toekomstige werkplaats

lensink.dirk

Actieve deelnemer
7 mrt 2009
42
0
rickkoorman zei:
erg mooi, dirk. het was fijn om de machines te kunnen plaatsen na zo;n periode van verbouwingen. hoe heb je de lay-out bepaald van je machinepark? ook nog nieuwe machines aangekocht?

Hallo

ik de afgelopen 3 jaar alle machines nieuw gekocht, ik heb het wel een beetje na gedacht over de plaats van machine`s als ik de machine aan zet gaat de afzuiging automatiche aan handig he :lol:
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Indrukwekkend, das ook wel een droom van mij, afzuiging door de vloer!!! en dan ook nog vloerverwarming! mooi hoor
 

lensink.dirk

Actieve deelnemer
7 mrt 2009
42
0
Foto-USJWS36N.jpg


Foto-GGRGXSAP.jpg


Foto-PMZERI7U.jpg


Foto-JXXWQPI3.jpg


Foto-L73LBKXU.jpg


Foto-PN3ALL4D.jpg


Foto-N7GMZMQH.jpg


Foto-TPLFEMZ7.jpg


Foto-SHYNREK6.jpg


hier bij de foto`s die ik heb genomen dat alles is geinstallerd
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
beste dirk,

dat ziet er al heel bruikbaar uit. volgens mij kan je binnenkort weer volop bezig. ik vind het erg leuk om je verbouwing zo mee te maken. elke keer als er weer wat foto's komen ga ik zelf ook weer kritisch over mijn werkplekje nadenken. veel succes in je nieuwe werkplaats ;)
 

tuoh

Oud hout
Dat is inderdaad een super de luxe werkplaats, wat mij wel opviel bij het bekijken van de foto's is de zaagmachine. Die heeft een bladverbreding langs links? dat zie je bijna nooit, werkt dat gemakkelijk?

Mvg,

André
 

lensink.dirk

Actieve deelnemer
7 mrt 2009
42
0
tuoh zei:
Dat is inderdaad een super de luxe werkplaats, wat mij wel opviel bij het bekijken van de foto's is de zaagmachine. Die heeft een bladverbreding langs links? dat zie je bijna nooit, werkt dat gemakkelijk?

Mvg,

André

Hallo

dat heb ik zelf er aangemaakt, die hoort eigelijken aan de rechter zijde ,met zagen kan ik breeder zagen ,allen moet ik oppassen dat ie naar links kantelet

Dirk
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Sjieke tent! Nu mog een mooie degelijke werkbank ;)

Zo'n hokje voor de afzuiger is heel mooi. Heb je daar dan ook een luchtuitlaat naar buiten?
 

lensink.dirk

Actieve deelnemer
7 mrt 2009
42
0
Seek zei:
Sjieke tent! Nu mog een mooie degelijke werkbank ;)

Zo'n hokje voor de afzuiger is heel mooi. Heb je daar dan ook een luchtuitlaat naar buiten?

Hallo

nee ,dat heb ik niet ,als ik een machine aan zet gaat de afzuiger aan ,is dat nodig een luchtuitlaat naar buiten ?

Dirk
 

BvR

Nieuw lid
14 nov 2010
20
0
Dirk,

Ik zag dat je de HBM 600 machine gebruikt als zaagtafel.

Hoe bevalt deze je?

Gr. Bart
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooie werkplaats Dirk! Ik zie allemaal mooi geinstalleerde machines, doe je ook iets met handgereedschap? Is het hobby voor je of moet je het weer terug verdienen.

jaap
 

tuoh

Oud hout
lensink.dirk zei:
Seek zei:
Sjieke tent! Nu mog een mooie degelijke werkbank ;)

Zo'n hokje voor de afzuiger is heel mooi. Heb je daar dan ook een luchtuitlaat naar buiten?

Hallo

nee ,dat heb ik niet ,als ik een machine aan zet gaat de afzuiger aan ,is dat nodig een luchtuitlaat naar buiten ?

Dirk

Ja, best wel, de aangezogen lucht moet ergens heen, het verbetert de prestaties van de zuiger.
Beter is nog om ook een afsluitbaar rooster en bijkomende filter te plaatsen naar de werkplaats, je krijgt er dan warmterecuperatie gratis boven op, niet onbelangrijk op koude dagen. Op de warme dagen laat je dan de lucht ontsnappen naar buiten.

De afzuiging zal afhankelijk van zijn debiet x aantal m3 (warme) lucht per uur wegzuigen, en daar krijg je koude lucht voor in de plaats, die komt langs alle kieren binnengestroomd.

Mvg,

André
 

lensink.dirk

Actieve deelnemer
7 mrt 2009
42
0
Bart Tilburg zei:
Dirk,

Ik zag dat je de HBM 600 machine gebruikt als zaagtafel.

Hoe bevalt deze je?

Gr. Bart


Hallo

ik heb deze ongeveer 1 jaar in gebruik ,het bevalt me tot nu wel goed ,geen probbelem mee gehad .

Dirk
 

lensink.dirk

Actieve deelnemer
7 mrt 2009
42
0
jaap zei:
Mooie werkplaats Dirk! Ik zie allemaal mooi geinstalleerde machines, doe je ook iets met handgereedschap? Is het hobby voor je of moet je het weer terug verdienen.

jaap

Hallo

me handgereedschap heb ik in een kast en onder de werkbank liggen ,nu is het hobby ,in de toekomst wel me boterham aan wil verdienen.
 

lensink.dirk

Actieve deelnemer
7 mrt 2009
42
0
tuoh zei:
lensink.dirk zei:
Seek zei:
Sjieke tent! Nu mog een mooie degelijke werkbank ;)

Zo'n hokje voor de afzuiger is heel mooi. Heb je daar dan ook een luchtuitlaat naar buiten?

Hallo

nee ,dat heb ik niet ,als ik een machine aan zet gaat de afzuiger aan ,is dat nodig een luchtuitlaat naar buiten ?

Dirk

Ja, best wel, de aangezogen lucht moet ergens heen, het verbetert de prestaties van de zuiger.
Beter is nog om ook een afsluitbaar rooster en bijkomende filter te plaatsen naar de werkplaats, je krijgt er dan warmterecuperatie gratis boven op, niet onbelangrijk op koude dagen. Op de warme dagen laat je dan de lucht ontsnappen naar buiten.

De afzuiging zal afhankelijk van zijn debiet x aantal m3 (warme) lucht per uur wegzuigen, en daar krijg je koude lucht voor in de plaats, die komt langs alle kieren binnengestroomd.

Mvg,

André


Hallo

nu met deze teks is mijn spoorbeister ,kun je mischien een teken in of zo iets maken :oops:

Dirk
 

tuoh

Oud hout
Zal proberen om wat duidelijkheid te scheppen. Nu staat je afzuiging in een kleine gesloten ruimte met maar één opening, namelijk de deur. Is deze deur gesloten en je afzuiging draait dan trekt die afzuiging afhankelijk van het type tussen de 1500 en de 6000m3 lucht per uur in dat kleine kamertje, met de deur dicht kan die aangezogen lucht niet snel genoeg weg en je krijgt in de ruimte dan ook een overdruk, met als gevolg dat de afzuiging een deel van zijn capaciteit verliest.

Maak je nu in dat kamertje een opening naar buiten dan kan de aangezogen lucht wel weg, en is er geen probleem.

Maar als de afzuiging draait dan trekt ie niet alleen lucht uit de werkplaats, ook de warmte neemt ie mee naar dat gesloten kamertje, en als er een opening naar buiten is ontsnapt langs daar ook alle warmte :x
De beste oplossing is dan ook om in dat kamertje TWEE openingen te voorzien, één naar buiten gericht, en een tweede opening naar de werkplaats gericht, beide openingen kan je best voorzien van een deurtje of iets dergelijks.

In de winter sluit je de opening naar buiten af, en open je de doorgang naar de werkplaats, de weggezogen lucht + warmte kan dan langs deze opening terug de werkplaats in. :D :D GEEN warmteverlies naar buiten op deze manier.
Voorzie je de opening tussen het kleine kamertje en de werkplaats ook nog van een bijkomende filterdoek dan word de lucht nog eens gezuiverd voor ie weer de werkplaats binnenkomt.

Je krijgt dan een stofafzuiging met warmterecuperatie, en dat is iets waar veel bedrijven enkel van kunnen dromen.

EN NOG IETS HEEL BELANGRIJK, bij een stofafzuiging geplaatst in een kleine gesloten ruimte is het gevaar voor een stofexplosie nooit ver weg, word de mengeling tussen stof en lucht optimaal dan is de minste vonk voldoende om het dak van de werkplaats honderd meter verder te parkeren :mrgreen: Dat wil je niet mee maken.


Ik hoop dat één en ander een beetje duidelijk is?

Mvg,

André
 

lensink.dirk

Actieve deelnemer
7 mrt 2009
42
0
tuoh zei:
Zal proberen om wat duidelijkheid te scheppen. Nu staat je afzuiging in een kleine gesloten ruimte met maar één opening, namelijk de deur. Is deze deur gesloten en je afzuiging draait dan trekt die afzuiging afhankelijk van het type tussen de 1500 en de 6000m3 lucht per uur in dat kleine kamertje, met de deur dicht kan die aangezogen lucht niet snel genoeg weg en je krijgt in de ruimte dan ook een overdruk, met als gevolg dat de afzuiging een deel van zijn capaciteit verliest.

Maak je nu in dat kamertje een opening naar buiten dan kan de aangezogen lucht wel weg, en is er geen probleem.

Maar als de afzuiging draait dan trekt ie niet alleen lucht uit de werkplaats, ook de warmte neemt ie mee naar dat gesloten kamertje, en als er een opening naar buiten is ontsnapt langs daar ook alle warmte :x
De beste oplossing is dan ook om in dat kamertje TWEE openingen te voorzien, één naar buiten gericht, en een tweede opening naar de werkplaats gericht, beide openingen kan je best voorzien van een deurtje of iets dergelijks.

In de winter sluit je de opening naar buiten af, en open je de doorgang naar de werkplaats, de weggezogen lucht + warmte kan dan langs deze opening terug de werkplaats in. :D :D GEEN warmteverlies naar buiten op deze manier.
Voorzie je de opening tussen het kleine kamertje en de werkplaats ook nog van een bijkomende filterdoek dan word de lucht nog eens gezuiverd voor ie weer de werkplaats binnenkomt.

Je krijgt dan een stofafzuiging met warmterecuperatie, en dat is iets waar veel bedrijven enkel van kunnen dromen.

EN NOG IETS HEEL BELANGRIJK, bij een stofafzuiging geplaatst in een kleine gesloten ruimte is het gevaar voor een stofexplosie nooit ver weg, word de mengeling tussen stof en lucht optimaal dan is de minste vonk voldoende om het dak van de werkplaats honderd meter verder te parkeren :mrgreen: Dat wil je niet mee maken.


Ik hoop dat één en ander een beetje duidelijk is?

Mvg,

André


hallo

nu is het me duidelijk,is een doorsnede van 100 mm naar buiten voldoen ?, in de werkplaats komt nog een 4 afzuig punten voor een mechanical afzuiging met een doorsned van 80 mm

Dirk
 

tuoh

Oud hout
De zelfde diameter van buis is wat aan de kleine kant, groter is beter. Denk dan aan 150mm à 200mm diameter. Het hoeft ook geen rond gat te zijn, vierkant, rechthoekig, wat je maar wil, het kan allemaal.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.