie

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.234
651
Noord-Veluwe
Ik heb ze tot voor kort nooit nodig gehad, want mijn machines werkten altijd naar behoren. Uiteraard bestelde ik af en toe een accessoire of zaagblad via de webshop, maar dat was het. Maar mijn zaagtafel is na een recent transport niet meer haaks en ik krijg heel vreemde resultaten als ik zelf probeer de boel opnieuw af te stellen. Geen idee waarom, maar er zit weinig logica in wat mijn meetklokken laten zien. Vandaar dat ik ze maar eens gevraagd heb om hulp. Geen reactie. Nul comma nul. Nada, nakkes, niks niet. Ook niet na meerdere pogingen. Vandaar dat ik dit draadje met meer dan gemiddelde belangstelling volg.

Merkentrouw is OK, maar niet tot het bittere einde. Wie weet moet ik toch maar eens gaan informeren naar het niveau van de service bij andere merken. SCM misschien?

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.338
354
Heelsum
Ik kreeg mijn Felder Lintzaag nieuwe geleverd met flinke deuken in het onderstel. Moest aardig mijn best doen om iemand langs te krijgen uit Barneveld. Ze wilden een bus verf opsturen. Na aanhoudend geklaag dat ik echt niet akkoord ging kwa er iemand lang die de ergste deuken eruit geslagen heeft met een hamer en toen alles bij gespoten. Eigenlijk natuurlijk helemaal van de zotten dat dat de oplossing is als je een flink bedrag betaald. Maar die gasten zijn zo donders moeilijk. Tijd voor een echte klantgerichte dealer in nederland. Dan moeten ze concurreren en dan kunnen ze er beter meteen mee stoppen in Barneveld.

• Leuk
Waarderingen: Emilio

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Ik kreeg mijn Felder Lintzaag nieuwe geleverd met flinke deuken in het onderstel. Moest aardig mijn best doen om iemand langs te krijgen uit Barneveld. Ze wilden een bus verf opsturen. Na aanhoudend geklaag dat ik echt niet akkoord ging kwa er iemand lang die de ergste deuken eruit geslagen heeft met een hamer en toen alles bij gespoten. Eigenlijk natuurlijk helemaal van de zotten dat dat de oplossing is als je een flink bedrag betaald. Maar die gasten zijn zo donders moeilijk. Tijd voor een echte klantgerichte dealer in nederland. Dan moeten ze concurreren en dan kunnen ze er beter meteen mee stoppen in Barneveld.
Die concurrentievervalsing is echt de pest. Ik was er na mijn recentelijke poging om een VVD te kopen al heel snel weer klaar mee. Doodzonde van het merk Felder dat men dit niet breder in de markt zet, want dan is service echt een factor. Maar alles voor de pricefixing, het is echt Festool 2....
Enige voordeel is dat de afschrijving heel beperkt blijft, maar dat verandert niet als ze wél hun best zouden doen....

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.234
651
Noord-Veluwe
Wim, ik moet toegeven dat ik nu eens een nadeel ondervind van mijn eigen eigenwijsheid. Ik zit niet op sociale media (Signal is zo'n beetje de enige uitzondering). Heb een pl#$%^hekel aan alles wat met Facebook te maken heeft (overblijfsel van mijn werkleven) en vind het vaak ook zonde van mijn tijd. Helaas zijn dat wel de meest populaire kanalen. Ditmaal had het inderdaad wel een goed medium voor dit soort zaken geweest. Dat moet ik wel erkennen.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.234
651
Noord-Veluwe
Nou, dat was een positieve verrassing! Hierboven mopperde ik een beetje dat ik geen contact kreeg met Felder/Barneveld, ondanks meerdere pogingen. Geen idee wat er toen is misgegaan, maar gisteren kreeg ik de vraag wat er precies mis was.

Door drukte aan zowel hun kant als mijn kant duurt het even, maar er gaat een monteur komen die mijn machine na kan lopen. Daar wordt ik dan toch weer blij van. Dat wilde ik dan ook graag even kwijt. Het is immers makkelijk mopperen, maar dan is het ook wel zo netjes om het ook te vertellen wanneer er wat positiefs te melden valt. Toch?

Hopelijk komt het straks toch weer goed met zowel mijn eigen machine als met die van de starter van dit draadje. (Excuus aan @AdWW voor het kapen van dit draadje voor deze update.)

• Leuk
Waarderingen: rmenkveld en mink

AdWW

Nieuw lid
6 apr 2021
8
10
Waalre
Nou, vandaag is de "hoofdmonteur" op bezoek gekomen. Zonder al teveel moeite heeft hij de boel goed afgesteld. Het teveel aan kromming in de gietijzeren tafel kreeg hij er goed uitgedraaid. Een werktuigbouwkundige vriend van me had er ook al even aan gerekend en voorspeld dat het zou moeten lukken om het eruit te draaien. Dus het lijkt allemaal met een sisser af te zijn gelopen. Er bleek overigens wel meer niet goed afgesteld door de eerdere monteur wat nu gefixt is. Nu ook onderhoudsinstructie gekregen, welke bij oplevering van de machine ook niet gegeven was en die deze monteur standaard geeft. Wie je komt helpen lijkt dus nogal wat uit te maken...

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.234
651
Noord-Veluwe
Fijn dat jouw machine nu goed is afgesteld. (y)

Ze komen bij mij over 3 weken langs. Hopelijk is dat dan dezelfde of een net zo capabele monteur. Het zou wel fijn zijn om weer met vertrouwen in de machine aan de slag te kunnen. Kan ik voor de feestdagen nog wat cadeautjes voor deze of gene maken. Voor nu gebruik ik de TSO 90° en parallelle aanslagen nog maar even. Nog even geduld hebben...

• Leuk
Waarderingen: rmenkveld

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.234
651
Noord-Veluwe
Even een korte en vooral ook positieve update: er is vandaag een monteur van Felder NL langs geweest en die heeft een paar uur gestoeid met mijn machine. Het was een jonge gast, maar hij wist duidelijk waar hij het over had. Er bleken inderdaad wat eigenaardigheden in de afstelling te zitten. Die zijn er nu uit en hij doet het weer zoals je zou mogen verwachten. Ik ben in ieder geval blij met de service die ik vandaag heb mogen ontvangen. Dat mag dan ook wel eens vermeld worden, vind ik.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.