Tijdelijke raamluiken maken

JordyW

Actieve deelnemer
4 mei 2020
52
10
Gezien de zomer van vorig jaar, met de uitschieters naar 38C, wil ik raamluiken voor de eerste etage gaan maken die volledig verduisteren.


We hebben een plat dak en op het heetste punt van de dag heeft de kamer van mijn zoontje zo’n 5 uur lang de volle mep te pakken, dus ik dacht “Als ze in heel Mediteraan Europa shutters/luiken gebruiken dan moet dat wel werken”. Het was er notabene 42C.


Zoals jullie zien heb ik helaas geen ruimte om ze op de muur te monteren en aangezien ik de warmte buiten wil houden moeten de luiken dus wel aan de buitenkant van de ramen komen. Probleem: De ramen gaan naar buiten open en ik heb lichtelijk laddervrees opgelopen tijdens een vroeger bijbaantje en een bijna ongeluk (ladder van 7 meter helde achterover toen ik op de bovenste sporten stond met een dakgoot in mijn handen)


Over de laddervrees kan ik me zeker wel heen zetten, maar liefst zo min mogelijk op de ladder.
Optie 1: ik dacht aan horizontale U strips van aluminium op elk raam zodat ik de luiken vanuit de kamer voor de ramen kan schuiven.
Niet perse heel mooi maar zou moeten werken


Optie 2: ik boor bij elk raamframe twee gaten, boven en onder.
In de raamluiken boor ik op dezelfde plek gaten en steek er een bout doorheen.
De raamluiken plaats ik dan op het raamframe aan de buitenkant met een bout er doorheen naar binnen toe.
Op het schroefdraad dat daarbinnen toe steekt (de kamer in) draai ik vlindermoeren om het luik vast te zetten.

In beide opties worden de luiken dus op de ramen gemonteerd zodat deze ook nog gewoon open kunnen om s'avonds te luchten.



Ik breek hier nu al zo’n twee maanden m’n kop op hoe ik dit slim kan aanpakken en zou eigenlijk liever niet door de raamkozijnen heen boren.
Daar komt bij dat het ook al flink begint op te warmen dus ik voel letterlijk de hete adem in m’n nek :p


Zijn er hier nog creatieve genieeen met een eureka moment? :)


Ps.: Het platte dak had ik vorig jaar wit gespoten met Tenco Kassenwit, dit hielp ook een hoop maar hier denk ik over een balkconstructie op het dak te leggen en daar wit worteldoek op te tacken.

Raamluiken.jpg
 

Steve88

Actieve deelnemer
4 apr 2020
60
9
Ravels,Antwerpen,België
Als je dan toch zover bent dat je een balkenconstructie op je dak wil leggen,kan je dan niet beter in 1 adem naisoleren met pakweg 100mm pir isolatie bekleed met aluminiumfolie,dat gaat vast heel wat graden schelen
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Als je nog wat licht en lucht wil als de zon onder is dan zou het betekenen dat je dagelijks moet monteren/demonteren. Voorbereiden is slechts 1x en misschien na het seizoen demontage.
Ben het met je eens dat houten luiken chiquer is dan zo'n aluminium rolgebeuren.

Ik zou niet dagelijks een plank hout in/uit een goot willen schuiven, hangend uit het raam, wachtend op een windvlaag?

Wat zou je vinden van harmonicaluiken? Wellicht voor het linker raam naar links en het rechter raam naar rechts gezien de beperkte tussenruimte. Die zou je permanent kunnen laten hangen en eenvoudig weg kunnen klappen én vergrendelen.
draai-list-1.jpg
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Los v.d. uitvoering, als je ramen opdikt aan de buitenzijde, scharnieren ze dan nog wel open? t.t.z. botsen ze dan niet tegen - de dag van - je gevel?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Zijn screens in deze situatie niet beter? Die kan je wel op de muur monteren en van binnenuit omhoog of omlaag doen.
 

JordyW

Actieve deelnemer
4 mei 2020
52
10
@steve88 van isoleren heb ik helaas geen kaas gegeten.
Wel moet het zo zijn dat het niet van het dak af kan waaien dus vandaar dat ik dacht aan balken met een wit (lucht/waterdoorlatend) doek of zelfs heel fijn horregaas.
Het dak spuit ik dan alsnog wit. Lastige is dat we over een paar jaar een dakopbouw willen plaatsen (onwijs duur in deze tijd trouwens) dus het dak openmaken en extra isoleren voelt een beetje als weggegooid geld of begrijp ik je suggestie verkeerd?

@mroden Daar had ik ook al aan gedacht idd. De luiken zou ik echter gewoon laten zitten en niet weghalen tot einde zomer.
De kamer van mijn zoontje (8 mnd) moet sowieso donker zijn voor z'n dutjes en mijn werkkamer (rechts) mag ook verduisterd zijn.
Harmonicaluiken vind ik erg mooi maar ben bang dat het gaat klapperen en zou ze met een lange stok open en dicht moeten doen denk ik gezien de ramen naarbuiten open slaan?

@Jimbo Jazeker, dat heb ik wel nagemeten, de ramen gaan ook nooit verder open dan 45C

@Jelmer Daar heb ik ook naar gekeken maar de vrouw des huizes wil de gele stenen in de raamboog blijven zien en de kozijnen zijn niet diep genoeg voor de montage van de screencasette.
 

JordyW

Actieve deelnemer
4 mei 2020
52
10
Als tijdelijke oplossing hebben we Raamzeilen besteld van Eurotrail.
1589631376713.png

Dacht, als dit in een koekblik werkt dan vast ook wel op de ramen in huis en het past perfect.
Wel ben ik van plan om het harmonicashutters voor in de plaats te laten komen, maar daar wil ik eerst goed onderzoek naar doen. Bedankt voor alle feedback!
 

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
48
Heerenveen
Ik heb toevallig het hier een tijdje geleden over gehad met een timmerman en toen zijn we tot de volgende oplossing gekomen: Op alle hoeken van het kozijn een houtdraadpen. Plaat hout zagen op maat van het totale kozijn. Daarna zaag je een vierkant uit van aanzienlijke grote, en daar maak je een luikje van. Simpele scharnieren op de buitenkant, en een schuifslotje op de binnenkant. Zo kan je dus ventileren maar ook meer dan genoeg zon weren.
Mocht het verhaal niet duidelijk zijn dan hoor ik t graag en teken ik het nog een keer uit.

Het ziet er misschien niet heel mooi uit maar het is wel mega effectief. De timmerman in kwestie heeft dit vorig jaar ook op zn huis gemonteerd want die zat met het zelfde probleem.

Cheers
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.