Toffelzaagjes

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Net terug van Caspar, waar ik samen met Jan de Haan een korte zaagslijp instructie gekregen heb. Dat was nou eens ontzettend leuk! Tot nu toe heb ik zelf altijd maar wat aan gerommeld, maar het is ten eerste leuk, ten tweede leerzaam, om bij een echte houtbewerker over de schouders te kunnen kijken.

Caspar is een toffe gozer en een fontein van kennis, moeizaam in bedwang gehouden :lol:
Dus als hij weer eens een cursusje geeft, dan kan ik dat alleen maar aanraden.
 
D

Dulcimer

Guest
Ik zelf heb op het internet nagezocht hoe zagen gevijld en gezet werden. Ik heb een oude zaagzettang via marktplaats gekocht en de driehoekige vijlen had ik nog. Alhoewel ik de techniek nog niet helemaal beheers sta ik verrast van het resultaat; de zaag is snel en blijft langer scherp dan ik dacht. Voor mij hoeft de handel niet meer aan te komen met wegwerpzagen met geharde punten; ik neem die nooit meer. Ze zijn ondanks de harde punten snel bot en kunnen dan alleen nog maar naar de milieustraat richting metaalcontainer, het vijlen en zetten van de ouderwetse zagen ( gelukkig worden ze nog nieuw gemaakt, maar tweedehands zijn prima Disston en Engelse zagen te koop) is vrij snel gedaan en loont zich beslist de moeite, ook al omdat je de zetting kunt aanpassen aan je eigen wensen/ eisen m.b.t. de gewenste werking van de zaag.
Wat betreft de tegenwoordig alom geroemde Japanse zagen; daarvan was ik tot voor kort ook een overtuigd voorstander maar zie nu wel hun tekortkomingen; tanden breken snel af, blad knikt gemakkelijk ( blijvend) bij grof werk, handgrepen zijn gemaakt op Japanse handen maat extra small, de bamboe omwikkeling van het handvat schuurt als je niet oppast langs de knokkel van je duim; voor het fijne werk zal ik ze nog gebruiken maar ga verder over op de Europese ongeharde zagen.
Groet,
Frans
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Voor het fijne werk heb ik dit weekend een bouwmarktzaag omgebouwd.
Eerst was het dit:


En nu is het dit geworden:


Hij is nu iets korter geworden, 24 cm zaagblad, en smaller. Ik heb er 16tpi tandjes opgezet. Het handvat is van een stukje noten. Het model is gecopieerd van de website http://www.toolsforworkingwood.com/. De Gramercy 12" carcase saw kit heeft een beschrijving waar alles in staat. Je kunt ook die kit kopen natuurlijk, niet eens zo'n gek idee. Ik zou toch wel eens graag in die winkel rondsnuffelen.

Japanse zagen heb ik hoegenaamd geen ervaring mee. Ik heb een goedkope trekzaag en die doet het best lekker. Alleen jammer dat er al een stuk of 4 tanden uitgebroken zijn.

Als je met westerse zagen wilt werken dan zul je moeten leren zagen slijpen. Er is eigenlijk geen andere uitweg. Ook al koop je een gloednieuwe perfect Lie Nielsen zaag, hij wordt toch een keertje bot. En de zagenslijperijen die her en der zitten zijn niet meer ingesteld op handzagen.

Attached files
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Wauw Seek, wat is dit schitterend! :eek: :eek: :eek: Dit vind ik nou echt mooi. Hier houd ik zelf ook van, van die oude tweedehands spullen oplappen tot ze er weer prachtig uit zien. Die zaag kon wel uit de winkel komen. :eek: Echt prachtig!

Heb uiteraard wel een aantal vragen. Hoe kom je aan de messing bouten? Die zoek ik ook namelijk nog steeds ergens dichtbij. Of heb je die zelf gemaakt? Zoja kan ik er dan wat bij je bestellen? Uiteraard tegen vergoeding. Heb je de tanden er zelf weer helemaal ingevijld? Of heb je dat voor het gemak laten doen bij een slijperij en daarna zelf verder geslepen? Heb je ook nog een werkbeschrijving van het handvat?

Ik ben momenteel weer bezig met handvaten draaien voor een nieuwe set beitels. Hele oude, nog gemaakt van opgelegd staal.

Attached files
 
D

Dulcimer

Guest
Mooi werk Seek. Toevallig heb ik dezelfde zaag nog liggen waarbij mij lang gelden het handvat is afgebroken ( vraag mij niet meer hoe ik dat toen gedaan heb) en loop ik al langer rond met dezelfde plannen zoals jij nu hebt uitgevoerd. Ik ga snel eens kijken op de
vermelde site.
T.a.v. de vraag over de messing schroeven; ik weet dat die bij Dieter Schmidt feine Werkzeuge te koop zijn onder "Handsägen".

Groet,
Frans
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
De boutjes heb ik zelf gemaakt op de draaibank. Ik wil er best een paar voor je maken. Ben overigens niet van plan om serieproductie te gaan beginnen! Ik doe het op mijn werk in de lunchpauze. Die van Dieter Schmidt zijn ook prima. Als je toch een paar zaagvijlen moet bestellen, dan zou ik die daar kopen. hij heeft namelijk de kleine maatjes die je nodig hebt voor dit fijne werk, en ze zijn van een goed merk. Echt hele fijne vijlen, naar mijn gevoel beter dan de Bahco's.

Ik heb de zaag met een haakse slijper en een hele dunne slijpschijf op maat gemaakt. Natuurlijk oppassen voor oververhitting, dat gaat heel snel met een haakse slijper. Bij de lange zaagsnede heb ik dan ook alleen maar een groef gemaakt en daarna buigen tot het breekt. Daarna met een vijl alles netjes haaks en recht vijlen.

Bij het handvat is het moeilijkste om de groef te zagen. De rest is gewoon boren zagen raspen vijlen en heel veel schuren. Om de groef te zagen heb ik een andere zaag met dun blad en weinig gezet, plat op de werkbank gelegd op een latje zodat hij op de helft van het handvat komt. Dan vastgezet met een paar klemmen en het handvat langs die zaag heen en weer halen. Zo heb je de meest kans dat je zaagsnede echt recht wordt. Het gat voor de stalen rug van de zaag is dan weer een kwestie van netjes aftekenen, zoveel mogelijk wegboren en dan beetje bij beetje wegsteken met een beitel tot het netjes past.

Een goede beschrijving van het hele proces vind je hier: http://www.norsewoodsmith.com/content/backsaw-project
Op het net is nog veel meer te vinden op dit gebied.

De tandjes heb ik er zelf in gevijld. De slijperij in mijn buurt gaat niet fijner dan 10 tpi :roll: .
Ik heb de template uitgeprint die in het artikel van norse woodsmith staat en die naast het zaagblad in de zaagklem geklemt. Dat gaat prima, is niet eens zoveel werk.

Mooie beitel trouwens, Wilco.
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Hallo zaagslijpers,

Gebruiken jullie normale driehoek vijlen of van die speciale voor zagen waarvan de kantjes zijn afgerond?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik gebruik speciale zaagvijlen. De gewone driehoeksvijlen zijn te scherp in de hoek. Dat zou tot scheuren in de zaagplaat kunnen leiden. Nog een keer Dieter Schmid aanraden:
http://www.fine-tools.com/euroscha.htm

Alleen jammer dat hij geen lijstje heeft dat aangeeft welke vijl bij welke tpi hoort. Nu moet je opzoeken welke zaag hij aanbeveelt voor welke vijl en dan kijken wat voor tpi die zaag heeft. Beetje omslachtig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.