Tips gevraagd babykamer Ledikant bijna af!

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Re: Tips gevraagd babykamer + foto's vorderingen!

Hoi,

wat een prachtig project, met name omdat het voor je eigen kindje zal worden. Hoeveel tijd heb je nog?

Ik kan je ook geen tips geven. wel ben ik het met je eens dat de stijl links onder niet helemaal past bij de rest. Ik volg je topic nauwlettend, omdat ik ook graag een eigen babykamer zou bouwen als het moment daar is!

Groeten
Thom
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Re: Tips gevraagd babykamer + foto's vorderingen!

Dat maakt het ook zo leuk om te maken, je weet waarvoor je het doet :D

Ik heb nog tot begin juni, maar daar komen nog wel 7 weken Nieuw Zeeland tussen door :? Maar dan hoef ik me nog niet te haasten. Ik doe het liever in één keer goed.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Re: Tips gevraagd babykamer + foto's vorderingen!

Dan ben je mooi op tijd begonnen! Wat ga je allemaal nog meer maken voor de baby kamer?

groeten!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Re: Tips gevraagd babykamer + foto's vorderingen!

Ik ben nu met de commode bezig, daarna maak ik het ledikantje, en dan nog een kast van 180cm hoog.
Krijg ik niet niet allemaal op tijd af, dan is het belangrijkste tenminste klaar :D
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Re: Tips gevraagd babykamer + foto's vorderingen!

Och, als de commode eenmaal klaar is, heb je in ieder geval al weer meer ervaring en kennis van hoe je het wilt maken! Denk dat het dan nog sneller gaat. succes!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Re: Tips gevraagd babykamer + foto's vorderingen!

Volgende vraag. Ik ben nu aan het lakken toe. Ik ga het lakken met Skylt 2 comp lak.

Maar moeten beide kanten van de panelen gelakt worden. Of kan alleen de zichtkant behandeld worden. Of ga ik dan problemen krijgen?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Re: Tips gevraagd babykamer + foto's vorderingen!

En kan dat met goedkopere lak ipv de dure lak die ik op de buitenkant doe?
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Re: Tips gevraagd babykamer + foto's vorderingen!

Hoi Jelmer,

Hoe gaat het met de meubels? Of zit je al in Nieuw Zeeland?

Groeten
Thom
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Re: Tips gevraagd babykamer + foto's vorderingen!

Hé Thom,

ik heb inmiddels de commode in elkaar, en ben nu met de lades bezig. Ik zit nog te wachten op de laderails.

Ik heb de laatste 2 weken even de fut eruit. Het zal hem wel aan de 'donkere dagen voor kerst' liggen. :mrgreen: Volgende week vakantie, dus dan heb ik vast weer meer zin. Ik kan er nu wel met tegenzin tegen aan zitten werken, maar dan ga je vaak fouten maken weet ik van mezelf.

Ik zal één dezer dagen wel weer eens wat foto's maken van de vorderingen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Re: Tips gevraagd babykamer + foto's vorderingen!

En ja hoor.. ik had weer wat zin gekregen van de kerstman :mrgreen:

Ziehier het resultaat, nog niet helemaal tevreden, maar voor 95% klaar en loeizwaar. Het geheel nog aflakken, en ik wil de ladefronten nog iets stellen, zodat ze nog een iets strakker geheel vormen.

Het was de eerste keer voor mij met zo'n groot project, en het is me niet tegen gevallen moet ik zeggen. Een volgende keer zou ik dingen wel anders doen, maar het is een mooi les geweest om dit te maken. Ik zou bijvoorbeeld volgende keer meer rekening houden met de kleur van het hout. Nu is de voorkant een beetje rommelig qua kleur. Maar goed, ik moet het doen met het hout wat ik nu heb liggen, dus dan moet je soms keuzes maken.

Met het volgende project (het ledikantje) ben ik in inmiddels ook begonnen, en dat vlot al aardig meer, omdat ik nu weet hoe ik bepaalde dingen moet doen, en in welke volgorde dat het het beste allemaal kan.

Maar genoeg gel*ld, foto's zeggen meer

Commentaar is van harte welkom :mrgreen:












 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Re: Tips gevraagd babykamer Commode is klaar!

wow, erg goed gelukt Jelmer! Complimenten.

Voor een kinderkamer vind ik het kleurverschil juist een pluspunt, maakt het net wat speelser.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Re: Tips gevraagd babykamer Commode is klaar!

Vind het erg gaaf geworden!

Ik kan weinig commentaar geven, maar heb wel een aantal vragen:

1. Hoe dik zijn de zijpanelen? En heb je die zelf op dikte gezaagd?
2. Welke geleiders heb je gebruikt?
3. Heb je de geleiders op een sub-frame geschroefd?
4. Lades zijn van Multiplex. Heb je dat in verstek gezaagd? Of kop op elkaar?

Succes met de ledikant!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Re: Tips gevraagd babykamer Commode is klaar!

Ik kan weinig commentaar geven, maar heb wel een aantal vragen:

1. Hoe dik zijn de zijpanelen? En heb je die zelf op dikte gezaagd?
de zijpanelen zijn 6mm dik en heb ik zelf op dikte gezaagd, Daarna precies op dikte met de vandiktebank. Ik heb ze gezaagd uit oude eiken vloerdelen. Op de achterkant zitten natuurlijk groeven om de spanningen uit het hout te halen, maar ik kon de panelen er mooi uithalen. Daarna heb ik ze aan elkaar gelijmt. Het zijn plankjes/latjes (als het beestje maar een naam heeft :lol: ) van 4cm en 9 cm breed. Qua kleur heb ik dat wel aardig bij elkaar kunnen zoeken.

2. Welke geleiders heb je gebruikt?
Ik heb geleiders bij baptist gekocht. Niet de allerduursten, maar ze zijn volledig uitschuifbaar, en ze kunnen 40 kg dragen. Meer dan genoeg dus.

3. Heb je de geleiders op een sub-frame geschroefd?
Ik heb aan de binnenkant van de kast een stevig frame gemaakt waar de geleiders op zitten. Dit was nog een heel gepiel omdat het natuurlijk wel allemaal recht moet worden, anders gaan je lades wringen.

4. Lades zijn van Multiplex. Heb je dat in verstek gezaagd? Of kop op elkaar?
De lades zijn idd van 15mm Multiplex gemaakt. Niet in verstek, maar dat was misschien wel mooier geweest. Ik heb een groef in de onderkant gemaakt waar de bodem invalt. De zijkanten heb ik gelijmt en geschroeft. Alhoewel alleen lijmen misschien ook stevig genoeg was geweest. Omdat de bovenkant van de lades dan geen mooi gezicht is omdat je daar tegen het kopse hout aankijkt, heb ik hier een eikenhouten latje opgelijmt van een 7mm dik om het geheel af te werken.


volgens mij wel , want je heb de stijl niet vervangen , maar de boel over de kop gegooid . :lol:

Ik kan hier ook niks stiekem doen :? :mrgreen:
 

dankra

Nieuw lid
8 jul 2011
13
0
Re: Tips gevraagd babykamer Commode is klaar!

nou wat een fantastisch resultaat. Ik denk dat je kindje straks wel in zijn handjes mag wrijven met zo'n handige vader. Ben erg benieuwd naar de andere meubelen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Re: Tips gevraagd babykamer Commode is klaar!

Dank je :D

Het ledikantje is ook bijna af. Ik zal proberen vanavond wat foto's hier neer te zetten.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Re: Tips gevraagd babykamer Commode is klaar!

Hierbij wat foto's van het ledikantje. Ik heb het bijna af. Ik moet alleen nog de 2 balkjes bovenop nog het hoofd- en voeteneind vastmaken als afwerking, en het hoofd- en voeteneind zelf staan nog los van de zijkanten. Hier moet ik nog iets op verzinnen. Normaal word dat met van die leuke Ikea-achtige schroeven aan elkaar verbonden zodat het ooit nog uit elkaar kan. Ik wil ook dat het uit elkaar kan, maar dan zonder de schroeven in het zicht.

Verder ben ik er tevreden met het resultaat. Nu nog even een lattenbodem maken, en dan is het klaar. :D

de foto's

Even passen


Gaten frezen


Pennen zagen met de tafelzaag



Weer even passen


Even passen of het hondje ook past :mrgreen:


Voeteneind/hoofdeind in elkaar gelijmt.


Zijkanten lijmen



Tot zover weer deze update.. Tips, trucs en commentaar is nog steeds van harte welkom !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.