Tips gezocht voor verdekt ophangen eikenplank in badkamer

Morinijan

Actieve deelnemer
29 aug 2011
43
4
Hallo,

Heeft iemand een tip hoe ik het beste een eiken plank van 80 x 40 cm van 4 cm dik in de badkamer blind/verdekt kan ophangen?
Het plaatje hieronder geeft ongeveer de situatie aan.
de muur waaraan de plank komt te hangen is van kalkzandsteen.

Ik heb wel blinde plankdrager gezien maar ik weet niet of die het houden gezien de diepte van 40 cm van het blad.

1622450561482.png


Groeten, Jan
 

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Afhankelijk van hoe zwaar de waskom is die er op komt te staan, zou je draadeinden ver genoeg in je muur kunnen verankeren en het zo vastmaken, intuitief lijkt mij dat ook kalkzandsteen dit zou moeten kunnen dragen, maar dat is maar een buikgevoel. Zoals ik zei, afhankelijk van het gewicht en hoe diep je in je muur kan verankeren zal dit wel of niet kunnen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.091
403
oke kalkzandsteen overheen gelezen
Wil je er op op kunnen zitten of zwaar leunen
(en heb je al over de afvoer nagedacht?)
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Iets van een gleufje en een stukkie plank op de muur en het korte muurtje zou een heel eind moeten komen. Eventueel vanonderaf pocket-holes.

Ook nog mogelijk om vanuit de onderkast een plank verticaal omhoog laten lopen (al dan niet in kleur van de muur zodat de “zwevende plank” gewoon onderdeel wordt van het meubel en zichzelf kan dragen
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.249
661
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
oke kalkzandsteen overheen gelezen
Wil je er op op kunnen zitten of zwaar leunen
(en heb je al over de afvoer nagedacht?)
Als het op een hoogte zit dat je er op kunt leunen, dan zou ik de plank daar zeker op willen berekenen. Als het glad is in de badkamer en je grijpt je vast aan die plank, is het afbreken van de plank niet wat je wil zien gebeuren.

Is de muur er achter al af, of kun je daar nog dragers in verwerken (die dan na het tegelen onzichtbaar zijn) ?
 

Morinijan

Actieve deelnemer
29 aug 2011
43
4
oke kalkzandsteen overheen gelezen
Wil je er op op kunnen zitten of zwaar leunen
(en heb je al over de afvoer nagedacht?)
Het is niet de bedoeling dat er zwaar opgeleund gaat worden. De waskom wordt er opgeplaatst en er zullen spullen op staan zoals tandenborstels enz.

Uiteindelijk komt er een kast onder de plank meer naar rechts zodat er plaats is voor een afvoer. Deze is al in de muur verwerkt. Dus je ziet alleen de sifon onder de plank.
 

Morinijan

Actieve deelnemer
29 aug 2011
43
4
Als het op een hoogte zit dat je er op kunt leunen, dan zou ik de plank daar zeker op willen berekenen. Als het glad is in de badkamer en je grijpt je vast aan die plank, is het afbreken van de plank niet wat je wil zien gebeuren.

Is de muur er achter al af, of kun je daar nog dragers in verwerken (die dan na het tegelen onzichtbaar zijn) ?
Ik heb ook al het idee gehad om de plank op de kast er onder te laten steunen. Deze komt namelijk op de grond te staan en niet aan de muur hangen zoals in de tekening.

De muur er achter is klaar met een voorzetwand maar als het moet zou ik er bij kunnen.
Ja dat ik daar niet eerder aan gedacht heb om de dragers in de muur te verwerken en dan zie je ze na het tegelen niet meer.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.553
256
Ik zou zelf 2 (gegavaniseerde verwarmingsbuisjes) -pijpjes nemen en in de muur en in de plank passende gaten boren.
Neem de pijpjes zo lang mogelijk, zowel in de muur als in de plank en borgen met een kit.
Zo vast al een huis.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.623
1.143
Fryslân
Het is niet de bedoeling dat er zwaar opgeleund gaat worden. De waskom wordt er opgeplaatst en er zullen spullen op staan zoals tandenborstels enz.
Ik weet niet of er (ooit) kinderen zijn, maar ik kan je verzekeren dat het dan niet de bedoeling is, maar wel gebeurd.
Wat misschien een idee is, om de sifon af te werken en hier een steun van te maken die op de onderkast staat. Zo ben je èn je sifon uit het zicht, èn je hebt extra steun. Ik zou het er niet op wagen om een eiken plank van 4cm dik en 40cm diep met een stenen wasbak aan een kalkzandsteen muur op te hangen. Het is wel mogelijk, maar in mijn ogen niet bedoeld voor een lang leven.
 
  • Haha
Waarderingen: Scheppie

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.