Titebond 3 alternatief

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
284
84
Oldenzaal
Kennen jullie een goed alternatief voor de Titebond 3, voedsel veilig en watervaste houtlijm?
Bij Bison en Pattex heb ik niks kunnen vinden.
Alle D4 lijmen [vaak constructielijm] is watervast maar is ook vaak bruislijm en dat is zeker niet voedselveilig.

1666479586319.png

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.876
3.475
Leuke technische fiche. Beter geschikt voor zachtere houtsoorten. En dan de opsomming beginnen met merbau. Volgens mij is deze lijm vergelijkbaar met bison D4 witte hout lijm. Hoewel die niet transparant opdroogt. Maar dat geldt volgens mij ook voor de titebond.

jorisvh

Post veel
ik denk dat alle merken die witte PVA gebaseerde houtlijm doen wel een ‘gewone’ D2, een ‘snelle’ D2, een D3 en een D4 in hun gamma hebben.
ik gebruik de rectavit 233 ultra D4 ook naar tevredenheid.
ook voor binnen, als D4 dus niet nodig is, omdat de open tijd tot 15’ handig is bij complexe verlijmingen.
die droogt volgens de fiche en mijn ervaring overigens wel transparant op.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.225
645
Noord-Veluwe
Tenzij ik me verkeerd heb laten voorlichten is zo'n beetje alle houtlijm voedselveilig als je het maar goed genoeg laat uitharden. Zelf ben ik afgestapt van Titebond. Ze hebben een gigantisch goede naam. Maar in mijn ervaring zijn ze echt niet beter dan de traditionele witte houtlijmen. Meerdere vergelijkende testen lijken daar ook op te wijzen. De prijs en de kleur na droging waren voor mij reden terug te gaan naar witte lijm. Tegenwoordig gebruik ik meestal Ponal of Bindulin. Soms ook cascamite als ik lange open tijden nodig heb.

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
481
161
Hattemerbroek - N.O Veluwe
De rectavit droogt transparant geel/cremig op bij te overtollig gebruik, ook de prijs qua verhouding met de titebond is veel aantrekkelijker.
Ik heb nu al 12 lege flessen bewaard zodat ik de volgende keer een emmer van 5 L. kan bestellen!
Vrijdagmiddag een vuren lat op een te maken bank verkeerd gelijmd, vastgezet met schroeven, zaterdagmorgen de lat er in stukken moeten erafslaan en de zitting opnieuw moeten schaven,dus hechting is zéér goed!20221021_164020.jpg

• Leuk
Waarderingen: Jan.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.822
1.206
Riemst
Kennen jullie een goed alternatief voor de Titebond 3, voedsel veilig en watervaste houtlijm?
Bij Bison en Pattex heb ik niks kunnen vinden.
Alle D4 lijmen [vaak constructielijm] is watervast maar is ook vaak bruislijm en dat is zeker niet voedselveilig.

Bekijk bijlage 124940
Wat wil je lijmen?
Voor de meeste toepassingen, tenzij het voor permanent onder water is, volstaat D3.
Een snijplank kan perfect met witte houtlijm D3. Maar ik heb ook al een garagepoort met D3 verlijmt. Na 10 jaar is die nog niet uit elkaar gevallen.
Bindulan heeft trouwens een D3 witte lijm die speciaal voor speelgoed is.

• Leuk
Waarderingen: Jan.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.