Tip Veiling Houtvoorraad (veel compleet gezaagde boomstammen)

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Misschien met wat leden een stam delen?
het idee is goed
de uitwerking wordt anders
wil je weten wat je koopt, dan moet je vooraf de kwaliteit bekijken
verder zou je ook vooraf overeen moeten komen wie welke planken koopt
in principe zijn de middenste de beste omdat dat kwartiers is
dan volgt het bieden
1 stam met wat leden kopen lijkt me niet haalbaar
wat ik wel voor mogelijk acht is dat 1 iemand een stam koopt, en nadien planken aan een verhoudingsgewijs kleine meerprijs te koop stelt
alleen reeds vanwege de afstand is dit voor mij niet vanzelfsprekend
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Vooral je tot bieden overgaat.
Het betreft voornamelijk inlandse eik en beuk.
Niet alle aangeboden stammen zijn droog. Die wat droog zijn, vermoedelijk winddroog.
Waarschijnlijk is het opruiming van overbodige stock. De minder courante houtsoorten hebben dan mogelijk wel al een hele tijd gelegen.
Voordat je zo een stam koopt moet je gaan kijken en de stam open bladeren om te beoordelen, enkel dan weet je wat je gaat krijgen.
Het is een zagerij annex constructeur van eikenhouten bijgebouwen. Of het meubelkwaliteit is moet je eerst ter plaatse bekijken.
Als je gewoon ter plaatse in die zagerij hout gaat kopen ben je mogelijk even goed af als nu bieden in een veiling (let op voor de kosten).
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
@mathieu : er worden ook een wiellader, CNC, opdeelzaag etc aangeboden? Ik zie ook 'licht winddroog", "gebruiksklaar", "winddroog" staan, maar als je echt zekerheid wilt is het inderdaad altijd best om even te gaan meten.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
@mathieu : er worden ook een wiellader, CNC, opdeelzaag etc aangeboden? Ik zie ook 'licht winddroog", "gebruiksklaar", "winddroog" staan, maar als je echt zekerheid wilt is het inderdaad altijd best om even te gaan meten.
De website is actief en Google geeft geen resultaat op falingen.
Het aanbod in de veiling lijkt me ook eerder moeilijk verkoopbare producten. Winddroge inlandse eik, Amerikaanse eik, restanten van het verzagen van stammen.
Als er echt laag geboden wordt kan je wel leuke koopjes doen. Maar er zijn ook stevige partijen bij, dus transport en opslag moet je ook geregeld krijgen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
"in opdracht van belanghebbende"
ik veronderstel dat je hiermee bedoelt dat het een vrijwillige verkoop is
dat is mogelijk
alhoewel ik sporadisch naar veilingen van schrijnwerkerijen + houthandels zoek, heb ik al meegemaakt dat een bedrijf dat (nog) niet in faling was, zijn voorraad verkocht en daarna de boeken sloot
in hun jaarverslagen van 2017 tot 2020 zie ik dat ze samengeteld 2.500 € verlies geleden hebben
het eigen vermogen schommelt rond de 30.000 €
er is dus niet veel nodig om te wankelen
 
  • Leuk
Waarderingen: Dencom

DDragon80

Actieve deelnemer
12 okt 2019
31
17
Ow, is hier nietver van de deur zie ik (20 min.). Ga ik eens een kijkje nemen binnenkort.
 

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
Laten we we we wel wezen, het laatste jaar is s hout schrikbarend over de kop gegaan dus laten we zeggen dat we 1,5 cub amerikaans eiken klaar voor gebruik , winddroog voor een 500 euro all in kunnen kopen, das een leuke prijs. Ik denk dat ik sowieso even naar de kijkdag ga. en wie weet met wat meerdere forum leden daarna een klein pintje doen?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
1,5 cub amerikaans eiken klaar voor gebruik , winddroog voor een 500 euro all in
ga gerust eens kijken
misschien maak ik er een dagje limburg van
reken ik die 500 € terug, dan is het / 1,4 om de kosten er af te trekken, wat 340 biedprijs geeft
teruggerekend naar m³ geeft 240 €
betwijfel of dat ga lukken
de huidige prijs is niet de prijs bij afklokken
de marktprijs van amerikaans eiken ken ik niet
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Ik zou tot 500 euro/m3 zonder kosten durven bieden. Dan kom je op 900 euro inclusief kosten, exclusief vervoer, wat ik een nette prijs vind.
Laat je het transporteren, dan mag je toch snel op 200 euro rekenen.
En goede prijsindicator lijkt mij Jaap Van Leersum.
Dit is volgens mij vergelijkbaar, hoewel dat relatief is. Een stam koop je in principe niet blind.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dencom en ZotVanHout

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Heeft er iemand gekocht of gevolgd? Ik dacht dat de veiling tot september liep. Ben toch benieuwd naar de prijzen die geboden zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.