Tips aanschaf kity 635

Afgezaagd

Actieve deelnemer
21 mrt 2023
55
15
Alkmaar
Beste,

Ik ben voornemens een VVD bank aan te schaffen, of althans, ik ga er bij een kijken.
Na al wat voorwerk te hebben gedaan naar verschillende types met bijbehorende reviews/beoordelingen hier op de site.
Ga ik kijken bij een kity 635.

Er wordt aangegeven dat de bank compleet is, zelfs met het boekje!
De beitels dienen te worden geslepen. Dit, nadat ik hierom vroeg of deze nog scherp waren.

Hetgeen mij wat zorgen baart is het volgende. Er zit mi een enkel fase motor op met een grote condensator tbv de start.
Zal een foto toevoegen.

Nu hebben wij hier geen 3 fase maar 2 fase. Ombouwen naar 3 fase zal dus niet gaan.

Ik begrijp dat de bank wellicht wat aan kracht in zal leveren met deze configuratie maar in hoeverre zal dit zijn.
Het is niet dat ik veel ervaring heb met dit soort machines.

Graag vraag ik u of er extra zaken zijn om op te letten indien men tot aanschaf van deze bank wilt overgaan.

Mijn dank is groot voor uwe inbreng en of tips.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230810_181901_Marktplaats.jpg
    Screenshot_20230810_181901_Marktplaats.jpg
    68,1 KB · Weergaven: 38
  • Screenshot_20230810_181910_Marktplaats.jpg
    Screenshot_20230810_181910_Marktplaats.jpg
    58,4 KB · Weergaven: 38

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Als je op het stroomnet van alkmaar zit, heb je 1 fase als je geen krachtstroom hebt. Je kan die stekker dus gewoon in het stopcontact steken.
 
  • Haha
Waarderingen: Wim Kluck

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Gewoon een enkel fase motor voor 220 volgens mij. Die prik je gewoon in je normale wandcontactdoos.

er Bestaat (in de praktijk) geen 2 fasen stroom (theoretisch kan het wel en als je krachtstroom hebt zou je wel 2 van de 3 fasen kunnen gebruiken maar dat is altijd een noodoplossing). Het NL hoofdstroom net is 3 fasen - de stroom wordt opgewekt met 6 polige dynamo’s wat serie wisselstroom bronnen oplevert die tov elkaar steeds 120 graden uit fase zijn. In een normale huistuinenkeuken aansluiting wordt daar maar 1 bron’ van gebruikt - 1 fase dus - normale wisselstroom. Bij krachtstroom worden alle 3 de bronnen gebruikt, dus 3 fasen. Da’s a] sterker en b] eenvoudiger om een asynchrone electromotor op te draaien omdat die drie fasen automagisch een draaistroomveld opleveren in een 3 fasen motor. NB ik ben geen elektrotechnicus - dit is een lekenverhaaltje…
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mink

Afgezaagd

Actieve deelnemer
21 mrt 2023
55
15
Alkmaar
Hartelijk dank voor de antwoorden.

Wij kunnen wel op inductie koken maar dan zogezegd op 2 fase.

Die VVD zal wel werken, dat geloof ik wel maar in hoeverre zal deze in kracht inleveren ?
Bv, als ik er een dikke plank van 200mm doorheen wil halen.
Of is het straks meer een punt van dunnere stukken eraf halen per keer ?
Dit is mijn vermoeden.

Ik wil dit natuurlijk testen bij het kijk moment.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Je kookt op 1 fase maar je gebruikt voor elke helft van je kookplaat een groep. De twee groepen zitten in je meterkast gekoppeld, zodat bij een storing je kookplaat geheel stroomloos gemaakt wordt. Dit heet in de volksmond een fornuisgroep. Bij je vandiktebank lever je geen kracht in. De motor is gemaakt om op 1 fase te lopen. De condensator zorgt er alleen voor dat hij start en altijd de zelfde kant op loopt. Vermogensverlies heb je als je een motor die voor 3 fasen bedoelt is, met behulp van een condensator op 1 fase wil laten lopen. Dat is bij jouw machine niet aan de orde.
 

Afgezaagd

Actieve deelnemer
21 mrt 2023
55
15
Alkmaar
Je kookt op 1 fase maar je gebruikt voor elke helft van je kookplaat een groep. De twee groepen zitten in je meterkast gekoppeld, zodat bij een storing je kookplaat geheel stroomloos gemaakt wordt. Dit heet in de volksmond een fornuisgroep. Bij je vandiktebank lever je geen kracht in. De motor is gemaakt om op 1 fase te lopen. De condensator zorgt er alleen voor dat hij start en altijd de zelfde kant op loopt. Vermogensverlies heb je als je een motor die voor 3 fasen bedoelt is, met behulp van een condensator op 1 fase wil laten lopen. Dat is bij jouw machine niet aan de orde.
Hartelijk dank voor deze heldere uitleg omtrent de bank en het fornuis.
Weer wat geleerd!
 

Afgezaagd

Actieve deelnemer
21 mrt 2023
55
15
Alkmaar
Bij nadere inspectie van de kity ontdtaan er nog wat vragen bij mij en wellicht dat iemand mij hier nog mee kan helpen.

Het wiel om de van dikte bank omhoog of omlaag te brengen ontbreekt. Hier is een wel een oplossing voor gemaakt maar een wiel is veiliger en prettiger om mee te werken.

Is dit nog ergens verkrijgbaar ?

De messen dienen geslepen te worden. Ze zijn in slechte staat. Een nieuwe setje erbij zal geen overbodige luxe zijn. Zijn deze ook in NL verkrijgbaar? Zie wel EN en DE als mogelijkheden.
Zelfde geldt voor de riem. Waar kan ik deze bemachtigen in NL ?

Alvast bedankt voor de tips of informatie.
Afhankelijk van de verkrijgbaarheid en de kosten neem ik een beslissing voor deze bank. Anders wacht tot op een volgende.

Met vriendelijke groet,

Afgezaagd
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Er zitten toch standaard messen in? Die kan je bij elke gereedschapsslijperij kopen. Wat zit er voor riem op? V riem, platte riem?
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Afgezaagd

Actieve deelnemer
21 mrt 2023
55
15
Alkmaar
Er zitten toch standaard messen in? Die kan je bij elke gereedschapsslijperij kopen. Wat zit er voor riem op? V riem, platte riem?
Dit was mij dus niet helemaal duidelijk.
Hebben deze een uitsparing tbv de bevestiging of zijn het standaard messen.

Er zit een platte riem op welke in mijn optiek teveel stuiterde cq slack had om een beetje te klapperen. In andere woorden, hij draaide niet heel strak om de poelies en zag er verweerd uit.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Zo'n handwiel is denk ik lastig te vinden Maar het is een wiel dat denk ik op een zeskantige as valt. Met een beetje werk maak je daar zelf een wiel voor door een passende 6 kant passende dop te gebruiken en die vast te zetten in een houten handwiel.
Je kan op amazon.nl op ' hand wheel' zoeken. Maar meestal hebben die een spiebaan.
 

Afgezaagd

Actieve deelnemer
21 mrt 2023
55
15
Alkmaar
Ik heb voor mijn kity in het verleden onderdelen besteld bij Outillage machine bois métal . Zij verzenden naar België, dus wellicht ook naar Nederland.
Hartelijk dank voor de tip.

Zo'n handwiel is denk ik lastig te vinden Maar het is een wiel dat denk ik op een zeskantige as valt. Met een beetje werk maak je daar zelf een wiel voor door een passende 6 kant passende dop te gebruiken en die vast te zetten in een houten handwiel.
Je kan op amazon.nl op ' hand wheel' zoeken. Maar meestal hebben die een spiebaan.
Dit is ook zeer zeker een goede tip.


Het heeft allemaal wat anders uitgepakt. Uiteindelijk de bank niet overgenomen omdat we het niet eens konden worden over de prijs.

De bank had dringend onderhoud nodig. Enkele onderdelen waren in slechte staat of moesten vervangen worden. En de in/uitvoer rollen liepen zeer stroef.
Nu zijn dit geen onoverkomelijke problemen maar dan is, mijn inziens, een premium prijs, niet te verantwoorden.
Onderhandelen bood geen soelaas.

Kijk ik gewoon even verder.

Hartelijk bedankt voor alle tips en nuttige informatie.
Dit wordt zeer gewaardeerd!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.