Tip!!!! HBM oscillerende Schuurmachine vor wènag

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1

Bedankt voor de links, ik heb de schuurmachine vandaag ook ontvangen.
Eerste indruk is erg solide, zware machine.
Alleen de schuurdrum loopt af en toe omhoog er van af, kun je dit nog ergens mee regelen?
Kan er anders een grotere ring bovenop de drum groter als de schuurdrum om dit te voorkomen?
Hoe hoog hebben jullie de machine staan? Gewoon op de werkbank of lager op een apart tafeltje?
 

cocobolo

Actieve deelnemer
3 mrt 2012
138
5
Apeldoorn
Bedankt voor de links, ik heb de schuurmachine vandaag ook ontvangen.
Eerste indruk is erg solide, zware machine.
Alleen de schuurdrum loopt af en toe omhoog er van af, kun je dit nog ergens mee regelen?
Kan er anders een grotere ring bovenop de drum groter als de schuurdrum om dit te voorkomen?
Hoe hoog hebben jullie de machine staan? Gewoon op de werkbank of lager op een apart tafeltje?

Je moet de moer boven dan strakker aandraaien, daardoor zet het rubber iets uit en klemt hij de schuurhuls :)
 

cocobolo

Actieve deelnemer
3 mrt 2012
138
5
Apeldoorn
Ik heb ook wel een beetje last van het omhooglopen van de schuurhuls terwijl de moer niet strakker aangedraaid kan worden. Waarschijnlijk rekken de schuurhulzen toch iets uit.
@simon klein, Inmiddels de mini drumsander in de praktijk gebracht, dat werkt best goed.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?12852-mini-drumsander

Je moet wel een telkens grotere ring er op gebruiken die dus net kleiner is dan je rubberen huls. Ik heb een andere machine waar die ringen bij zaten, ik weet niet of dat met deze HBM ook zo is.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
JA is bij de HBM ook zo, zitten 3 verschillende ringen bij Uiteraard hier de grootste gebruikt. Wellicht is er nog winst te behalen door een nog grotere ring (zit er niet bij) toe te passen, of twee ringen op elkaar zodat je nog wat strakker aan kan draaien. Nu stop het schroefdraad en kun je niet strakker (wel is het al flink strak..) Zal daar eens naar kijken. Maar het is niet zo dat ie er nu vanaf vliegt hoor, hij loopt soms iets omhoog.
 

cocobolo

Actieve deelnemer
3 mrt 2012
138
5
Apeldoorn

cocobolo

Actieve deelnemer
3 mrt 2012
138
5
Apeldoorn
En is het gelukt? vandaag de mijne weer gebruikt..... wat is dat toch fijn werken.

Yep ! Gelukt :) Een grote krachtige en zware machine, gloednieuw. Hij is wel 380V maar dat is geen probleem.

Dat blad op die foto lijkt wellicht geroest of gebarsten, maar dat is zo'n dik vel papier met allemaal olie er onder, juist om hem te beschermen tegen roest. Ik zal nog wel even een foto uploaden, het is een plaatje, geen krasje op.

Ikke blij !! Enorm bedankt voor de tip Rik ! Anders had ik hem vast niet gezien :)
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Hartstikke mooi cocbolo. Zo helpen we elkaar verder op het Forum.
Ik heb deze week bijvoorbeeld een heel hele mooie esdoorns stam kunnen kopen via een tip van Casper Labarre.
We zien de foto's wel verschijnen.
Veel plezier ermee!
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Hoe staat het er inmiddels voor met deze machines? Ben momenteel met een hobbelpaard bezig van 4cm dik hout en dus ook veel rondingen die naar binnen lopen.
Daar zou zo'n machine dus wel heel mooi voor zijn...
Kan die van HBM ook eventueel een beetje misbruik aan of is het na veel gebruik toch alsnog meer geld uitgeven voor een zwaardere variant zoals die van Triton?
Soms wordt ik wat te enthousiast namelijk, dan wil/ ga ik te snel en dan moet ie niet direct kapot gaan natuurlijk:eek:
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik ben er erg happy mee, gebruik hem heel veel en ga er niet zachtzinnig mee om. De schuurrollen gaan ook veel langer mee dan ik verwachtte. Het ding is zijn geld zeker waard. Je moet hem wel absoluut gebruiken met stofafzuiging, ik heb er een bouwstofzuiger aanhangen en dan is er weinig "ontsnapstof" Zonder stofzuiger sta je in no-time in een enorme stofwolk. Die vier cm dikte die je noemt is geen probleem, en je zal merken dat je met weinig druk al een heel mooie afname kan bereiken. Mijn max tot nu toe was eiken van ruim 7 cm dik, dat ging prima.

De machine waar Fons hierboven naar verwijst heeft wat meer mogelijkheden maar is duurder. Afweging, waar ga je hem voor gebruiken en is dat de meerprijs waard?

Goedkoop alternatief, als je een boorkolom bezit, zijn losse schuurrollen die je in de boor kan gebruiken. Deed ik vroeger en dat ging voor sporadisch gebruik helemaal goed. Baptist heeft ze, en HBM heeft een low budget set waar je je geen buil aan kan vallen, ik meen tien euro.

Succes!!

Groets, Rob.
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
hoi allemaal

waar kopen jullie de schuurhulsen voor de HBM oscillerende Schuurmachine, is er een betere kwaliteit te vinden dan die van HBM?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik heb ze bij hbm zelf gekocht.
Al veel gebruikt maar ze slijten bijna niet.
En schoonmaken doe je even met de zool van een oude sportschoen.
Even er langs schuren en hij is schoon.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.