The eagle has landed .....

raf le duc

Nieuw lid
13 jul 2013
4
0
hdfoto 026.jpgProficiat met jouw aankoop, ik ken het gevoel want ik ben sinds een week ook de fiere eigenaar van een Killinger 1450 se.
blijkbaar bij de eerste machines die in Belgie geleverd zijn.Veel draaiplezier.Groeten Raf
 

woodshop

Nieuw lid
4 apr 2012
16
0
Pieter, je mooie Killinger staat precies op de plek waar het Inca vlakbankje op mij stond te wachten.... Ik denk dat we er allebei flink op vooruit zijn gegaan -:)
Sjoerd.
www.valfortools.com
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Pieter,
Hoe bevalt dat slijpsysteem? Een tijdje geleden was ik me aan het afvragen waarom gebruikers op een slijpmolen slijpen, terwijl de gereedschapsmakers vaak een schuurband gebruiken.
En zie, jij hebt nu plots een schuurband in je atelier staan. Zijn er duidelijke voordelen tov een molen?
En ik weet ondertussen wat mijn volgende aankoop gaat zijn. Zoals je al aangaf in een andere bijdrage ben ik er ondertussen achter dat mijn Record bankje kwalitatief goed is, maar zeer beperkt. Mooie machine heb je!
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Tot dusver bevalt de Sorby ProEdge uitstekend. Hiervoor gebruikte ik een Creusen werkbankslijpmachine op 3000 tpm met een 15 cm steen. Voor mij was het nadeel dat het toerental veel te hoog was en de snede te hol geslepen. Ik heb overwogen om een langzame Creusen te kopen met een 20 cm steen of een Tormek. De kleine Tormek had echter ook het nadeel van een kleine steen en de grote Tormek is te langzaam en te duur.
Bij een bevriende houtdraaier (Stelt) zag ik de ProEdge staan en heb een week later een aantal van mijn eigen beitels er op laten slijpen. Het resultaat is erg goed en reproduceerbaar. De banden zijn zeer snel te wisselen, bijv. van Zirconium korrel 60, naar Aluminiumoxide 60, naar 120 en daarna naar 240.
Kortom een tevreden gebruiker.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Ik heb het demonstratiefilmpje gezien op de site van Sorby, en ik moet zeggen dat het inderdaad een mooi en snel systeem is.
Enkele dagen geleden een vingernagelguts terug in model gebracht (eerdere slijppogingen van mijn vader herstellen!), maar de beitel is een flink stuk korter voordat hij goed was. Niet zo eenvoudig op een slijpmolen.
 

Woody 22

Nieuw lid
6 sep 2014
3
0
Hoi Pieter,

Ik was benieuwd of je al een prijs in gedachte had voor de inca 260 die eerdaags op het
marktplein terecht gaat komen.

mvg
Niels ( Woody 22 )
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Hoi,

ikheb de sorby pro edge sinds een paar maand voor houtsnij en meubelmakers gereedschap en het werkt super. Lekker vlot en zeer precies. Korrel van 60 tot 3000 geeft heel mooi resultaat, grt Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.