Tips voor een all-round gereedschapset

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.467
408
Dordrecht
Je stelt een leuke en ook wel lastige vraag.

Qua merk heb ik veel gedore. Wat hazet en voor schroevendraaiers wiha. Mijn doppenset is van omega en gebruik ik al 20 jaar. Hij koste 120 gulden. Zelf ben ik kritisch op kopen van gereedschap, liever 1 keer goed dan 2 keer half. De doppenset kocht ik in een tijd toen ik me geen duurdere set kon veroorloven maar ben er nog steeds erg tevreden over.

Stahlwille en snapp-on kunnen me niet bekoren, sommigen dromen ervan.
Beta en Sonic gebruik ik zelf niet maar zijn ook prima (betaalbaar).

Zelf heb ik geen ervaring met setjes in een koffer, maar kijk hier eens naar:

Waar je over na kunt denken is wat je fijn vindt sleutelen. Ik ben opgegroeid met en gewend aan ring steek. Ring ring gebruik ik nooit maar het hangt wel aan mijn gereedschapbord. Een ratel heb je in verschillende maten van 1/4 tot 3/4 en zelfs groter. Ik vind t/m 13mm 1/4 vaak erg fijn. Bij veel benodigde kracht pak ik een grotere ratel. Ratels heb je met kleine vertanding en grover. Kortom, kijk wat je bevalt en wat niet. Voor huis tuin keuken zou ik fijne vertanding pakken, want minder moment/kracht nodig. Kijk ook even bij ring steek welke hoek van de ring tov het handvat je fijn vindt. 15 graden vind ik prettig werken bij weinig ruimte en vaak bij kleinere maten, dit idee:

Voor kracht zetten en diepliggende moeren vind ik de normale variant fijn:

Toen ik begon met sleutel waren er geen steek ratel varianten. Deze lijken me prettig maar bezit ik niet.
Ik snap dat de vraag wat lastig kan overkomen, maar ik zoek zelf ook wat houvast in de wereld van het handgereedschap eigenlijk, dus dat is misschien niet vreemd.

Dank voor je link, maar dat vind ik qua prijs wel in het hoge segment liggen en dat is niet de bedoeling.

Ik ben van de gewone steeksleutels zelfs, maar idd ook omdat ik dat gewend ben. Die heb ik nu ook.
Ik denk dat ik voor doppen met 1/4 en 1/2 goed uit de voeten kan. 1/2 erbij is wel wenselijk, ik kom bij de oude spullen en zware houtconstructies wel regelmatig op een stuk zwaarder dan M8 uit.

Die ringratels had ik ook op de radar, maar ik vraag me af of dat niet kwetsbaar is, zeker als je scharnierend neemt.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.467
408
Dordrecht
Kun je aangeven wat je wel kwijt wilt zijn? Dat helpt iedereen die jou advies wil geven.

Ik denk dat ca. de helft, dus zeg 500 euro ofzo. Ik weet niet hoe realistisch is dat is en of ik dan niet net een beetje tussen wal en schip valt qua kwaliteit.
Ik heb zelf best wat aardige sets van o.a. gedore en hazet gezien, maar dan heb je het over 1200+ euro, vandaar ook de vraag naar een niveautje daaronder. Ik zag bijv. dat gedore ook een "red" lijn heeft die goedkoper is en denk ik beter matcht met het genoemde budget. Alleen geen idee van de kwaliteit en (nog) niet van de beschikbare sets.
Ik weet niet of er meer premium merken een soort budgetlijn hebben?
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Je kunt voor dat geld ook wel gedore sets kopen. Dan boet je niet in op kwaliteit maar mis je wellicht bepaalde soorten gereedschap. Die kun je dan naar behoefte bijkopen.

 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.779
992
Omgeving Eindhoven
Bij ons op het werk hebben we ook veel van het huismerk van de grotere gereedschapszaken. Voornamelijk Ivana (van Polvo). Onze collega’s werken er niet dagelijks vele uren mee (natuurbeheerder) maar willen wel prijs-kwaliteit. En als het niet bevalt krijgen wij (inkopers) het zeker ook te horen, maar hiervan weinig klachten terwijl het veel scheelt tov de A-merken.

Ga gewoon naar een grote lokale gereedschapszaak (hier bijvoorbeeld Polvo of Isero, ik bedoel dus niet de bouwmarkt) en kijk wat ze aan huismerk hebben. Bij een zaak waar profs komen is ook het lage segment goed genoeg voor wat jij het zult gaan gebruiken.

Voor wat je precies nodig hebt aan gereedschap kan ik alleen maar adviseren om goed na te denken wat je de vorige keren hebt gebruikt en wat voor projecten je nog gaat oppakken.
Is het niet voor de verbouwing maar gewoon om wat te hebben voor in geval van nood, dan een set schroevendraaiers, doppendoos, een paar modellen tangen en een hamer.
Voor verbouwing hangt het af van de klus: ga je metselen, dakbalken vervangen of electra aansluiten, je hebt steeds ander gereedschap nodig waarvan alleen jij echt kan inschatten wat je nodig hebt, en net zo belangrijk: waarvan jij het nuttig vind om dubbel aan te schaffen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.467
408
Dordrecht
Je kunt voor dat geld ook wel gedore sets kopen. Dan boet je niet in op kwaliteit maar mis je wellicht bepaalde soorten gereedschap. Die kun je dan naar behoefte bijkopen.


Dat is idd best een leuke set.
Ik snap ook dat hij wat betaalbaarder is, wantver zitten wat goedkope dingen in als een borstel, mesjes en beiteltjes. Die zal ik er deels uithalen, want een stanley heb ik altijd in mijn zak en het overige gebruik ik niet bij het werk waar deze set voor is bedoeld. Maar het is geen slechte basis.
Ik mis even snel nog wel iets van een zaagje en grotere doppen, maar dat is idd aan te vullen.
Ik ga nog wel even doorzoeken, maar deze gaat zeker op het lijstje, thanx!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mark20v

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.467
408
Dordrecht
Bij ons op het werk hebben we ook veel van het huismerk van de grotere gereedschapszaken. Voornamelijk Ivana (van Polvo). Onze collega’s werken er niet dagelijks vele uren mee (natuurbeheerder) maar willen wel prijs-kwaliteit. En als het niet bevalt krijgen wij (inkopers) het zeker ook te horen, maar hiervan weinig klachten terwijl het veel scheelt tov de A-merken.

Ga gewoon naar een grote lokale gereedschapszaak (hier bijvoorbeeld Polvo of Isero, ik bedoel dus niet de bouwmarkt) en kijk wat ze aan huismerk hebben. Bij een zaak waar profs komen is ook het lage segment goed genoeg voor wat jij het zult gaan gebruiken.

Voor wat je precies nodig hebt aan gereedschap kan ik alleen maar adviseren om goed na te denken wat je de vorige keren hebt gebruikt en wat voor projecten je nog gaat oppakken.
Is het niet voor de verbouwing maar gewoon om wat te hebben voor in geval van nood, dan een set schroevendraaiers, doppendoos, een paar modellen tangen en een hamer.
Voor verbouwing hangt het af van de klus: ga je metselen, dakbalken vervangen of electra aansluiten, je hebt steeds ander gereedschap nodig waarvan alleen jij echt kan inschatten wat je nodig hebt, en net zo belangrijk: waarvan jij het nuttig vind om dubbel aan te schaffen.
Ik begrijp wat je zegt, maar ik heb geen connectie met dergelijke zaken. Professioneel ligt dat op een ander vlak, dus daar inkopen voor een goede prijs is wat omslachtig.
Ik zoek een allround set voor klein werk, E, W en onderhoud. Voor specifieke projecten sleep ik desnoods spullen mee, dus metselspul o.d. is niet nodig, het gaat veelal om afbouw.
Ik zoek liefst een goed georganiseerde set, is bij de genoemde zaken een basisassortiment te koop of is het dan bijeen rapen?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.779
992
Omgeving Eindhoven
Die hebben ook zeker basissets, gewoon eens langsgaan en informeren. En ik haal prive ook regelmatig gereedschap bij deze zaken en krijg dan ook bijna altijd wel wat korting, al is het inderdaad zeker niet zoveel als wanneer ik zakelijk inkoop bij de hoofdvestiging.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.018
831
Omgeving Leiden
Blijkbaar weet je niet wat je nodig hebt; dat maakt het uitkiezen van een gereedschap set lastig.
Sterker nog: je kiest altijd de verkeerde zolang je niet weet wat je gaat doen. Je kan een mooie gedore doppenset kopen of pferd vijlen, maar als je er geen werk voor hebt dan is dat zonde. Koop gewoon geereedschap als je het nodig hebt. In Frankrijk zijn er vast ook vast gereedschapwinkels. Of bouwmarkten: steeksleutels uit de 5 knakenbak doen het ook. Heb je wat beters nodig, dan koop je wat beters.

Met een gereedschapset is het net als met een assortiment pluggen: er is altijd iets wat je daarvan nooit gebruikt en er is ook altijd iets wat je mist.
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Ik sluit me aan bij wat @thomasz hierboven al heeft geschreven. 'Als je niet weet wat je zoekt, koop je altijd verkeerd'.

Dat gezegd hebbende. Ik heb mijn hele huis van nieuwe bedrading voorzien met:
  • goedkope kniptang (de knakebak)
  • Degelijke striptang (knippex)
  • Multimeter
  • Trekveer
Dat is niet de moeite om een set voor aan te schaffen.

Wat sleutelwerk betreft, met een beetje beleid kom je al een heel eind met 2 degelijke verstelbare sleutels en een waterpomptang. Zal nooit zo lekker werken als een paar steeksleutels en een doppenset, maar krijgt de meeste klussen wel geklaard.

Mocht je toch echt een set willen. Zorg dan dat je van de aanwezige maten 2 aparte sleutels hebt waarvan minimaal 1 een steeksleutel.

De maten die je nodig gaat hebben hangen enorm af van wat je precies gaat doen (daarom ook mijjn opmerking over 2 verstelbare sleutels). Maar zorg in elk geval voor een sleutel 13 en 17. Als 1 van die twee er niet in zit mag je gegarandeerd vroeg of laat een extra set kopen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.467
408
Dordrecht
Ik sluit me aan bij wat @thomasz hierboven al heeft geschreven. 'Als je niet weet wat je zoekt, koop je altijd verkeerd'.

Dat gezegd hebbende. Ik heb mijn hele huis van nieuwe bedrading voorzien met:
  • goedkope kniptang (de knakebak)
  • Degelijke striptang (knippex)
  • Multimeter
  • Trekveer
Dat is niet de moeite om een set voor aan te schaffen.

Wat sleutelwerk betreft, met een beetje beleid kom je al een heel eind met 2 degelijke verstelbare sleutels en een waterpomptang. Zal nooit zo lekker werken als een paar steeksleutels en een doppenset, maar krijgt de meeste klussen wel geklaard.

Mocht je toch echt een set willen. Zorg dan dat je van de aanwezige maten 2 aparte sleutels hebt waarvan minimaal 1 een steeksleutel.

De maten die je nodig gaat hebben hangen enorm af van wat je precies gaat doen (daarom ook mijjn opmerking over 2 verstelbare sleutels). Maar zorg in elk geval voor een sleutel 13 en 17. Als 1 van die twee er niet in zit mag je gegarandeerd vroeg of laat een extra set kopen.
Zie de link onderaan, ik heb iets meer te doen.....
Zoals gezegd is Frankrijk geen NL, kopen en beschikbaarheid is niet vanzelfsprekend, nog los van kwaliteit en prijs en ook de tijd die het kost om iets te zoeken. Ik ben een keer 5 dagen bezig geweest om een kettingtakeltje te kunnen kopen. Bestellen is "misschien" en geen zekerheid.
Oftewel; zelfvoorzienendheid is wenselijk en dus is het idee toch echt een set om iig de meeste zaken gewoon te kunnen doen.
Oude huizen gaan stuk nl......
M8 en M10 staan op de lijst, don't worry. Vooral m8 is veel gebruikt
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.467
408
Dordrecht
Blijkbaar weet je niet wat je nodig hebt; dat maakt het uitkiezen van een gereedschap set lastig.
Sterker nog: je kiest altijd de verkeerde zolang je niet weet wat je gaat doen. Je kan een mooie gedore doppenset kopen of pferd vijlen, maar als je er geen werk voor hebt dan is dat zonde. Koop gewoon geereedschap als je het nodig hebt. In Frankrijk zijn er vast ook vast gereedschapwinkels. Of bouwmarkten: steeksleutels uit de 5 knakenbak doen het ook. Heb je wat beters nodig, dan koop je wat beters.

Met een gereedschapset is het net als met een assortiment pluggen: er is altijd iets wat je daarvan nooit gebruikt en er is ook altijd iets wat je mist.
Zie boven, dat is geen werkbare optie waar wij een huis hebben.
Het hoeft niet perfect te zijn, maar wel geschikt voor de meeste gangbare klusjes en reparaties.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.467
408
Dordrecht
Bij het nalopen van de diverse gelinkte sets kom ik de nodige sets van Beta tegen, wat redelijk betaalbaar lijkt en volgens mij goed bekend staat.
Heeft iemand een mening over de kwaliteit van dit merk? Ze hebben best leuke sets binnen budget namelijk.
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Net even snel gezocht. Ik ben zelf niet direct bekend met Facom maar het gelinkte setje bevat zo ong. Elke sleutel die je maar in huis nodig kunt hebben. Enige wat mijn inziens ontbreekt zijn wat elektra spul, een combinatietang en een beugelzaag. Maar gezien je budget moet dat nog te doen zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.