The Queens Gambit: zelf ook maar een schaakbord en stukken maken?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.067
1.697
Terkaple
www.woodworking.nl
Het schijnt op dit moment erg populair te zijn, The Queens Gambit op Netflix. Het gaat over een jong meisje Beth Harmon, die in de jaren 50 in een weeshuis woont en ontdekt dat ze talent heeft voor schaken.
De serie heeft tot gevolg dat schaken in 1 keer weer populair is en schaakstukken en borden niet aan te slepen zijn. Zelf kocht ik in de jaren 60 van het opgespaarde verjaardagsgeld een Homas schaakbord (met dammen op de achterkant (een dammer zal andersom beweren)) en een setje houten schaakstukken in een kistje. Het moet er nog zijn op zolder.

Maar mooie schaakstukken en een bord zijn wel uitdagingen voor de houtbewerker, dus geniet van de volgende filmpjes en ga eventueel aan de slag in je werkplaats.

jaap



 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Het houtsnijwerk van die paarden in het eerste filmpje is echt wel heel erg mooi.

Ik kijk de serie ook, maar het demotiveert me een beetje hoe hoog het niveau ligt van goede schakers.

Wat bij mij nog wel op het lijstje staat om ooit te maken is een speciaal schaakbord voor Singularity Chess.
Normale schaakborden zijn er al zoveel gemaakt en zoveel beter dan ik het zou doen. Met die filosofie vind ik Singularity Chess ook een leuke schaakvariant, omdat ook dat nog niet door velen gespeeld wordt, en ik in theorie nog wat nieuws zou kunnen uitvinden :)
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap
Tjonge Jaap,

Nu moet ik zeker ook nog leren schaken :p:LOL:.
Wat een prachtige schaakstukken, het lijkt zo makkelijk als je het filmpje ziet. Maar ja, als je vaak al vanaf je 10e moet werken in die industrie dan gaat het maken blindelings als je 35 bent en je er al 15000 van hebt gemaakt.

Ik zag laatst een film met daar in werknemers onder armoedige omstandigheden, met gevaar voor eigen leven en zonder enige persoonlijke bescherming met levensgevaarlijke machines werken.
Helaas is het er de laatste 50 jaar voor die mensen niet echt beter op geworden.
Dus ik bekijk ze met gemengde gevoelens.

Groet Edwin
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.