Ticking stick

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Kreeg van mijn neef een linkje van een filmpje over een ticking stick had er nog nooit over gehoord .
Het schijnt is te zijn uit de scheepsbouw om allerlei vormen over te nemen.


Heeft deze ticking stick ook nog een Nederlandse naam ?
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Heb intussen contact gehad met "onze" schaafjes fetisjist / goeroe en die kent het onder de naam vormhoutje / maathoutje heb er effies naar gegoogeld maar niets van te vinden .

nog een voorbeeldje


 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik zag het filmpje op dumpert voorbij komen.
Was nieuw voor mij, inclusief de beide namen.
Voor grote stukken heb ik wel eens een trapspin gebruikt, bij kleine passtukken is dat ding te groot, dan werkt dit prima.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
854
65
Thuis
Volgens mij komt ticking stick van het nederlandse woord teken stok ( is mij ooit verteld)
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Ben eigenlijk best wel benieuwd of "onze" Belgische collega TOUH ook deze ticking stick kent en onder welke naam .
Het verbaasd mij echt dat er niets te vinden is in het Nederlands van deze mooi truc mischien heeft Andre nog mooie voorbeeldjes van dit stokkie .

of ander gave truc jes
 

tuoh

Oud hout
Wij gebruiken zoiets regelmatig op de werf. Maar niet in de getoonde vorm.
Het is bij mijn weten een naamloos stukje afschrijfgereedschap, de levensduur is te kort om er een naam voor te verzinnen.

Het enige wat je echt nodig hebt is een recht latje (zaagafval) aan een kopeind voorzien van een éénzijdig scherpe punt, en op ongeveer 1/3 van de lengte een dwars getekend lijntje, rondom het latje.
Het ding moet enkel een herhaalbare richting aangeven, en een bepaalde afstand tot het vast te leggen punt. Hetzelfde principe als een blokje waarmee je een kromme zijde wil afschrijven op een stuk hout.

Zo een latje is op een minuutje gemaakt en na gebruik verdwijnt het bij het houtafval. Het is de moeite niet waard om bij te houden, omdat er teveel verschillende afmetingen mee moeten kunnen overgenomen worden. De ene maal is je mooi gemaakte stok te kort, de volgende maal te lang, etc.. Dus gooi weg dat ding als de job gedaan is, en zoek een geschikt stukje lat voor de volgende klus.
 

tuoh

Oud hout
Omdat een paar prentjes nog altijd meer zeggen dan tekst vandaag even een voorbeeld gemaakt van wat wij gebruiken.

Heb ineens een meer veelzijdige versie gemaakt. soms kom je er niet met één vast punt op de lat om een afstand vast te leggen.
Geen nood, je kan zoveel punten op de lat aanbrengen als je wil. Je moet alleen elk punt apart benoemen, en deze waarde naast het aftekenlijntje zetten.
Zo kan je steeds de vastgelegde vorm reproduceren, zelfs met verschillende ijkpunten in één sjabloon.

Een haaks lijntje op de breedte en haaks overgehaald op de dikte. Daarna dit laatste lijntje even ingezaagd.
De zaagsnede is juist even breed als de punt van mijn balpen, hoef ik niet te staan klooien met een loep:p
IMG_2035.jpg

Verschillende mogelijkheden om een bepaalde afstand vast te leggen op het sjabloon. Hier zie je zo 3 stuks.
IMG_2039.jpg

Je werkt altijd met de langste zijde aan de lat, en het dwarsstreepje verteld je hoe de lat, tijdens het opnemen van de vorm, op het sjabloon lag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.