Tips voor aankoop Metabo HC260

BOK

Nieuw lid
4 jan 2021
3
0
Hallo allen,

Ik ben een beginnende klusser hobbymatig, ik zal mijzelf elders nog even voorstellen.

Mijn ouders staan op het punt om de vlak vandiktebank te bestellen van Metabo, voornamelijk bedoeld voor beuken balkjes en vuren planken. Ik heb hier twee kleine vraagjes over (aangezien ik hen probeer te adviseren over de keuze).

Is het verstandig om de installatie in 230v of 400v te bestellen? 230v lijkt me wat praktischer qua mobiliteit, maar we hebben ook een 400v aansluiting. Zitten er beperkingen op de 230v installatie?

Verder; is stofafzuiging noodzakelijk en hoe sterk moet deze zijn?

Ik hoor graag jullie bevindingen!

Groet,

Ben
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.766
983
Omgeving Eindhoven
Ik ken die machine in kwestie niet, maar normaalgesproken zou ik zeggen 400V. Loopt rustiger en heeft meer kracht. Maar hoeveel dat scheelt bij dat bewuste model weet ik niet. Ik heb vooral ervaring met zwaardere machines, en daarbij is het zeker wel een voordeel.
Luuk (@L.N. ) heeft vorig jaar een review geschreven over deze machine (of de voorganger van het huidige model, als ik me niet vergis). De machine die hij had staan was 230 volt en had dacht ik voldoende power.

Stofafzuiging is zeker noodzakelijk. Ik heb zelf nu de Jet DC1100 (400V), maar heb daarvoor de HBM200 op 230v gehad. Beide afzuigers voldoen voor een Hammer A3-31 vandiktebank, dus ook voor de Metabo.
Een gewone bouwstofzuiger voldoet zeker niet, je moet het type volume-afzuiger zoals de Jet of HBM200 hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: BOK

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Als je de mogelijkheid hebt zou ik zeker voor 400V gaan.
Kun je eventueel ook nog voor een iets zwaardere motor gaan en je groep klapt er niet zo snel uit.
Bij 230volt zit je al gauw aan een behoorlijke aanloopstroom, waardoor je zekering eruit gaat.
Je wilt meestal ook nog een afzuiger aansluiten en dan ligt de belasting bij 230v alsnel te hoog
 
  • Leuk
Waarderingen: Slakkie

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik zou die van Metabo niet nemen. Er zijn ondertussen meerdere gevallen bekend die spreken van gebrekkige kwaliteitscontrole. Het begint al bij de handleiding die niet volledig is, maar de hoogteverstelling gaat nog wel eens stuk (is garantie, maar dan moet je toch de hele (zware) machine weer terugbrengen/sturen), de aanslag is van een slecht ontwerp en zo krom als een hoepel en bij mijzelf brak op een bepaald punt ook de aandrijfriem gewoon af.

Voor hetzelfde bedrag kun je ook de HBM 300 krijgen (waar ik persoonlijk geen ervaring mee heb maar die halen hem tenminste op als er wat is) of een DeWalt misschien?
 

BOK

Nieuw lid
4 jan 2021
3
0
Bedankt allen voor de aanbevelingen, ik denk dat we dan toch voor de 400v gaan. Ik zie de HBM inderdaad, ik zie bij vrijwel alle modellen recenties over "slechte" eigenschappen en tegelijk recenties die zeggen dat het prima voldoet voor het doel. Uiteindelijk moet je toch ergens voor kiezen.

Ik wil deze machine bestellen bij een Metabo dealer hier in de buurt, het is iets duurder dan de goedkoopste webshops maar zij geven aan alles met garantie te regelen en de machine ook op te halen in het geval van een defect. Dat geeft me wel een goed gevoel.
 

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
91
73
Het lijkt misschien gek om dit mee te nemen in je overweging, maar moest je ooit willen upgraden en de Metabo verkopen dan spreek je met 230V wel een groter publiek aan. Ik heb zelf een oudere Elektra Beckum HC260 op 230V en dat gaat prima.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
ik heb recentelijk de HC 260 gekocht. (ik ben sinds 2 jaar bezig met houtbewerking). Mijn ervaringen:
230 V gaat prima. Ik heb geen ervaring met 400 V.
Handleiding is dramatisch. Niet volledig, slechte plaatjes, Nederlands en duits door elkaar. Youtube filmpjes van anderen helpen je goed op weg.
Functioneel werkt het prima. Ik ben erg blij met de verrijdbaarheid en het gebruiksgemak.
Afzuiging is absoluut noodzakelijk. Ik gebruik de Metabo SPA 1200. Ik werk veel met vers hout en dan loopt de afzuigbuis vol. Dit heeft te maken met de aansluiting bij de afzuiginstallatie, daar zit een ring met een kruis op ter beveiliging van grote stukken (en handen) die de afzuiging niet in mogen gaan. Deze ring heb ik verwijderd en sindsdien werkt de combinatie perfect.
 
  • Leuk
Waarderingen: orgelvriend
Ik ken die machine in kwestie niet, maar normaalgesproken zou ik zeggen 400V. Loopt rustiger en heeft meer kracht. Maar hoeveel dat scheelt bij dat bewuste model weet ik niet. Ik heb vooral ervaring met zwaardere machines, en daarbij is het zeker wel een voordeel.
Luuk (@L.N. ) heeft vorig jaar een review geschreven over deze machine (of de voorganger van het huidige model, als ik me niet vergis). De machine die hij had staan was 230 volt en had dacht ik voldoende power.

Stofafzuiging is zeker noodzakelijk. Ik heb zelf nu de Jet DC1100 (400V), maar heb daarvoor de HBM200 op 230v gehad. Beide afzuigers voldoen voor een Hammer A3-31 vandiktebank, dus ook voor de Metabo.
Een gewone bouwstofzuiger voldoet zeker niet, je moet het type volume-afzuiger zoals de Jet of HBM200 hebben.
Hallo, ik heb recent een HC260 aangeschaft en beschik over een bouwstofzuiger Bosch (blauw, ik denk type GAS 20L). Destijds vond ik het belangrijk dat die netjes onder mijn werkbank paste, want de ruimte in mijn garage is zeer beperkt. Ruimte is dus wat mij vandaag weerhoudt om een metabo spa 1200 aan te schaffen en het toch eerst te proberen met mijn bouwstofzuiger, eventueel in combinatie met zo’n cycloonfilter opvangbak.

Iemand van jullie met hetzelfde probleem? (Plaatsgebrek) met een mooie oplossing hiervoor?
Ik ben aan het denken om eventueel de ring van de metabo zijn stof en filterzak “uitschuifbaar” te maken zodat die voor en na gebruik netjes onder de bank kan opgeborgen worden
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
Hoi, Welkom als nieuw lid :)

Een bouwstofzuiger gaat niet werken bij een Vlak- Vandiktebank (VVD).
Deze vergt namelijk een veel grotere luchtstroom.

Een alternatief voor een Metdabo SPA 1200 en soortgelijken is een Camvac. Dit is een veel compacter systeem. zit dus ook veel sneller vol).


Wat je zelf aangeeft kan ook. je kunt de SPA1200 scheiden. dus de filterzak (of bak) en het filter niet boven elkaar plaatsen. Op Youtube zijn hier wel voorbeelden van te vinden.

Al met al zijn er wel mogelijkheden om het plaatsbesparend aan te pakken.

Nog een laatste tip. Mocht je een Metabo SPA 1200 of dergelijken aan willen schaffen, vervang dan ook meteen de stofzak die bovenop zit voor een filterunit. Deze heeft veel betere filtering en werkt veel schoner.
 
Hoi, Welkom als nieuw lid :)

Een bouwstofzuiger gaat niet werken bij een Vlak- Vandiktebank (VVD).
Deze vergt namelijk een veel grotere luchtstroom.

Een alternatief voor een Metdabo SPA 1200 en soortgelijken is een Camvac. Dit is een veel compacter systeem. zit dus ook veel sneller vol).


Wat je zelf aangeeft kan ook. je kunt de SPA1200 scheiden. dus de filterzak (of bak) en het filter niet boven elkaar plaatsen. Op Youtube zijn hier wel voorbeelden van te vinden.

Al met al zijn er wel mogelijkheden om het plaatsbesparend aan te pakken.

Nog een laatste tip. Mocht je een Metabo SPA 1200 of dergelijken aan willen schaffen, vervang dan ook meteen de stofzak die bovenop zit voor een filterunit. Deze heeft veel betere filtering en werkt veel schoner.
Hoi Luccio,

Bedankt voor de reactie! Intussen heb ik een Metabo SPA 1200 aangeschaft. Zonder veel voorbeelden op youtube of via google te vinden ga ik obv een ontwerpje in Sketchup iets proberen te maken die onder de bank kan schuiven. Van zodra het af is post ik het resultaat hier even.

Wat betreft de fijnstof-filter, die was ik ook al een paar keer tegen gekomen (link) maar 250 - 300 euro voor een filter vind ik wel behoorlijk veel geld. Het echt fijne stof (door bv opschuren of frezen) zal ik met de bouwstofzuiger opvangen. Die zijn afvoer loopt ook via een buisje naar buiten.
Loop ik hoge risicos bij het gebruik van een “long life” filterzak? Zijn er alternatieven?
 

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
124
34
Moet je even de opnamering opmeten, ik heb een ander merk motafzuiger
 

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
124
34
Er zit een borstel in, zo nu en dan even ronddraaien en hij is weer schoon
 
  • Leuk
Waarderingen: bert007

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Er zit een borstel in, zo nu en dan even ronddraaien en hij is weer schoon
OK, bedankt. Dan denk ik dat ik met een tussenring deze kan doen passen op mijn metabo SPA 1101. Die kan ik wel maken met multiplex en mijn handfrees.
 

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
124
34
De rubberring van het filter valt over de ring van de afzuiger waar de stoffen filterzak op zit, dan een klemring er omheen.
 

Bijlagen

  • 1703700829623.jpeg
    1703700829623.jpeg
    94,2 KB · Weergaven: 4
  • Leuk
Waarderingen: bert007

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.