Tips gevraagd over frezen van kozijnen ramen

reinverschoor

Nieuw lid
11 jan 2011
4
0
advies gevraagd over frezen van kozijnen en ramen. Bestaat er een standaard set waarmee ik kozijnen en ramen kan frezen, heb inmiddels een electra beckum freestafel TF 100 waarmee ik wel wat moet kunnen doen.Asmaat 30 mm. Op internet veel mooie filmpjes van professsionele machines, maar ik zoek iets lichters waarmee ik wat eenvoudige kozijnen en ramen wil maken.Wie heeft hier ervaring mee ?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
1.839
10
Heelsum
Hoi Rein,
Volgens mij als je kleine hoeveelheid kozijnen wilt maken is het niet of nauwelijks zinvol het hout zelf te profileren. Ik kan daar 3 redenen voor aanvoeren:
1) De sets freesfereedschap zijn peperduur ('000 euro's)
2) De freeskoppen die ervoor bestaan zijn zwaar, veelal 40mm boring en vragen een zware machine
3) Voor niet teveel geld koop je geprofileerd kozijnhout.

Als je toch zelf iets wilt doen moet je iets bedenken met bestaande profielbeitels en sponningkoppen denk ik.

Hangt ook helemaal af van het soort kozijn dat je wilt maken, heb je een specifiek profiel / ontwerp in je hoofd?
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
141
0
Dag Rein,

Ik ben het het Scheppie eens. Ik heb meerdere malen gekeken naar een dergelijke set frezen, maar volgens mij niet echt interessant:
- hoge investering in gereedschappen
- ongeprofileerd meranti is vaak nog duurder dan geprofileerd.
- reken eens uit hoeveel tijd je bezig bent met profileren.. Natuurlijk kun je niet al je uren rekenen, maar een beetje nuchter omgaan met je tijd is ook wel handig.. :D

Voor mij was het reden genoeg om voor de verbouwing ~ 250 meter geprofileerd kozijnhout te kopen.

Als je toch wat wil maken, kom je inderdaad een heel eind met een sponningfrees en een goede cirkelzaag. Met de zaag kun je veel hout wegzagen, maar ook onder een bepaalde hoek sponningen maken, kepen en met een hulpstuk slisverbindingen maken.

Succes met alle overwegingen!

Wim
 

reinverschoor

Nieuw lid
11 jan 2011
4
0
Hi Hubert, Scheppie en houtbewerker. bedankt voor de respons. Ik weet van de kant&klare kozijn en raam profielen, maar die zijn vaak van meranti, of merbau. Ik werk graag met eiken, dat moet ik ook gebruiken als renovatie materiaal in Frankrijk. Hoe zit dat met dat hulpmiddel om slisverbindingen te maken?
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
141
0
@ Jaap: bedankt voor het uitspreken van je vertrouwen.. :D

@ Rein:
De deurkozijnen zou ik contra-mallen, eventueel een deuvel of domino erbij, genoeg lijm en flinke schroeven. Voor de raamkozijnen kun je gebruik maken van een hulpmiddel wat erg lijkt op deze
http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=10&t=2542
Zelf plaats ik dit hulpstuk tegen de aanslag van mijn zaagtafel, op de roltafel. De kozijndelen / balken / planken klem je verticaal tegen dit hulpstuk. Met de zaag maak je dan sleuven van minimaal de zaagbladbreedte ( ~3,2 mm) tot.....
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
je zou eventueel eerst de profiel grof uitkunnen zagen en daarna met een freestafel met bovenfrees na kunnen frezen.

Ik heb dit ook wel een gedaan bij een vorige werkgever.
 

tuoh

Oud hout
Raam pakketten heb je in alle maten en vormen, je zal eerst moeten beslissen welke profilering je wil gaan toepassen in de toekomst.
Dit is een belangrijke beslissing, voldoet de gekozen profilering niet, dan heb je pech.

België en Frankrijk gebruiken de Euro profilering met 11mm of 12mm speling, die freespakketten zijn verschrikkelijk duur, en vragen een forse hoeveelheid pk's van de machine, minimaal 7,5pk :x
Deze freespakketten hebben allemaal een dubbele nulpunt stelling, hetgeen wil zeggen dat eens je één frezenblok gesteld heb op de machine, de machine automatisch gesteld staat voor de overige blokken.
Deze blokken voldoen aan alle normeringen, verluchte glassponning, uitwatering glassponning, alle scherpe hoeken afgeschuint, decompressiekamer, etc...
Eénmaal alle blokken opnieuw voorzien van nieuwe wegwerpmessen kost je een rib uit je lijf :x

Zelf heb ik een freesgarnituur laten bouwen op asmaat 30mm, en bestuckt met HM, Euronorm 4mm speling. Dit kon aan een vriendenprijsje, omdat ik voor de firma regelmatig nieuwe combinatiefrezen moest afstellen om er dan proefstukken mee te frezen.
Omdat deze frezenset kleiner van buitendiameter is heb ik genoeg aan 5PK. Maar hier heb ik geen dubbel nulpunt stelling op, dat is dus steeds even een proefje frezen.

Welke type verbinding je kiest tussen stijl en regel word gedicteerd door de gekozen profilering.
Bij een Euro 11mm profilering ben je bijna verplicht om de verbindingen tussen de verschillende onderdelen uit te voeren met een dubbele penverbinding. De profilering is hier op ontwikkeld.
Hier kan je niet straffeloos zelf iets uit je mouw schudden, dit heeft ook zijn weerslag op de prijs.
Je hebt niet enkel frezen voor de topie nodig, je hebt ook slisbeitel pakketten nodig voor op de penenbank.

Maak je maar occasioneel enkele ramen, dan doe je dat heel wat goedkoper met losse frezen, met een sponningfrees, een (verstelbare) groeffrees, en een verstelbare verstekfrees, kan je al heel wat aan. Vraagt meer stelwerk, maar stelt ook minder eisen aan de gebruikte machine ( minder vermogen, en een minder robuuste bouw) Hier ben je ook vrij om je eigen verbindingen tussen stijl en regel te kiezen, maar het moet constructief wel kloppen natuurlijk.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.