Tips voor een betaalbare lintzaagmachine?

Dwightjelee

Nieuw lid
2 sep 2020
9
1
Hoi allemaal,

In december mag ik weer een jaartje bij mijn leeftijd optellen en ben ik op jacht naar leuke verjaardagscadeau's. De vrouw des huizes is dusdanig van mijn nieuw gevonden houtsnij-hobby onder de indruk, dat zij mij de laatste tijden erg aan het motiveren is om hier meer tijd aan te besteden. Ze heeft dan ook voorgesteld om voor mijn verjaardag een lintzaagmachine te kopen (die al heeeeel lang op mijn wensenlijstje staat).

Nu is het maximum budget ongeveer € 300. Ik ben opzoek naar het liefste een lintzaagmachine op onderstel, met een in 45 graden verstelbare tafel. Ik heb o.a. een zaag van HBM, Ryobi en Einhell langs zien komen, maar ik was benieuwd of jullie goede adviezen / aanbevelingen voor mij hebben?
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
2e hands Inca’s doen het doorgaans goeden komen geregeld langs hier op het forum.
Er staat een Metabo BAS 314 op het marktplein
Consensus is dat je weg moet blijven bij Einhell.
Parkside lintzaag(je) van Lidl is naar zeggen een redelijke zaag voor ongeveer 100,-
Als het vooral voor houtsnijwerk is dan zou je met een redelijk kleine zaag wel uit de voeten moeten kunnen.

Success!
 
  • Leuk
Waarderingen: Dwightjelee

Dwightjelee

Nieuw lid
2 sep 2020
9
1
Het is belangrijk om eerst eens te kijken wat en welke dikte je wilt zagen.
Dat is inderdaad een goed punt... Had ik helemaal nog niet zo over nagedacht. In principe gaat hij gebruikt worden voor het uitzagen van klein spul met ik denk een maximale dikte van 10 tot 15 cm. Maar wellicht ooit nog wat dikker, ligt ook een beetje aan wat je voor dit budget kan krijgen.
 

Dwightjelee

Nieuw lid
2 sep 2020
9
1
2e hands Inca’s doen het doorgaans goeden komen geregeld langs hier op het forum.
Er staat een Metabo BAS 314 op het marktplein
Consensus is dat je weg moet blijven bij Einhell.
Parkside lintzaag(je) van Lidl is naar zeggen een redelijke zaag voor ongeveer 100,-
Als het vooral voor houtsnijwerk is dan zou je met een redelijk kleine zaag wel uit de voeten moeten kunnen.

Success!
Ik heb zelf een zaagtagel van Parkside en een kolomboormachine, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar niet heel erg van onder de indruk ben. Vandaar dat ik die eigenlijk al van mijn lijstje had geschrapt 🙈
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Dat is inderdaad een goed punt... Had ik helemaal nog niet zo over nagedacht. In principe gaat hij gebruikt worden voor het uitzagen van klein spul met ik denk een maximale dikte van 10 tot 15 cm. Maar wellicht ooit nog wat dikker, ligt ook een beetje aan wat je voor dit budget kan krijgen.
Klein spul, bedoel je niet in mm dan?
 

Dwightjelee

Nieuw lid
2 sep 2020
9
1
Klein spul, bedoel je niet in mm dan?
Klein spul is voor mij rond de 3-4 cm. Het liefste zou ik een lintzaagmachine kopen die rond de 10cm dik kan zagen, maar ik weet dus niet of er kwalitatief goede zijn voor rond de 300-euro. Wel zag ik dat de de Metabo BAS261 een maximale dikte van 10cm heeft.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
10 centimeters doorvoerhoogte is niet gezegd dat de zaag dat gemakkelijk aan kan
Beter een wat zwaardere machiene kopen dan later spijt hebben van een te kleine machine
Motor vermogen zegt ook wat stijfheid van de machine zegt ook wat
 
  • Leuk
Waarderingen: Dwightjelee

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik denk toch dat je je budget even wat op moet rekken, tenminste, als je 10-15cm wilt zagen.
Is natuurlijk ook afhankelijk van de houtsoort.
Als je een goede gebruikte inca kunt kopen zit je niet verkeerd.
Ook de makita is niet slecht vind ik persoonlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dwightjelee

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
592
138
58
Linter
een BAS450 WB voldoet aan je eisen en heb ik te koopvoor minder dan 300. Heeft wel wat liefde nodig, stond ooit op een bouwwerf maar werkt perfect. Zaagt zonder probleem tot 20 cm
 
  • Leuk
Waarderingen: Dwightjelee

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Bas 450 wb die kan het wel doen wat hoogte betreft kan hij net onder een deur door
Ik zou dit doen als je in de gelegenheid bent

Ik kijk ook zo langzaam aan naar zo iets maar eerst moet de houtdaaibank weg en de bouwzaagtafel ,
Dan heb ik weer wat ruimte
En kan ik verder met de bouw van de draailier model van herman de wit ,dat werk is ook al een paar jaar stil
Moet de lintzaag ook 18 centimeter noten hout aan kunnen En ik denk dat die bas 450 wb het wel kan
 
  • Leuk
Waarderingen: Dwightjelee en the duke

Dwightjelee

Nieuw lid
2 sep 2020
9
1
een BAS450 WB voldoet aan je eisen en heb ik te koopvoor minder dan 300. Heeft wel wat liefde nodig, stond ooit op een bouwwerf maar werkt perfect. Zaagt zonder probleem tot 20 cm
Ik heb m even gegoogled, wat een apparaat! Ik denk dat ik mijn eisen toch wat naar beneden moet gaan bijstellen, want zoveel ruimte heb ik niet 😅
Blijkt maar weet hoe weinig ik van lintzaagmachines afweet. Er valt nog wat research te doen 🤪
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
592
138
58
Linter
Ik heb m even gegoogled, wat een apparaat! Ik denk dat ik mijn eisen toch wat naar beneden moet gaan bijstellen, want zoveel ruimte heb ik niet 😅
Blijkt maar weet hoe weinig ik van lintzaagmachines afweet. Er valt nog wat research te doen 🤪
Wanneer je die niet kan gezet krijgen dan zit je echt wel klein. Heeft nog geen halve vierkante meter nodig. Zelfs voor een tafelmodel heb je al bijna evenveel plaats nodig
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik heb zelf de inca euro260. Karretje onder gemaakt dat amper groter is dan de zaag zelf. Hele fijne machine alleen moet je wel op letten met bestellen van de linten. Maar een erg fijne stabiele machine. Staan met regelmaat te koop op MP.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Zelf heb ik een paar jaar geleden een Record BS250 gekocht. Die is goed genoeg voor het kleinere werk en zou (in theorie) tot 12cm kunnen. De meeste reviews zijn niet al te negatief en dat kan ik beamen. Het is geen super machine maar zoals gezegd goed genoeg voor het kleinere werk. En een paar goede zaagbladen erbij kopen helpt ook.
En voor net geen 300€ te kopen (zonder onderstel), bv Baptist en Vanhoutte.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Ook die bas 450 kan op wielen gemaakt worden en heb je een vlake vloer dan rij je deze ook overal heen ,

Daar tegen heb ik ook een scheppach 315? Grotse blokken eiken zien zagen 10/ 12 centimeter dik met scherpe zaag,En ging er nog vlot door heen dacht nog eerst dat gaat nooit goed ,wel dus, tot de zaag stomper werdt,
Na dat een ander er een partij brandhout op had gezaagd tot ergenis van de eigenaar,
Ding woog +- 65 kilo was geel blauw van keur Stond op een zelfde kleur iijzeren onderstel
Klein kan soms ook sterk zijn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.