Tips gezocht voor werken met hout boven een radiator

Tjeske

Nieuw lid
14 jun 2019
8
0
Amsterdam
Goedemiddag,

Ik heb paar vragen waar jullie houtbewerkers mij misschien wel mee kunnen helpen.

Ik ben als amateur meubelmaker begonnen aan een project waar ik een bureaublad van 2,80 m breed en 70 cm diep wil inbouwen boven een radiator. Ik wil voor het bureaublad graag eikenhout gebruiken wat ik wil vastzetten op een vuren frame dat gemonteerd wordt tussen 3 wanden onder een raam . In het bureaublad wil ik boven de radiator roostertjes plaatsen of sleuven frezen. Het blad wil ik graag op maat maken door eiken planken met lamellen te verlijmen.

Is eikenhout hiervoor geschikt en zo ja, in hoeverre en hoe moet ik rekening houden met werking/krimpen van het hout.
Is er een olie of lak die bijzonder goed geschikt is voor een bureaublad (Ik zou wel graag een zo natuurlijk mogelijk uiterlijk houden)

Alvast bedankt voor jullie tijd en tips.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
ineens het grote werk !

eik is hier zeker voor geschikt
hoe dik is je blad ?
70 cm breed massief hout gaat boven een radiator zeker werken en krommen
de roostertjes of frezen zullen de pijn iets verzachten

in volgorde:
1) bouw de bovenste struktuur van het vuren onderstel dwars (90°) op de lengte van het blad
2) op de rand van die struktuur plaats je hoekijzers (30x30 mm en 5 mm dik)
3) in die hoekijzers op regelmatige afstand (bv 15 cm, maar vooral tot dicht bij de uiteinden van die 70 cm) gaten van 15 mm lang (kan rechthoekig, maar rond is makkelijker om te boren)
4) in het midden door die gaten schroeven van 5 mm diameter (bolkopschroeven zijn hier de beste omdat ze een vlakke onderkant hebben - bij ronde gaten een rondel plaatsen)
het blad kan daardoor zowel naar links als rechts (vooral breedte) 5 mm bewegen
de schroeven houden het vlak

lakken is een ander onderwerp
olieën is aan alternatief
recent heb ik de slechte ervaring gehad met eik waarop zonder grondlaag een 2-componenten acryllak gezet werd
het contrast tussen de stroken eik werd groter (voor mij op de rand van het aanvaardbare)
de groothandel raadt mij een grondlaag aan
testen met ciranova & hesse zijn lopende
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik mag graag osmo hardwaxolie op eiken smeren en PU top satin (niet vergelende blanke zijdeglans PU lak).

De olie is misschien minder geschikt als bureaublad omdat deze niet echt beschermd (vind het wel mooier)
 

Tjeske

Nieuw lid
14 jun 2019
8
0
Amsterdam
Wat een ontzettend hulpzame reacties, de hoekijzers ga ik absoluut gebruik van maken. Dat lijkt me een perfecte oplossing.
Ik zat zelf te denken om naast deze hoekijzers ook gebruik te maken van wat woodmax lijm op de punten waar het bureau de vensterbank overlapt of schiet ik dan weer in de volledige overkill.
Voor de afwerking neig ik zelf naar de olie omdat ik het ook mooier vind dan lak. Een beetje gebruikerssporen vind ik ook niet een groot probleem. Beschermt deze olie enigszins tegen vocht?

Bedankt voor alle hulp!!!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik zat zelf te denken om naast deze hoekijzers ook gebruik te maken van wat woodmax lijm op de punten waar het bureau de vensterbank overlapt of schiet ik dan weer in de volledige overkill.
dit is mij niet volledig duidelijk
wat is de hoogte van de vensterbank ?
komt het bureaublad daar boven ? zo ja, hoeveel ? zo ja, kan je in die vertikale tussenruimte de hoekijzers kwijt ?
Voor de afwerking neig ik zelf naar de olie omdat ik het ook mooier vind dan lak. Een beetje gebruikerssporen vind ik ook niet een groot probleem. Beschermt deze olie enigszins tegen vocht?
voor de afwerking ben ik een onvoldoende-ervaren-raadgever
ik heb reeds een eiken bureaublad van 40 mm dik en 250 cm lang gemaakt
dat buigt uiteindelijk iets door, maar niet storend
het werd geölied, maar er staan geen radiotoren onder ;)
voor zover mij bekend, dringt olie in het hout & 'lak' niet ('lak' is een ruim begrip)
dus olie zou ook tegen vocht moeten beschermen (zoals een dampopen beits ?)
ik vermoed dat je geölied hout nadien kan lakken
volgens de groothandelaars die mij nu raad geven is er zelfs (ultra)matte lak die een uitzicht heeft alsof het hout geölied is
zoals geschreven, zit ook ik nu in een zoekperiode na een ervaring waar bij een eiken trap met treden uit doorlopende stroken na behandeling met een 2-componenten-lak de kleurcontrasten van de stroken tot op de grens van het aanvaardbare zichtbaar werden
de tijd om te testen die me overblijft is kort, want eind juli moet mijn huidige trap volledig geplaatst zijn
in welke streek woon je ? (nieuwe leden beseffen niet altijd dat het nuttig is om dit te laten weten, zodat meer directe kontakten mogelijk zijn)
indien doenbaar, dan kan ik jou testmateriaal bezorgen + mijn ervaringen in het echt laten zien
de enige blijvende raad is: test dit alles op een proefstuk uit vooraleer je voluit gaat
onderliggende vraag: komt jouw eik van dezelfde boom ?
indien neen, dan is er kans dat het hout van de verschillende bomen anders reageert
indien ja, ook dan is het hout uit de verschillende delen niet identiek (maar meer homogeen kan je het niet kiezen)
 
Laatst bewerkt:

Tjeske

Nieuw lid
14 jun 2019
8
0
Amsterdam
Dit is een eerder ontwerp maar wel zo'n beetje het idee, de witte kant aan de voorzijde van het bureau wil ik vervangen voor een eiken kant met een overhangend blad, ook de plint langs de randen zal komen te vervallen.
Ik wil als dikte iets tussen de 25 en 40 mm gebruiken. Om het eiken blad aan het vuren frame te monteren zal ik de hoekijzers gebruiken. Voor de overlapping aan de vensterbank zat ik dus te denken aan die woodmax.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik wil als dikte iets tussen de 25 en 40 mm gebruiken.
welke machines je ter beschikking hebt, weet ik niet
de mij bekende brutodiktes van franse eik zijn 1, 6/4 & 2 duim, enz
dat geeft netto max 22, 32 & 42 mm
Voor de overlapping aan de vensterbank zat ik dus te denken aan die woodmax.
hoe woodmax in het verhaal past, is mij nog niet duidelijkj
als tussen de vensterbank en het blad te weinig plaats is voor de vuren dragers, dan wellicht toch voor de hoekijzers
het is ten slotte maar een breedte van 11,9 cm
 

Tjeske

Nieuw lid
14 jun 2019
8
0
Amsterdam
Screenshot 2020-06-27 at 10.26.01.png
Ik leg het lijmverhaal ook een beetje onduidelijk uit, excuses. Het frame zit tegen de vensterbank aan en er is inderdaad zoals je al goed had bedacht geen ruimte tussen de vensterbank en het blad voor het frame. Als ik het frame op de vensterbank zou leggen zou het eiken blad uiteindelijk boven het kozijn uitsteken en dat is niet de bedoeling.
Het blad zal dus voor een klein deel op de vensterbank rusten waar ik hem eventueel met lijm wilde vastzetten. Maar als ik er zo over na denk is het inderdaad maar een heel klein stukje en dus misschien niet eens nodig.

Voor de dikte moet ik echt nog even op onderzoek uit. het ligt naast de esthetische waarde natuurlijk ook nog aan de prijs in dit geval. Ik zit nu aan een stokoude eiken tafel met een blad van 25 mm dik en dat lijkt mij ruim voldoende robuust.

ik veronderstel dat er geen dames op het bureaublad zullen dansen
Ik wil het niet meteen uitsluiten 😂 De ultramatte lak klinkt mij als muziek in de oren maar ik zal het inderdaad moeten testen. Ik woon in Amsterdam dat is misschien wat ver voor een uitwisseling, maar ik zal zeker het resultaat en mijn bevindingen voor de lak/olie die ik zal gebruiken posten.

Aan spulletjes heb ik een DW745 tafeltje, een DW777 afkortzaag, een oude Bosch POF 1200 AE frees die wel aan een update toe is, hij doet het wel, maar het is erg veel werk om hem precies in te stellen. Ik heb geen vlak of vandiktebank. Ik heb het eiken nog niet gekocht Ik hoopte in overleg met de houthandel de eiken balken knap te laten vlakken en een mooi blad samen te stellen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het blad zal dus voor een klein deel op de vensterbank rusten waar ik hem eventueel met lijm wilde vastzetten.
door het blad op de vensterbank te verlijmen kan het zijn dat je het daar onwrikbaar bevestigt
alle krimp + uitzetting zal dan naar de andere zijde tov van de vensterbank geschieden
er bestaan lijmen die 300 % of meer uitzetting geven . . .
wil je het blad ooit van de vensterbank halen, dan zal je hard moeten wrikken of er met een lang mes tussen gaan
Voor de dikte moet ik echt nog even op onderzoek uit. het ligt naast de esthetische waarde natuurlijk ook nog aan de prijs in dit geval. Ik zit nu aan een stokoude eiken tafel met een blad van 25 mm dik en dat lijkt mij ruim voldoende robuust.
25 mm zou het moeten doen
je kan als boord aan de kant van de stoel een plank vertikaal zetten
die verhindert het opbollen van die 2,8 m & geeft de indruk dat het een heel dik massief blad is
Ik heb geen vlak of vandiktebank. Ik heb het eiken nog niet gekocht Ik hoopte in overleg met de houthandel de eiken balken knap te laten vlakken en een mooi blad samen te stellen.
mocht er een collega-houtliefhebber in jouw buurt wonen . . .
gedeeld genot is dubbel genot
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.