Theelichthouders - Fluweelboom hout

Haye Galama

Actieve deelnemer
18 feb 2012
136
0
Breukelen
Ik heb 3 theelichthouders gedraaid van Fluweelboom hout.

Het is een ´set´ van een grote, een kleine, en een middelmatige.

Zelf vind ik dat de nerven het extra mooi maken.

 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Linksvoor is meer mijn smaak en dan 1/3 boven en 2/3 verdeling. Dus boven het korte stukje en het theelicht verzonken. En dan natuurlijk drie exact gelijke ;) ;) ;)
vr.gr. Jan Pranger.
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Dat fluweelboomhout is inderdaad wel mooi. Ik heb ook wat stammetjes liggen maar ben er nooit toe gekomen om er wat mee te doen.
Ik vind ze alle drie wel geslaagd, alleen zou ik bij de kortste liever een slankere taille gezien.
En tot slot: Waarom heb je in de bovenkant van de houders geen gaten gemaakt waar de waxinelichtjes verzinken?
Je kunt bij de diverse houtdraaispullenwinkels precies passende cupjes kopen, dat maakt het geheel echt af.
 

Haye Galama

Actieve deelnemer
18 feb 2012
136
0
Breukelen
Ik kan met mijn draaibank niet uithollen, of ik weet niet hoe ik er een stuk hout in vast zet.
Hierdoor kan ik ook geen schaaltjes maken bijvoorbeeld.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik krijg de indruk dat er een klauw oppast.
Die schijf met die punten, kan je volgens mij erafdraaien.
Je krijgt dan een draad net als bij een bout, meet die eens op.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Er zit in elk geval een opspan plaat op. Kun je die er ook af halen? Er zijn echt meer mogelijkheden met deze machine hoor.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Voor zover ik kan zien een ouwe LMS, of een van zijn klonen. Die opspanplaat moet er af kunnen. Er komt dan een relatief dunne as met een weinig gangbare schroefdraad te voorschijn. Er zijn wel klauwen voor gemaakt in het verleden, en er zijn ook wel hedendaagse klauwen die een adapter voor deze draad hebben, of waarvoor een adapter getapt zou kunnen worden als je iemand weet de schroefdraad in een adapter (een blok staal dat in de eigenlijke aansluiting van de klauw geschroefd wordt) kan tappen.
 
Als deze plaat niet los komt zou ik het volgende doen. Draai tussen de centers je werkstuk voor en maak er een pen aan van b.v. 6cm dia en 1cm lang. Draai de twee buitenste pennen uit de plaat en maak een stuk hout (iets groter als de plaat) van ongeveer 5cm dik met behulp van schroeven vast aan deze plaat. Even een gat boren om de middelste pen in te laten. Dit stuk hout draai je rond en vlak en draai er dan een uitsparing in van 6cm dia en 1,1cm diep. Je voor gedraaide werkstuk lijm je nu met pen in de gedraaide uitsparing, laten drogen en je kan gaan uithollen. Als het werkstuk klaar is steek je af. De uitsparing weer uitdraaien en het volgende werkstuk kan er in.Als de buitenste pennen er niet af kunnen moet je drie gaten boren.
Vr.gr. Nico Oosthoek
 

Haye Galama

Actieve deelnemer
18 feb 2012
136
0
Breukelen
Bedankt voor de informatie allemaal.

Ik heb de linker plaat er al af gekregen, hij zat inderdaad gewoon vast met een schroefdraad.
Met de hand kreeg ik die er nooit af maar toen zag ik dat je er een steeksleutel op kon zetten, en los was hij.

In die plaat zaten al verschillende gaatjes waarmee je het hout vast kunt zetten.

Ik heb er ondertussen al een schaaltje mee gemaakt :D
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Meet de draad eens op. Het zou best eens een m16 kunnen zijn. Hiervoor heb ik nog een adapter liggen.
Is het een een m16, dan kun je hem komen halen. De Haule is niet zo ver van Jubbega.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.