Tijdspanne drogen hout van 14 naar ±10%?

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Ik ga starten met het maken van een bureau in omgekeerde U-vorm zeg maar. Bij goede kwaliteit kwartiers eikenhout, en waar de constructie het toelaat, vertelde Tuoh ooit dat je met 12% vochtigheidsgraad al weg komt. Maar aangezien het bureau in een ruimte met vloerverwarming komt te staan, had ik het hout graag naar max 10% gekregen alvorens ik het ga verwerken. De meeste delen zitten tussen de 13 en de 14% momenteel.

Hoe lang gaat het duren vooraleer het hout deze vochtigheidsgraad gaat bereiken als ik het nu in een bewoonde/verwarmde ruimte leg? De planken zijn slechts 26mm dik.
Online vind ik helaas enkel info over het drogen tot winddroog, of het drogen in een oven..
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.852
904
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb geen 'echt' antwoord, maar mijn onderbuikgevoel zou zijn dat als het nu 14% is dat het met een paar maanden in evenwicht zou moeten zijn met de omgeving waar je het uiteindelijk in gaat gebruiken... Wellicht zelfs sneller.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.510
969
Riemst
Ik denk dat het een zeer moeilijke vraag is. Wanneer gaat je hout 10%RV bereiken? Dat gaat van de omgevingsfactoren afhangen. Mogelijk moet je wachten tot het echt koud is voordat het hout zover kan terug drogen, maar komt het in een periode waar er minder gestookt wordt terug op een hoger vochtgehalte.
En als je het terug naar 10% gebracht hebt, hoe ga je het dan verwerken? Als je het tijdens de verwerking in een onverwarmde werkplaats bewaart zal de RV terug gaan stijgen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
In de werkplaats gaat het de komende maanden ±18 graden zijn en rond de 45-50% vochtigheid. Ik had er al aan gedacht om in de leef/bureauruimte waar ik het hout voorlopig wil leggen af en toe een ontvochtiger te laten draaien om de luchtvochtigheid naar de 30 a 40% te brengen. Het verwerken zelf gaat ongeveer een 3 a 4 dagen in beslag nemen, vooral door het lijmen. Als ik het hout afdek zal dat (vermoedelijk) wel vlot genoeg zijn om de 'terugslag' te beperken?

De toekomstige eigenaar geeft intussen aan dat 1 a 2 maanden wachten zeker geen probleem is, dus ik hoop ik het daarmee wel ga halen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.192
1.972
Klein-Brabant, Vlaanderen
ideaal is om het hout direct op zijn definitieve plek te leggen, en daar slechts kortstondig weg te halen om te bewerken
je zal snel van 14 naar 10 % gaan
het omgekeerde gaat ook snel
ik heb de slechte ervaring dat eik van 30 mm binnen de paar dagen begint te leven wanneer dat van een omgeving van 40 naar 70 % verhuist
het ontwerp en de bouwwijze van het bureau spelen ook mee
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.510
969
Riemst
Eigenlijk vraag ik me af of het werken (krimp/uitzetten) van het hout onmiddellijk volgt op het drogen. Ik heb soms de indruk dat krimp (want dat is het meestal) flink achterloopt op het drogen. Bij vers hout is dat niet zo, daar zie je barsten verschijnen terwijl je er naar kijkt. Maar bij een meubelstuk duurt het verschillende maanden voordat krimp effectief zichtbaar wordt.
ik heb de slechte ervaring dat eik van 30 mm binnen de paar dagen begint te leven wanneer dat van een omgeving van 40 naar 70 % verhuist
Een plank die begint te leven gaat er bij mij zonder pardon tussen uit. Dat komt toch niet goed.
Hoe wil je het bureau opbouwen?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.085
399
meubels zijn in zijn algemeenheid afgewerkt het verandersen van vochtigheid gaat dan langzamer.

volgens mij is er ook verschil tussen de eerste krimp van vers gezaagd hout tijdens het dragen
en het werken van ouder hout met de wisseling van de vochtigheid.
vers hout bevat verliest in het begin uiteraadt ook vrij snel vocht aan de buitenzijde zodat het vochtgehalte rap terugloopt
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
@Count Chocula heeft ervaring met (onbehandeld) hout te verplaatsen van werkplaats naar woonruimte, waar het diezelfde dag nog hoorbaar begon te werken en een kleine barst vertoonde (verbeter mij als ik mis ben)

Het bureau zelf is een simpele constructie die werken in de breedte gewoon toelaat. Een omgekeerde U-vorm met een verticaal deel onder het blad om doorbuigen tegen te gaan. Dimensies van het blad zijn 210x100-70x4cm. Een aan één zijde taps toelopend blad maw. Zoiets als dit:

qbv.JPG
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.510
969
Riemst
Voor zo een constructie is het toch niet zo een probleem als er een beetje krimp optreed?
Ovengedroogde eik van behoorlijke kwaliteit zou hier toch geen problemen mogen stellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.