[Tip]: Goedkope manier om steekbeitels e.d. te slijpen met een kolomboormachine

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
In popular woodworking staat dit artikel over goedkoop slijpen van beitels met een kolomboormachine.

Komt er in essentie op neer dat je een aantal 5" cirkels van MDF of multiplex maakt, die voorziet van schuurpapier in verschillende gradaties. Een as erin voor de bevestging in de kolomboormachine en klaar.

Om constant de goede hoek te krijgen een jig (plankje) maken met de gewenste hoek en slijpen maar.

Zet als kaatste een glas water klaar. Niet tegen de dorst van het slijpen maar om de beitel af te koelen als hij te heet wordt.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
@Rizz
Blijkbaar is het besmettelijk: door jouw filmpje moest ik ineens aan deze denken waarin Stumpy Nubs (toch geen kleine Youtuber) exact het zelfde laat zien, maar dan met een optie om een deel (de schijven) te kopen. En wat uitgebreidere uitleg met een goede tip voor het te gebruiken schuurpapier (exit glas water - kun je die ook niet meer om stoten).
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Horizontaal, machinaal, slijpen is me al heel lang logischer voor gekomen dan op een standaard slijpsteen. In het maken van preparaten voor microscopie etc. doe je dat ook.

Ik heb ook al eens verder gekeken, er bestaan grote dunne diamant platen (Ali), ik heb ze nog niet gekocht. Ik ben niet zeker of ik er wel een goed rondje uit kan snijden.

Ook heb ik wel eens nagedacht over een horizontale "heen en weer" beweger. Een rechthoekige vlakschuurmachine?

EDIT: en dan zijn er nog deze schijven voor op de haakseslijper, 80 mm is me aan de krappe kant. Weet ook niet of het voor ons werkt.

EDIT2: 200mm ronde diamant schijf al dan niet met gat.
 
Laatst bewerkt:

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Horizontaal, machinaal, slijpen is me al heel lang logischer voor gekomen dan op een standaard slijpsteen. In het maken van preparaten voor microscopie etc. doe je dat ook.
Mee eens. Diamanten worden ook geslepen op een soort veredelde platenspeler. Je kunt water over de plaat laten lopen om te koelen en het slijpsel af te voeren.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
@Rizz
Blijkbaar is het besmettelijk: door jouw filmpje moest ik ineens aan deze denken waarin Stumpy Nubs (toch geen kleine Youtuber) exact het zelfde laat zien, maar dan met een optie om een deel (de schijven) te kopen. En wat uitgebreidere uitleg met een goede tip voor het te gebruiken schuurpapier (exit glas water - kun je die ook niet meer om stoten).
Zelfde systeem, van dezelfde maker. Stumpy Nubs is een fan van de kleinere gereedschapsmakers, waar Amerika vol mee zit en dus ook Taylor toolworks
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Die 3M zelfklevende schijven lijken me ideaal. Zijn die hier wel te koop? Met Klitrug zeker wel zelfklevend kon ik ze in de catalogus niet vinden.
Deze schijven 19.81€ |6Pcs 80Mm 50 2000 # Grit Haakse Slijper Droog Slijpen Disc Steen Graniet Marmer Polijsten Pad Diamant slijpen Plaat Ronde|Schuurgereedschap| - AliExpress
Of gelijkwaardig heb ik hier liggen en ik zal eens kijken of dat werkt. Ik heb ze nat gebruikt voor het polijsten van beton en het probleem met diamant is dat je er geen ijzer mee kunt slijpen zonder koeling. En dat is wel het probleem met het gebruik van deze schijven van ali.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.